Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7 14 15 16 17
Resultat 161 till 167 av 167

Ämne: Tenntråd

Citat Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
    Jag såg inte riktigt hur den såg ut på ovansidan
    Känner mig generös idag, så jag lägger in en bild på ovansidan också:

Namn:  selangor4 (2).jpg
Visningar: 80
Storlek:  69,9 KB

Tack för titten!

90 år

En liten bägare med tre ränder - 4 cm hög och 2,5 cm Ø - märkt G8=1933 och i en oktogon svenskt tenn, S:t Erik och J.P. Vem är J.P.?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Senaste fyndet på Myrorna

Namn:  t1.jpg
Visningar: 27
Storlek:  78,2 KB

Namn:  t2.jpg
Visningar: 35
Storlek:  85,7 KB

Finns en likadan här, fast jag skulle nog kalla den en vas. Kan den vara så gammal?

Citat Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
    Finns en likadan här, fast jag skulle nog kalla den en vas. Kan den vara så gammal?
    Tyvärr är de snarare 1900-tal. Den här eller liknande stämplar har jag sett på många sentida kopior av gammalt tenn, och annat nyare tenn i gammal stil, som bör vara från andra halvan av 1900-talet.

Stämpeln är mer komplett på auktionsbilden, där syns initialerna CT, som verkar stå för Cosi Tabellini, ett italienskt företag grundat 1954. De tillverkade mycket tenn i gammal stil. På ett franskt forum (här översatt av Google) visas den stämpeln i kombination med en rad andra stämplar från samma företag. Bl a visas en femuddig stjärna inskriven i en cirkel, som man ganska ofta ser på tenn som föreställer att vara gammalt.

I övrigt tycker jag inte att slitaget ser trovärdigt ut, med många likadana märken under din vas. Traditionellt gjöts tenn i mässingsformar, den kupade delen av din vas skulle gjorts i två halvor, delarna löddes ihop och svarvades sedan till en fin och slät yta. De här vaserna har en mindre distinkt form, med små ytdefekter (främst på halsen), som om de sandgjutits (vanlig teknik när gammalt tenn kopierades under andra halvan av 1900-talet), och därefter polerats släta. Svarvade ränder var en typisk dekor, men på din vas vinglar de, och har alltså inte svarvats utan kanske graverats på frihand, vilket visar att den aldrig varit i svarven.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2023-03-11 klockan 13:36.

Så spännande att du kunde plocka fram så mycket information om den, jag hade en känsla av att den inte var det den utgav sig att vara. Nu hittade jag också andra föremål med motsvarande stämpel, liljan med "CT" och det är absolut Cosi Tabellini.

Intressant om tillverkningen med, de där naggen undertill ser onekligen ut att vara gjorda med samma instrument.

De var alltså en tenntillverkare som inte direkt gjorde kopior, men var starkt inspirerade av antika tennföremål och som ansträngde sig för att de även skulle se gamla ut.

Du hade gjort ett bra förarbete, som hade hittat auktionen som jämförelsematerial!

Jag vet inte om Cosi Tabellini antikbehandlade föremål med hugg och slag, för vasen i auktionen har inte märken undertill så som din. Men de ser i alla fall ut att ha svärtat dem lite.

Om de gjorde rena kopior eller ej, vet jag inte säkert. Italienskt originaltenn såg nog lite annorlunda ut än svenskt. Och det har funnits tysk tillverkning för 100-150 år sedan som gränsade till rena förfalskningar, så CT är inte värst i klassen, men kanske vanligast att träffa på i dag.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2023-03-11 klockan 17:25.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •