Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenntråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Att måtta upp kaffe flera gånger varje dag med en simpel skopa i aluminium när man kan få en i vackert tenn! Här är det Gustav Berggren (f.1940) i Svalöf som tillverkat D 10 = 1978. 15 cm och 15 ml. Vad 93.7. står för vet jag inte.
    Finns det en för te också, månne? Det ska nog stå 93 % - åtminstone på en del importerat tenn finns haltstämplar i procent.

    Comment


    • Jag tycker att det står 93-7:



      https://www.tradera.com/item/202501/...-93-7-gid-1970 (Här ska det vara G10, 1981, inte GID)
      Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.

      Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.


      Flertalet av Gustav Berggrens tennförmål är märkta 93-7. Men jag vet inte vad det står för.

      Skulle ju i och för sig mycket väl kunna gälla halten av tenn: 93% tenn och 7% av något annat, när jag nu tänker efter, vilket ibland tar lite tid.
      (Som vanligt gissar jag bara).
      Last edited by Eskil; 2022-12-17, 19:46.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
        Jag tycker att det står 93-7:
        ...

        Flertalet av Gustav Berggrens tennförmål är märkta 93-7.
        Ja, de bilderna avgör ju saken - jag hade fel om märkningen på Lars sked.

        Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
        Skulle ju i och för sig mycket väl kunna gälla halten av tenn: 93% tenn och 7% av något annat
        Så är det nog. Jag är inte säker på vilken metall som utgör de 7 procenten; koppar eller antimon tror jag. Knappast bly numera!

        Comment


        • Här kommer en liknande sked/kaffemått.
          Lite senare, N10 1987
          Jämförde med mitt Gevaliamått, denna tar lite mindre.
          Passar ju bra när de minskar vikten på förpackningarna med😬🙃
          Bifogade filer
          Last edited by Cenedese; 2022-12-18, 14:58.

          Comment


          • Tack till Anna-Carin, Eskil och Cenedese för svar och bilder! Det där med procent är nog inte fel och 93% tenn (Sn) samt 7% "annar" som kan vara antimon (Sb), zink (Zn). vismut (Bi)...? https://www.materialbutiken.se/produ...tenngjutning/?
            Last edited by Lars M; 2022-12-19, 16:37.

            Comment


            • På rökbordet i herrummet passade kanske detta rökset eller tobakset? Kanske var det Calle Johansson (CJ) som fyllde 50 år (?) just på Alla Hjärtans dag den 14 februari 1942 - så där 81 år sedan?. C.G.H. (Hallberg) har gjort det och som ger plats för tändstickor, pipa, cigaretter och cigarrer samt askfat i mitten. 22 x 16 cm och väger 860 g. Bottenplatta av typ masonite. Formgivare av tenn hos Hallbergs? Och hur långt före 1942 formgavs det? Sent 30-tal och efter att masonit introducerades?
              Askfat av Stig Lindberg från H55 har varit populära att servera rå fisk på har jag förstått men till vad nytta skulle detta tenn kunna vara? Eller är det bara tidsdokumentation och skrotvärde...
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Askfat av Stig Lindberg från H55 har varit populära att servera rå fisk på har jag förstått men till vad nytta skulle detta tenn kunna vara? Eller är det bara tidsdokumentation och skrotvärde...
                Du kan putsa upp det och lägga en smakfull mosaik av BRAVO-kola i facken, så har du en conversation piece till nästa (rökfria) kalas.

                Comment


                • BRAVO Anna-Carin!
                  Jag och häxan har jobbat men vi får nöja oss med lösgodis från ICA/Coop/Willys ("och det finns andra försäljare") i avvaktan på andra och bättre kolor att snacka om...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • En sak till från CG Hallberg:

                    Click image for larger version

Name:	CGH1.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	577139

                    Click image for larger version

Name:	CGH2.jpg
Views:	2
Size:	60,9 KB
ID:	577140

                    En annan mystisk sak i tenn, från Selangor Pewter. För att komma åt innehållet behöver man borra....Sugrör tillhandahålles inte:

                    Click image for larger version

Name:	selangor1 (2).jpg
Views:	2
Size:	48,0 KB
ID:	577141

                    Click image for larger version

Name:	selangor2 (2).jpg
Views:	2
Size:	70,3 KB
ID:	577142

                    En vanligare förpackning:
                    Oberoende rikstäckande e-handelsgrossist av storköksartiklar för café, restaurang, hotell, kontor och andra verksamheter.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                      En annan mystisk sak i tenn, från Selangor Pewter. För att komma åt innehållet behöver man borra....Sugrör tillhandahålles inte:
                      Den var festlig! Jag såg inte riktigt hur den såg ut på ovansidan, men undersidan förklarade allt.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                        Jag såg inte riktigt hur den såg ut på ovansidan
                        Känner mig generös idag, så jag lägger in en bild på ovansidan också:

                        Click image for larger version

Name:	selangor4 (2).jpg
Views:	1
Size:	69,9 KB
ID:	577143

                        Comment


                        • Tack för titten!

                          Comment


                          • 90 år

                            En liten bägare med tre ränder - 4 cm hög och 2,5 cm Ø - märkt G8=1933 och i en oktogon svenskt tenn, S:t Erik och J.P. Vem är J.P.?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Senaste fyndet på Myrorna

                              Click image for larger version

Name:	t1.jpg
Views:	1
Size:	78,2 KB
ID:	577209

                              Click image for larger version

Name:	t2.jpg
Views:	1
Size:	85,7 KB
ID:	577210

                              Finns en likadan här, fast jag skulle nog kalla den en vas. Kan den vara så gammal?

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
                                Finns en likadan här, fast jag skulle nog kalla den en vas. Kan den vara så gammal?
                                Tyvärr är de snarare 1900-tal. Den här eller liknande stämplar har jag sett på många sentida kopior av gammalt tenn, och annat nyare tenn i gammal stil, som bör vara från andra halvan av 1900-talet.

                                Stämpeln är mer komplett på auktionsbilden, där syns initialerna CT, som verkar stå för Cosi Tabellini, ett italienskt företag grundat 1954. De tillverkade mycket tenn i gammal stil. På ett franskt forum (här översatt av Google) visas den stämpeln i kombination med en rad andra stämplar från samma företag. Bl a visas en femuddig stjärna inskriven i en cirkel, som man ganska ofta ser på tenn som föreställer att vara gammalt.

                                I övrigt tycker jag inte att slitaget ser trovärdigt ut, med många likadana märken under din vas. Traditionellt gjöts tenn i mässingsformar, den kupade delen av din vas skulle gjorts i två halvor, delarna löddes ihop och svarvades sedan till en fin och slät yta. De här vaserna har en mindre distinkt form, med små ytdefekter (främst på halsen), som om de sandgjutits (vanlig teknik när gammalt tenn kopierades under andra halvan av 1900-talet), och därefter polerats släta. Svarvade ränder var en typisk dekor, men på din vas vinglar de, och har alltså inte svarvats utan kanske graverats på frihand, vilket visar att den aldrig varit i svarven.
                                Last edited by Anna-Carin; 2023-03-11, 14:36.

                                Comment

                                Working...
                                X