Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenntråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Eva,
    Jag försökte slå upp stämplarna men lyckades inte. Tennbibeln har bra register över initialer, och avdelningar där man enkelt kan titta igenom t.ex. alla sköldformade stämplar med initialer på, men ingendera ledde till någon träff. Jag tycker inte heller att stämplarna liknar någon svensk stadsstämpel. Ändå är mitt första intryck att stämplingen ser svensk ut. Därför tänker jag att Finland kanske skulle vara nästa land att undersöka, men jag vet tyvärr inget om tenn i Finland annat än att stämplingen borde följa svenska regler fram till 1809.

    Sveaskölden infördes 1754. Ditt fat verkar inte heller ha årsstämpel; den infördes 1694. Brättet är plant och ganska brett. Kanske sent 1600-tal, strax innan årsstämpeln infördes? Många flydde från Finland till Sverige under Stora Ofreden (1700-1721). Men nu är jag ute och gissar!

    Comment


    • #17
      Jag har inte hunnit hem, men var också inne på att fatet kunde vara från före 1754. Tycker inte brättet är brett nog för sent 1600-tal men tidigt 1700-tal kan jag tänka mig. Lite knepigt är ju att en del tallrikar tillverkas med de breda brättena under mycket lång tid. Jag får återkomma.

      Comment


      • #18
        Skulle Evas fat kunna vara importerat från England? I.S = John Shorey eller John Stile?
        (Ja, jag vet att jag gissar).

        Comment


        • #19
          Trekronorskölden slås ju inte alltid på samma ställe som mästarstämplarna och ibland kan den ha försvunnit. Kan inte minnas att jag sett att trekronorskölden setat på undersidan och mästarstämplarna på brättet. Bara tvärtom. Får inga idikationer på en trekronorsköld som försvunnit.

          Jag har inte tennbibeln, bara den kortare listan i Antiklexikon. Jag hittar dock tre Jacob Sauer i Stockholm (far och son och sonson) som stämplat I S. Är osäker på stad. Den krönta personen skulle kunna vara S:t Erik, har Stockholm brukat lejonet också? Fågeln med kringlan är nog mästarens vapen. Saurarna stämplar 1697-1723(änkan till 1737), 1733-1765 respektive 1765-1805. Lyckades inte hitta något annat än en bild på mycket slitna stämplar på ett fat av Jacob Sauer aktiv 1733-1766, tyvärr är de så otydliga att jag inte kan jämföra.
          Last edited by FBQ; 2021-03-20, 12:49.

          Comment


          • #20
            Anna-Carin, missade din fråga om priset på tennfatet tycker inte att 280:- låter mycket heller. Kan ju säga att jag inte har koll på någon prisbild, bara vad jag brukar vara beredd att betala. Ett tallriksstort tennfat från 1700-talet brukar jag kunna betala 250-450 kronor för. Större eller djupa lite mer. Närmare mitten är jag beredd att betala mer än sent 1700-tal. Tidigt 1700-tal kan jag nog gå över intervallet för om jag är någorlunda säker på att det stämmer. Skador och ändringringar drar ned intresset lite, hur tydliga stämplarna är spelar väl lite roll också.

            Comment


            • #21
              Passar på att lägga upp några tennfat, får titta vad jag har om mästare och ålder senare.
              Click image for larger version

Name:	20210320_105131.jpg
Views:	1
Size:	88,3 KB
ID:	574571

              Comment


              • #22
                Herrarna Sauer använde sköldar med kantbård, bilderna domineras av en häst (I), enhörning (II), respektive rikslejon (III). Jag avfärdade dem eftersom de var så olika den här stämpeln, som saknar kantbård, domineras av initialerna och bara har en liten kvadrat som utfyllnad. Det skulle i så fall vara om det är en stämpel som Bruzelli inte har dokumenterat.

                Den krönta personen liknar inte heller något av Bruzellis exempel på Stockholmsstämplar (han visar 13 olika med S:t Erik på, ingen av dem har den krenelerings-aktiga kronan eller den uddiga nederkanten).

                Och om det var Sauer så är det också svårt att se var pippin med repkringlan kommer in i bilden. Den finns ju i större upplaga i en av stämplarna på baksidan också.

                Bruzelli är verkligen bra. Jag hade en bevakning på Tradera tills det dök upp en som gick till rimligt pris. Det ligger en ute just nu.
                Last edited by Anna-Carin; 2021-03-20, 13:17.

                Comment


                • #23
                  Ok, då kan vi avfärda Saurarna. Jag fick ju inte heller ihop fågeln med kringlan med Sauer, men tänkte att det kunde vara något som gick över mitt huvud. Tack för tipset om boken, skall se vad den hamnar på.

                  Comment


                  • #24
                    En antikare bedyrade att två tallrikar jag köpte var silver, men jag tyckte dom såg mystiska ut. Jag kollade dom och det var tenn, som sagt jag fick inte pengarna tillbaka men fick ta en rörstrand vas i stället.
                    Försilvtat tenn är inte toppen.

                    Comment


                    • #25
                      Tycker mig se fågeln på kringlan här, men mina gamla ögon spelar mig kanske ett spratt. Ibland ser man det man vill se...


                      Hittar ingen bättre bild.

                      Comment


                      • #26
                        Eskil, det var fantastiskt - du har helt rätt, alla stämplarna stämmer!

                        Edit: här finns lite att läsa om den här sortens stämpling, man härmade silverstämpling. John Stile nämns flera gånger, och hans stämplar visas på första sidan:
                        Hallmarks - fake and pseudo silver marks on pewter in ... - Read more about pewterers, pewter, hallmarks, wardens, goldsmiths and pewterer.
                        Last edited by Anna-Carin; 2021-03-20, 13:55.

                        Comment


                        • #27
                          På s. 13 här hittar jag något som liknar en av stämplarna på fatets baksida.
                          På sidorna 16 och 17 dyker "kringelfågeln" upp igen - åtminstone om man vill se dem...Som sagt min syn har inte precis förbättrats de senaste åren.

                          London exports of Pewter to Sweden during the second half of the 17 th and early 18 th Centuries. Loan exhibition from the Nordiska Museet, Stockholm and other exhibits. Stratford upon Avon, June 1998

                          Comment


                          • #28
                            FBQ, tack så mycket för tipsen om prisnivån! Det är till stor hjälp.

                            Jag hittade en inscannad bok, Henning Backmans tennstämplar utgiven av Nordstjärnan 1977, den är ju överspelad nu vad gäller Evas fat, men kanske användbar nån annan gång. Där finns listor över nordiska tenngjutare samt en del stämpelbilder (bl.a. familjen Sauer). På en av de första sidorna finns också en lista över sammansättningen av diverse olika legeringar.
                            Last edited by Anna-Carin; 2021-03-20, 14:24.

                            Comment


                            • #29
                              Eskil, Visst påminner rosen om den på sidan 13 men det är inte riktigt samma (flera decennier tidigare, tydligen). Fågeln syns bra på s 17 men på s 16 skulle jag inte vågat gissa.

                              Jag tycker vi puffar lite extra för din länk, för framtida bruk. Dokumentet heter alltså:
                              London exports of Pewter to Sweden during the second half of the 17th and early 18th Centuries. Loan exhibition from the Nordiska Museet, Stockholm and other exhibits.

                              Comment


                              • #30
                                Har en massa tennföremål som jag presenterat tidigare
                                på olika trådar men som jag har svårt att komma åt nu
                                i det överfulla samlarhemmet................,kanske kan man
                                länka till dessa, inte så kul kanske men bättre än inget
                                eller vad tycker Ni?
                                Här kommer iaf ett exempel, svärtat tenn, inte så vanligt
                                förekommande.

                                Comment

                                Working...
                                X