Vad roligt att fler hakade på tråden! Jag gillar att tematrådar ger en sån bredd i föremålen man får se.
FBQ,
Har du tips om några särskilda trådar som är värda att söka efter? Det är ett tag sedan jag sökte tenntrådar men jag hittade mest frågetrådar om enstaka föremål från tillfälliga besökare, vad jag minns.
Roligt att mitt bukstop fick så gott betyg, jag betalade 115:- och förstod att det var ett kap. Det fick mig intresserad av gammalt tenn (inte för att det var ett kap, utan för att det är så vackert) så jag började köpa böcker (nästa steg är att lära mig vilka priser jag bör räkna med). Det är inte helt intakt, det har en 2 cm spricka vid handtaget och en 2 cm buckla på frånsidan.
Ett par år senare hittade jag ett fat i samma butik. Carl Logren i Falun 1752 (verksam 1750-1775). Den gången kostade det 280:- och jag hade fortfarande ingen koll på prisbilden, men jag tänkte att om det spelade ingen roll för hade de fortfarande en del till godo för stopet... Fatet har ett spikhål i brättet och ett par fula repor av att butiken hade lagt det i en binge tillsammans med diverse nysilverfat.
Eftersom det här är enda gångerna jag har hanterat 1700-talstenn, så undrar jag om stopets och fatets skador är ungefär vad man ska förvänta sig i fråga om skicket?
![]()