Sidan 15 av 16 FörstaFörsta ... 5 12 13 14 15 16 SistaSista
Resultat 141 till 150 av 155

Ämne: Tenntråd

Plösligt händer det, sonen började visa lite intresse för gamla prylar. Han gillar metaller så han startar med tenn. Har fått lite bilder under senaste veckorna på olika föremål med frågan -Är det här något intressant? Men hittills har svaret varit, -Nej tyvärr. Så för några dagar sedan undrade han hur man kan se och jag sa att om det både finns en stämpel/tillverkare plus en signatur så kan det vara mer intressant. Då tänkte jag på mest på 30-tals tenn.

Igår hade han dock hittat en med både stämplar och signatur, tyckte han. Men det visade sig vara fel för signaturen var ju ingen signatur utan ett monogram, men helt fel var det inte för det var en ganska intressant tallrik:

Namn:  JB1.jpg
Visningar: 87
Storlek:  96,8 KB

Namn:  JB2.jpg
Visningar: 126
Storlek:  79,4 KB

"H" Är årtalet eller hur?

Verkligen intressant, du får gratulera sonen till en bra samlarstart!

Johan Brenning, verksam 1746-1753, i Jönköping förstås. Tillverkningsåret H=1749. Extra roligt med så tydliga stämplar, inklusive de icke-obligatoriska stämplarna upptill.

PS. Bruzellis standardverk "Tenngjutare i Sverige" finns till ett rimligt fastpris på Tradera just nu, och om sonen snöar in på tenn kommer han definitivt att vilja ha den på sikt. "Läsning för tennvänner" brukar fås för under hundringen och är ett jättebra komplement - eller börja med den om ni tvekar om den dyrare boken. Där lär man sig massor om äldre tenn. DS.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2022-09-16 klockan 09:01.

Tack, det ska jag göra.

Verkligen bra start, där ligger man i lä direkt bara sådär (Myrorna 99:-). Får hoppas det ger mersmak.

Själv kom jag bara hem med denna märkliga pryl, gissar på utländskt och hyfsat modernt eftersom det står 95 vilket verkar vara vanligt att ange innehållet(95%) i Europa. Det verkar inte gå att finna vem "MP" är, men det jag undrar över är om det här är försilvrat tenn. Den har liksom en annan blankhet som inte ser ut att vara framputsad.

Jag hittar ett par ljusstakar med samma stämpel: https://auktionsverket.com/arkiv/online/800892 och det var när jag sökte på liknande ljusstakar som jag upptäckte att det fanns försilvrat tenn.

Namn:  MP1.jpg
Visningar: 128
Storlek:  80,5 KB

Namn:  MP2.jpg
Visningar: 128
Storlek:  78,3 KB

Citat Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
    Själv kom jag bara hem med denna märkliga pryl, gissar på utländskt och hyfsat modernt eftersom det står 95 vilket verkar vara vanligt att ange innehållet(95%) i Europa. Det verkar inte gå att finna vem "MP" är, men det jag undrar över är om det här är försilvrat tenn. Den har liksom en annan blankhet som inte ser ut att vara framputsad.
    Jag håller med, europeiskt och 1900-talet (antagligen andra hälften). Tyvärr har jag inget bra sätt att slå upp moderna tennstämplar.

Försilvrat tenn vet jag tyvärr ingenting om, men en annan aspekt är att blankheten på själva tennet påverkas av vilka andra metaller det är legerat med - förr var det ju ofta bly, som gav en mörkare/mattare färg. (Tallriken är fyrstämplad, dvs 97 % tenn, vilket var lyxvara och den mest glänsande sorten.) Britanniametall är ett exempel på en glansigare tennlegering, dock med 90 % tenn så den är det väl inte i det här fallet.

Edit: glömde - jag har svårt att bedöma storleken på din märkliga pryl, om den är liten kan den ha den hört ihop med en tesil, är den större kan det vara vad som i Sverige kallas matskål eller kåsa (ca 10 cm i diameter och brukar ha en ring i ena sidan och ett snäckformat handtag i den andra) medan liknande storlek utomlands kallas tastevin (vinprovarkopp på franskt vis).
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2022-09-16 klockan 13:14.

Troligtvis en "sockerdosa" I tenn.
    Efter som att statyn syns framför Eksjö stadshotell så är dosan inte tidigare än 1929.men känner någon till stämpeln?
    Namn:  IMG_20221101_144025.jpg
Visningar: 102
Storlek:  72,4 KB
    Namn:  IMG_20221101_144059.jpg
Visningar: 102
Storlek:  93,0 KB
    Namn:  IMG_20221101_143812.jpg
Visningar: 99
Storlek:  106,2 KB
    Namn:  IMG_20221101_143738.jpg
Visningar: 101
Storlek:  56,4 KB

Hej!

Det är precis som det står: Ceson, svenskt tenn, Göteborg (krönt G).

Lite om Ceson:
    https://macacke.com/svenskttenn/manu...are/ceson.html

Mvh, Eskil

Toppen Eskil då har jag lite att titta på 😍

Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Hej!

Det är precis som det står: Ceson, svenskt tenn, Göteborg (krönt G).

Lite om Ceson:
    https://macacke.com/svenskttenn/manu...are/ceson.html

Mvh, Eskil
    Åter igen tack Eskil, jag har mailat Axel Lundqvist vars sida du länkade till och han kunde berätta att det jag har inte bara är en dosa utan den yttre sargen har troligen inte med dosan att göra.

Tyvärr saknar dosan årsstämpel, vilket efter lite tänkande till höger och vänster får mig att tänka att dosan faktiskt kan vara från 1960-talet och då kan det faktiskt vara tal om en snusdosa. Så sargen åker bort (men sparas och dosan får vara bland mina andra snusdosor.
    Namn:  IMG_20221102_201253.jpg
Visningar: 90
Storlek:  111,4 KB
    Namn:  IMG_20221102_201531.jpg
Visningar: 90
Storlek:  43,5 KB
    Namn:  IMG_20221102_201502.jpg
Visningar: 89
Storlek:  36,9 KB

Festligt! Så sargen var ett flaskunderlägg, som råkade passa precis? Tala om 2 för 1...

Att måtta upp kaffe flera gånger varje dag med en simpel skopa i aluminium när man kan få en i vackert tenn! Här är det Gustav Berggren (f.1940) i Svalöf som tillverkat D 10 = 1978. 15 cm och 15 ml. Vad 93.7. står för vet jag inte.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •