Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träsnitt 60-tal, men vem är konstnären?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Träsnitt 60-tal, men vem är konstnären?

    Har fått ärva två träsnitt (?) som tycks ingå i en serie (dessa är nr 1 och 2), båda visar människor i lantbruksmiljö. Men jag kan inte tyda vare sig konstnärens namn eller noteringen om vad bilden föreställer. Möjligen står det något om "Der evige L...", alltså en tysk konstnär. Det finns inga noteringar på baksidan. Vet någon vem som gjort dessa?
    Click image for larger version

Name:	IMG_2924.jpg
Views:	1
Size:	174,5 KB
ID:	697589Click image for larger version

Name:	IMG_2927.jpg
Views:	1
Size:	171,9 KB
ID:	697590Click image for larger version

Name:	IMG_2925.jpg
Views:	1
Size:	14,3 KB
ID:	697591Click image for larger version

Name:	IMG_2926.jpg
Views:	1
Size:	23,7 KB
ID:	697592
    Last edited by simson121; 2021-01-18, 15:37.

  • #2
    Mystiskt!

    Jag hittar de här två till salu, på en italiensk sida.
    Här ser titeln ut att vara något annat (möjligtivs på italienska, "La via della..?").
    Årtalet är också ett decennium senare, men konstnären är samma.

    Tyvärr finns inte konstnärens namn på den italienska sidan.

    Scopri tutte le nostre proposte nel nostro punto Mercatino di Moncalieri bengasi: acquista online o vienici a trovare di persona

    Comment


    • #3
      Otroligt! Då får jag väl höra av mig till dem och fråga. Tusen tack för detta spår!

      Comment


      • #4
        Konstnären heter Fritz Thybaert

        Comment


        • #5
          Intressant, jag sett ju att hans namn förekommer på denna och andra sajter, och signaturen ser väldigt lik ut liksom handstilen. Men några detaljer om honom är det svårt att hitta. Enligt en belgisk "heritage"-sajt ska han (eller någon med samma namn) vara född 1905 och avliden 1956, men det stämmer ju inte alls med dateringarna på verken, 1961 och 1971. Kan det vara någon (barn?) som säljer hans gamla verk mi nya upplagor? Ser att ett annat träsnitt daterades både 1960 och 1954...
          Länk till den belgiska sajten: https://www.stamboomonderzoek.com/sv...I265&tree=sven

          Comment


          • #6
            Nu har jag kanske förklaringen till varför man får så få träffar på namnet "Thybaert" på Google. Pga en felskrivning råkade jag skriva in "Thybart" istället, och fick då upp ett antal tryck som finns till försäljning på en belgisk sajt vid namn "2dehands". Men endast där, ingen annanstans. Och inte heller de känner till konstnären, de tror att han eller hon kommer från Tyskland eller Österrike. Namnet ger inga relevanta träffar någon annanstans.
            Så mysteriet fortsätter. Men troligen är Thybart rätt stavning på namnet, om det nu är för- eller efternamn vet jag inte.
            Länk till sajten: https://www.2dehands.be/l/antiek-en-...scription:true

            Comment

            Working...
            X