Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem tillhör denna ryska stämpel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem tillhör denna ryska stämpel?

    Som rubriken antyder är jag nyfiken på denna mästarstämpel. Såg den i en antikaffär häromdagen, på en annars rätt ointressant tesked.

    Click image for larger version

Name:	20200914_163131.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	697145

    Stämpeln hittas inte i Bäcksbackas eminenta St. Petersburgs juvelerare, guld- och silversmeder 1714-1870. Så nu riktar jag frågan till er (jag vet ju att forumet frekventeras av vissa verkliga experter på detta område). Vem kan stämpeln tillhöra?
    Last edited by Memor; 2020-09-20, 11:14.

  • #2
    Vilken stämpel avser du? Där finns 4 stämplar. Förmodligen menar du mästarstämpeln ВБ (Latin VB). Tyvärr är det så, att denne mästare är okänd till namnet. Det finns fortfarande en otrolig massa till namnet okända mästare/stämplar i kejserliga Ryssland. Kanske någon annan vet, jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

    Eftersom du har Bäcksbacka , så kan du ju lite spekulera. Boken innehåller en massa mästares namn, som inte har stämpelbild. Tidsmässigt ligger vi i mitten av 1800-talet, så på s. 442 har du t. ex Wilhelm Behrens 1849-1870,. På detta sätt kan du stupa på någon, men det är lite svårt och också lite osannolikt.
    Last edited by Qrt.S; 2020-09-20, 16:02.

    Comment


    • #3
      Tack för svar! Ibland får man nöja sig med att spekulera, men det är ju också ett nöje.

      Comment

      Working...
      X