Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med graveringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med graveringar

    Hej,

    Nån som kan tyda dessa graveringar? Det är framför allt den första bokstaven i båda initialerna jag är osäker på.

    Click image for larger version

Name:	salt.jpg
Views:	1
Size:	92,3 KB
ID:	697143

    Click image for larger version

Name:	mat.jpg
Views:	1
Size:	76,3 KB
ID:	697144

    Den första graveringen sitter på en saltsked från 1845, den andra på en matsked från 1854. Båda skedarna är från Finland.

  • #2
    DH och DED är jag ganska säker på att det skall vara.

    Comment


    • #3
      Jag är osäker, men vill föreslå att det står NH och DEN. Nere till höger på de här bokstäverna vi tolkar olika så finns en separat krumelur som jag tolkar som att bokstaven har ett "ben" (eller vad man nu ska kalla strecken som går ner till baslinjen) där också.

      Comment


      • #4
        Jag noterade det där extra strecket, men tolkade det som en dekoration. De ”N” jag har sett har haft ett separat lodrätt streck, och sedan bågen, inte bågen i ”ett svep” som här. Men du brukar ha rätt har jag noterat.

        Jag skall kolla lite i mina referensböcker.

        Comment


        • #5
          Jag fick leta ett tag, men hittade faktiskt ett sådant ”N” i en gammal lärobok i textning.
          Poäng till Anna-Carin!

          Click image for larger version

Name:	FC741E53-667B-4D8D-82E8-E73FED8A27DF.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	573551

          Comment


          • #6
            Tack för att du letade reda på ett exempel! Jag tycker stilen på graveringarna känns udda, eftersom den vänstra och övre linjen går i en enda båge på både D och N, istället för att ha ett avbrott och en krusidull som inleder den övre linjen. Ingen aning om det är typiskt för Finland eller tiden eller bara gravören. Jag kan inte sånt här, jag har bara tur ibland när jag gissar!

            Comment


            • #7
              Jag har faktiskt en finsk lärobok i textning också, och den här formen fanns inte i någon av frakturstilarna där.

              Comment


              • #8
                Tack till Anna-Carin och jonasgun för detektivarbetet! Jag skulle aldrig ha gissat på ett N, men där ser man. Kan tillägga att båda skedarna är tillverkade av samma mästare (Fredrik Tiander i Lovisa), så kanske formen var något typiskt för honom.

                Comment


                • #9
                  Jag återkommer med en annan svårtydbar text, denna gång ett stansat namn (eller vad det nu kan vara) på en finländsk matsked från 1820-talet.

                  Click image for larger version

Name:	stor.jpg
Views:	1
Size:	52,6 KB
ID:	573731

                  Click image for larger version

Name:	liten.jpg
Views:	1
Size:	143,9 KB
ID:	573732

                  De två sista bokstäverna tolkar jag som I och S, men allt annat är jag osäker på.

                  Edit: Kan tillägga att initialerna C. E. P. är graverade på andra sidan.
                  Last edited by Memor; 2020-11-21, 20:39.

                  Comment

                  Working...
                  X