Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

armsmycke 1840-talet ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • armsmycke 1840-talet ?

    Hejsan jag undrar mer om detta smycket. Har fått höra att de skall vara från 1840 men vet inget om de. Finns stämplar i det så hoppas att någon här vet mer. Också om de är silver, guld? Ser en kattfot. Kan de vara silver och sedan guldplaterat? ser ut som de översta lagret slitits bort. Sedan ser de ut som bokstäverna A L , kattfot, en ortstämpel (stockholm?) och sedan Z och någon mer bokstav jag har svårt att tyda ( kan det vara F?)

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200422_140520.jpg
Views:	1
Size:	69,9 KB
ID:	696235Click image for larger version

Name:	IMG_20200422_140542.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	696236Click image for larger version

Name:	IMG_20200422_140639.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	696237Click image for larger version

Name:	IMG_20200422_140655.jpg
Views:	1
Size:	69,3 KB
ID:	696238Click image for larger version

Name:	IMG_20200422_141212.jpg
Views:	1
Size:	73,5 KB
ID:	696239Click image for larger version

Name:	IMG_20200422_141220.jpg
Views:	1
Size:	62,7 KB
ID:	696240
    Last edited by tsurkka; 2020-04-22, 16:08.

  • #2
    Det ska nog vara en siffra efter Z som jag inte kan tyda, Årtalstämpeln

    Comment


    • #3
      Jag tycker inte det känns som första halvan 1800 snarare tidigt 1900-tal

      Comment


      • #4
        Är nog så att den är tillverkad av Agust Lauren o son. Dom var verksam mellan 1932 och 1970.

        Mvh MrTompa

        Comment


        • #5
          Nja, om den hade varit August Lauren & son borde den ha haft hexagonalt silver-s också.

          Jag försökte titta lite här i förmiddags. Nog ser det ut som Stockholm. Tyvärr hittade jag ingen som verkar stämma, men då har jag bara silverstämplar 1520-1850. Finns flera AL men ingen som passar tidsmässigt och med samma form på stämpeln. Som nobe tror jag inte på tidigt 1800-tal utan snarare sent. Det är ganska tydligt ett Z så Z4 = 1874 eller Z5 = 1902 är nog alternativen.

          Att diska armbandet skulle kanske göra susen.

          Och ja, det är silver, antagligen förgyllt. Kan vara delvis förgyllt och tänkt att ha kontraster mellan silver och guld i dekoren, det var inte helt ovanligt.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Nja, om den hade varit August Lauren & son borde den ha haft hexagonalt silver-s också.

            Jag försökte titta lite här i förmiddags. Nog ser det ut som Stockholm. Tyvärr hittade jag ingen som verkar stämma, men då har jag bara silverstämplar 1520-1850. Finns flera AL men ingen som passar tidsmässigt och med samma form på stämpeln. Som nobe tror jag inte på tidigt 1800-tal utan snarare sent. Det är ganska tydligt ett Z så Z4 = 1874 eller Z5 = 1902 är nog alternativen.

            Att diska armbandet skulle kanske göra susen.

            Och ja, det är silver, antagligen förgyllt. Kan vara delvis förgyllt och tänkt att ha kontraster mellan silver och guld i dekoren, det var inte helt ovanligt.

            Stämpel 2022 (AL) i svenskt silversmide. Anders Lundqvist verksam 1816 - 1856 i Stockholm. Z4 är ju 1854.. Sätter en 5 krona på att det faktiskt är han.
            Last edited by MrTompa; 2020-04-24, 09:49.

            Comment


            • #7
              Jag funderade lite över det. Jag tyckte dock att arbandet såg lite för nytt ut. Dessutom skulle Lundqvist ha slutat stämpla 1852.

              Comment


              • #8
                Det är ju nyrokoko. Stilen dyker ju upp redan 1845 om än ganska sparsamt i Sverige före 1850. Men så här organisk brukar inte stilen vara så tidigt, det brukar komma först runt 1870. Men, jag skulle behöva titta mer på liknande innan jag kan säga något definitivt. Siffran finns nog annars där med bättre foto och lite rengöring.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Det är ju nyrokoko. Stilen dyker ju upp redan 1845 om än ganska sparsamt i Sverige före 1850. Men så här organisk brukar inte stilen vara så tidigt, det brukar komma först runt 1870. Men, jag skulle behöva titta mer på liknande innan jag kan säga något definitivt. Siffran finns nog annars där med bättre foto och lite rengöring.
                  Smycken från början av denna period var helt handgjorda. Före 1854 fanns det endast två guldstandarder som var tillåtna för stämpling med kronan, 22 karat och 18 karat. Följaktligen var högkaratguld, trefärgat guld och silver de viktigaste metallerna som användes. Efter 1854 legaliserades billigare karatguld, 9, 12 och 15 karat, för att göra engelska smycken mer konkurrenskraftiga på den internationella marknaden.

                  Comment


                  • #10
                    Om Anders Lundqvist inte verkar stämma tidsmässigt, så är Adolf Teodor Lilja ett alternativ, kanske.
                    Stämpel Anders Lundqvist:
                    Click image for larger version

Name:	Anders Lundqvist.jpg
Views:	1
Size:	30,0 KB
ID:	575204

                    Stämpel Adolf Lilja:
                    Click image for larger version

Name:	Adolf Lilja.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	575205




                    Idag tittade jag lite noggrannare på stämplarna. Efter Z kommer något som ser ut som ett rakt streck. Det troligaste är att det är siffran 4.
                    Kan jämföras med denna:
                    Last edited by Eskil; 2021-07-16, 16:40.

                    Comment


                    • #11
                      Lilja forever?

                      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                      Stämpel 2022 (AL) i svenskt silversmide. Anders Lundqvist verksam 1816 - 1856 i Stockholm. Z4 är ju 1854.. Sätter en 5 krona på att det faktiskt är han.
                      Armsmycken från Adolf Lilja:





                      Efter att ha sett dessa vågar jag nog satsa den där 5-kronan på Adolf Lilja. (Inflationen kanske gör att det blir en 10-peng).

                      Comment

                      Working...
                      X