Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelskådning med (vett och) etikett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fågelskådning med (vett och) etikett

    Fåglar i glas finns det gott om inte minst från Blekinge och Ronneby. Men här tänker jag mig en tråd med fåglar från övriga Sverige och jag börjar med en orre från Småland och givetvis Orrefors. Den är mycket mörkt grön, ja nästan svart och 9 cm Ø.
    Bifogade filer

  • #2
    Guldkroken

    I Hjo har en fågel visat sig från Guldkrokens Glashytta i Stadsparken. Handblåst och här finns också en blid från tillverkningen på ett vykort. Mer att se och läsa här http://precisensan.com/antikforum/sh...Guldkroken-Hjo
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2019-10-16, 17:51.

    Comment


    • #3
      Och här en flyttfågel från Finland. Karelia Glass.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Fler flyttfåglar

        Från Haparanda Glasbruk i Norrbotten kommer först en och sedan en från Hälsingland och det är Järvsö Konstglashytta som handgjort den. Från Östergötland kommer först en från Reijmyre och därefter en från Mantorp.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Åter till Småland och i Svansjön med både Gränna och Bergdala och så en småfågel från Ekenäs.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ny på fågelbordet är en pingvin från Reijmyre (1810). 15 cm hög.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ytterligare en fågel från Guldkroken utöver #2. Jo, men jag fattar fortfarande inte hur man blåser med händerna...
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2022-08-07, 22:16.

              Comment


              • #8
                Den är varken handblåst munblåst eller friblåst, ingen luft i den fågeln,
                den är skulpterad vill jag säga.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment

                Working...
                X