Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten grön skål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten grön skål

    Hej. Ny på forumet. Har en undran jag länge funderat över. Denna trevliga lilla skål. Någon som har en aning om vad det kan vara och vilket material? Det är halvtung och känns nästan som mer glas än stengods.
    Har själv fått den från ett dödsbo, där många fina och dyrbara saker fanns. Det var en gammal sjökapten som inhandlat diverse prylar världen över. Där fanns bl a kinesiskt porslin och en del ryska saker. Därför undrar jag om denna också kan vara från österlandet?

    Undertill ser det ut som den suttit på någon rutställning och därefter skurits av. Där satt tidigare en pytteliten etikett, som dessvärre fallit bort. Men jag vill minnas att den var svart, med någon sorts tecken/symbol i guld.

    Click image for larger version

Name:	skål.jpg
Views:	1
Size:	103,1 KB
ID:	691405

    Tacksam för svar!

    /Netwolf

  • #2
    Materialet ser ut att vara Malakit.
    PS Välkommen till PES..............

    Comment


    • #3
      Sök på malachite glass så kanske du hittar den

      Comment


      • #4
        Ja, Malakit heter det ja. Det var ju det nån sa för många år sen, men det har jag glömt. Hittar flera liknade vid googling. Flertalet är från Böhmen i Tjecken (30-tal), så det fanns en östkoppling i alla fall.
        Men de verkar ju rätt vanliga. Kan det finnas något värde i en sådan skål?

        Comment

        Working...
        X