Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fattigmanssilver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fattigmanssilver

    Har det tillverkats föremål i "fattigmanssilver" vid något svenskt glasbruk eller är det bara importerade föremål man hittar i Sverige?
    Jag har Googlat som besatt men hittar bara att det gjorts i Böhmen,Mähren,England och USA.
    --------------
    Syftar alltså på fattigmanssilver från 1800-talet
    Last edited by Fnusfröken; 2019-01-12, 19:20.

  • #2
    Ja det är säkert många bruk som blåste dessa föremål, Fåglaviks glasbruk gjorde förr,
    det var så hemligt med detta kvicksilver så det gjordes inte på bruket, vi hade en Tysk släkt vid namn Weber,
    dom målade och försivrade glas, försilvringen gjorde dom hemma i något uthus som ingen fick komma nära,
    även en något fattig kunde få silverkänsla
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Du har ju AG Dufva i Stockholm. Första nysilver fabriken i landet. Innan honom fanns det försilvringar på att antal ställen. Men ej i fabriksform.

      https://sv.m.wikipedia.org/wiki/A.G._Dufva


      Mvh MrTompa

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
        Du har ju AG Dufva i Stockholm. Första nysilver fabriken i landet. Innan honom fanns det försilvringar på att antal ställen. Men ej i fabriksform.

        https://sv.m.wikipedia.org/wiki/A.G._Dufva


        Mvh MrTompa
        Jag menar inte nysilver utan silverfolierat glas

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Ja det är säkert många bruk som blåste dessa föremål, Fåglaviks glasbruk gjorde förr,
          det var så hemligt med detta kvicksilver så det gjordes inte på bruket, vi hade en Tysk släkt vid namn Weber,
          dom målade och försivrade glas, försilvringen gjorde dom hemma i något uthus som ingen fick komma nära,
          även en något fattig kunde få silverkänsla
          Hirvi
          Ok,har du någon aning om när tekniken började användas i Sverige?
          Har hittat uppgifter om att de första föremålen gjordes ca 1840 (spegelglasen kom ju tidigare)

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
            Ok,har du någon aning om när tekniken började användas i Sverige?
            Har hittat uppgifter om att de första föremålen gjordes ca 1840 (spegelglasen kom ju tidigare)
            Jag har dåligt med uppgifter på när det började, men det var väl i ropet sista halvan av 1800 talet,
            kanske någon annan pesare läst något om det i bokform eller så,
            jag har ett verktyg här som brukades när dom blåste fattigmassilver, ligger även på vår hemsida,
            kul att jag har det bevarat.
            Hirvi
            Bifogade filer
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Vad jag vet så fanns tekniken redan på vikingatiden. Om än på glaspärlor. Men som du skriver. Bör komma i början av industrialiseringen. Ungefär samtidigt som pressglaset.

              Comment


              • #8
                Tack för svar
                Jag hittade nämligen ett par ljusstakar idag som jag misstänker hör till den första generationen av silverfolierat glas. De har nämligen ingen bottenplugg utan är påfyllda uppifrån.
                Troligen inte av svensk tillverkning men vem vet för de är ganska taffligt gjorda.
                De tidiga ljusstakarna från Böhmen som också är tillverkade på det här viset ser mer välarbetade ut.
                Bilder av mina ljusstakar kommer imorgon eftersom jag vill fotografera dem i dagsljus.

                Comment


                • #9
                  Här kommer bilder på ljusstakarna jag hittade igår. De är ca 15cm höga.
                  Har aldrig sett dem tillverkade på det här viset förut förrän nu. Hittade några när jag Googlade på engelska och franska....
                  Däremot så har jag flera olika föremål i fattigmanssilver med försegling i botten.

                  Click image for larger version

Name:	photo_editor_ds_1547372772742pes.jpg
Views:	1
Size:	36,8 KB
ID:	570128
                  Click image for larger version

Name:	photo_editor_ds_1547372976747pes.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	570129
                  Click image for larger version

Name:	photo_editor_ds_1547372645163pes.jpg
Views:	1
Size:	39,8 KB
ID:	570130
                  Click image for larger version

Name:	photo_editor_ds_1547372684453pes.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	570131
                  Last edited by Fnusfröken; 2019-01-13, 13:24.

                  Comment


                  • #10
                    Ja det var mycket märkligt, dom har haft formen upp och ned när dom blåste dom,
                    om det var medvetet eller ej kan man ju undra, ha ha du kanske har två rariteter,
                    men det funkar ju att plugga dom täta även i den ändan, när det går hål i proppen släpper försilvringen.

                    Ser nu att dom bör vara drivna i mynningen, då har dom haft klämma runt foten i stället för puntel.
                    Hirvi
                    Last edited by Hirvi; 2019-01-13, 17:50.
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Ja det var mycket märkligt, dom har haft formen upp och ned när dom blåste dom,
                      om det var medvetet eller ej kan man ju undra, ha ha du kanske har två rariteter,
                      men det funkar ju att plugga dom täta även i den ändan, när det går hål i proppen släpper försilvringen.

                      Ser nu att dom bör vara drivna i mynningen, då har dom haft klämma runt foten i stället för puntel.
                      Hirvi
                      De här hittade jag och några till.De är tillverkade på samma sätt





                      Last edited by Fnusfröken; 2019-01-13, 18:29.

                      Comment


                      • #12
                        Ja där ser man, blåsta från samma håll som din (från mynningen)
                        jag är dålig på språk men det kanske inte hjälper, det är ju mera jobb att blåsa dom
                        med fotklämma och driva mynningen som din är, men kanske det var så om dom är tidiga i ålder,
                        vi får se om den gåtan blir löst.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment

                        Working...
                        X