Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna ljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    [...] Nästa stämpel, med eller utan krona dateras till 1840-1860-talet. Jag tror det är för tidigt. Det är vad vi hittills sett saker som är trycksbarvade och med maskingjorda nitar. Erixon nämner i mässing bara förändringen i förbigående. Han nämner att trycksvarning eller pressning efter form skall ha introducerats på 1850-talet. Det låter i mina öron tidigt. Han är dock inte pecifik och behöver inte tala om Skultuna.
    Jag tror Erixon har rätt i att trycksvarvning gjorts i Skultuna på 1850-talet. Min spilkum har nämligen täta koncentriska spår synliga här och där, både på botten och sidan, som från trycksvarvning. Märke efter centrumdubb på utsidan. Och just den storleken på spilkum som jag har, 3/8 kanna, finns i den tidiga katalogen men inte i den från ca 1860, vilket visar att den är äldre än så.

    Jag kan försöka ta bilder vid tillfälle, och undrar vilken tråd som är lämplig att posta dem i - kanske i den gamla tråden med stämplar? Detta visar ju att Kaptenens stämpel med kursiva versaler användes på 1850-talet.

    Comment


    • #32
      Ja, det är nog bättre att vi fortsätter i den tråden.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Blomman92 Visa inlägg
        Hej!

        Har ett par skultuna ljusstakar som jag tycker sticker ut lite. Dessa verkar ha en, i mitt tycke, ful silvrig plätering/överdrag över vad jag misstänker är mässing (skultunas signum-material?).

        Någon kanske vet mer om dessa och just denna typ av produktion med överdraget, hittar inget om just det.

        Ha det gott!
        Hej, vill bara förmedla att jag såg ett par ljusstakar från senare delen av 1800-talet av
        Nils Petter Linderberg som var av mässing men elekrolytdoppade på samma sätt........
        Last edited by prylsnubben; 2019-01-30, 17:27.

        Comment


        • #34
          Prylsnubben,
          Sen den här tråden startade har jag också sett några nickelpläterade ljusstakar på bilder; tänk vad mycket mer man lägger märke till när man vet vad det är man ser!



          Stämpelpratet fortsätter alltså på sidan 9 i tråden Skultuna.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
            FBQ,
            Jag såg din förnicklade kanna, den andra tråden har jag inte hittat än men det blir väl en annan gång. En tidningssökning talar också för 1870-talet - förnickling var omskrivet 1877 men tydligen på experimentstadiet; Teknisk Tidskrift nov 1876 ska ha behandlat förnickling av järnverktyg etc, och 1878 börjar Stockholms Förnicklings-Fabrik annonsera om galvanisk förnickling av metallytor i Stockholms Dagblad. Omnämnandena av förnickling i tidningsdatabasen har en topp ca 1880-1905.

            Helt klart är, att teknikspridning ofta tog tid förr. Jag har några anteckningar om när olika pläteringar m.m. uppfanns, ska posta dem så småningom.

            (Men om du någon gång gör en djupdykning i Skultunastämplar så låter det förstås ännu mer spännande än förnickling, kan jag tycka!)
            Trots den sista meningen så tycker jag att denna lilla förnicklade ljusstake från ca 1880
            belyser ämnet med en klar stearinlåga. Förnicklingens storhetsperiod* sammanfaller med
            Skultunastämpeln och Ö&L-s tillblivelse. Förnicklade småljusstakar gick att få från ca 1880
            enligt Erixon (och Anna-Carin).
            * Början till.........

            PS För övrigt tycker jag det är underbart att man ser var användaren hållit tummen vid
            ur och i vridningen av ljushållaren när det var dags att byta ljus.

            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2021-07-31, 01:38.

            Comment


            • #36
              Jag satt faktiskt just ganska nyligen och tittade lite också hittade då just en sak märkt med Skultunastämpel och en annan mer fullständig variant av stämpeln - Östberg & L. Jag började då googla runt lite, och kunde då hitta ganska många föremål med kombinationen Östberg & L. samt Skultuna. Men också annat som Gusumföremål med Österberg & Lenhardtsons stämpel.

              Tyvärr hittar jag inga nu, den här finns på auktionet https://auctionet.com/sv/143284-teka...s-forsta-halft, tyvärr utan bild på stämplarna.

              Jag tycker det verkar som man tagit in föremål av lite alla möjliga tillverkare för att förnickla, möjligen har man ju också gjort det på beställning.

              Comment


              • #37
                Efterfrågan på "silverliknande" föremål gjorde väl
                att mässingsbruken måste möta denna önskan om
                billigare "silverföremål" för dom som inte hade råd
                med den äkta varan.
                PS Även NP Linderberg förnicklade ljusstakar........,
                det kan ju även vara ägarna som låtit förnickla sina
                föremål.
                Last edited by prylsnubben; 2021-07-31, 17:14.

                Comment


                • #38
                  Prylsnubben,
                  Det var ett charmigt slitage på ljusstaken!

                  För ett tag sen läste jag en förklaring till varför det dröjde till kring 1880 innan verkstäder i t.ex. Stockholm började erbjuda förnickling, trots att elektropläteringen uppfunnits flera decennier tidigare. Kruxet var att man inte hade någon bra spänningskälla förrän i början av 1870-talet när olika varianter på dynamo uppfanns och därefter började tillverkas kommersiellt. Sen tog det fart. Man kan undra om det var "technology push" eller "market pull" som drev införandet; kanske en kombination?

                  Comment


                  • #39
                    Hallå Anna-Carin, ja lite som "hönan eller ägget",
                    kanske en krock som ändade med en röd-grön röra,
                    äggröra således.

                    Comment


                    • #40
                      Ja, jag vet inte om jag skall tro att det främst handlat om uppköp av varor från Östberg & Lenhardtson, beställningar av förnickling från mässingsbruken (fast skulle de då vara intresserade av Ö & L:s stämpel?) eller privatpersoner som erbjöds "uppgradering" av sina varor. Jag uppfattar dock att vissa Skultunaförmål borde ha varit ganska gamla när de förnicklades. Restlager som köpts upp eller privatpersoner som lämnat in saker?

                      Comment


                      • #41
                        Petter Östberg & Co bytte namn till Östberg & Lenhardtson i Stockholm i maj 1879 enligt samtida tidningsnotis. De annonserade under namnet "Stockholms Förnicklings-Fabrik". Tog emot metallartiklar för förnickling, försilvring och förgyllning. Hade även färdiga förnicklade varor till försäljning. 1881 började de med galvanisk bronsering av gjuten zink, de var först med det och det blev mycket omskrivet.

                        Östberg hade även firman Faustman & Östberg, och i december 1889 inställer båda firmorna sina betalningar tills vidare i sviterna av kammarherre Torsten Nordenfelts betalningsinställelse, rapporterar tidningarna. Båda fabrikerna fortsatte för fullt, och i mars återupptogs betalningarna. Under 1880-talet och början av 1890-talet annonserade de flitigt, ett par olika varianter på illustrerade annonser.

                        Jag ser inte i tidningarna vad det blev av firman under 1900-talet, men Östberg dog 1924, 73 år gammal.

                        (Kan inte lägga in några tidningsklipp denna gång, är på semester och har inte luskat ut hur jag gör det på plattan.)

                        Comment


                        • #42
                          Bords- och väggljusstake. 15 cm hög och 11,5 cm Ø samt T10=1993. Vikt 570g. Men är det en skeppsljusstake? Någon form av gyro (två axlar) skall väl höra till? Det kan ju gunga åt alla håll? Måste vägen till Curacau gynga så...https://www.youtube.com/watch?v=HtmNOsvLGQQ
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2022-05-21, 19:01.

                          Comment

                          Working...
                          X