Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uniform M/1886

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ja, jag såg att en del kantiga m/1887 kallades m/1894.

    Den här falsen som finns på vissa av bulkrukorna är ju en senare teknik, alla fall blir den vanligare på industriella kärl som ersättning för slaglödning vid sammanfogning. Men, nu blir det ju ett problem att botten vanligen är det som blir sönderbränt först och behöver lagas och att många kärl säkert fått sina bottnar utbytta. Det finns uppebart alla fall kärl med fals som kallas både m/1864 och m/1894.

    Comment


    • #47
      Hmm är det bara hos mig. Håller på att organisera detta med kokkärl/bulkruka/dricksflaska. Går in på armémuseum/digitalmuseum. O så var nästan alla krukor försvunnit?? Nästan bara dom som ser ut som en klassisk snuskburk kvar och några m/1894.
      Last edited by MrTompa; 2018-12-20, 18:44.

      Comment


      • #48
        Jag noterade att det var lite bökigt att söka. På bulkruka fick jag bara några få träffar. Kokkärl och dricksflaska gav en del men inte alla. Det var lättast att hitta bilderna via google.

        Jag kan alla fall passa på att visa bilden från gammal koppar. M/1865 kallas av armémuseum m/1864 vilket säkert stämmer bättre. Texten nämner ju också m/1856 vilken är ganska lätt att hitta bilder på på nätet och m/1894 som ju skall vara lik m/1864. Övriga modeller verkar dock svåra att identifiera. Click image for larger version

Name:	20181229_143947.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	570065

        Asch, nu blev den upp och ned och beskuren.. Jaja, det är m/1864 som är bortskuren och där är vi ju alla fall ändå osäkra på vad som särskiljer modellen...
        Last edited by FBQ; 2018-12-29, 15:48.

        Comment

        Working...
        X