Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiera Orrefors vinglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Identifiera Orrefors vinglas



    Hej,

    Jag hoppas kunna få lite hjälp med att identifiera mitt vinglas. Jag köpte 6 stycken när jag semestrade i Glasriket sommaren 2011 och nu har jag såklart tappat ett i golvet... Jag har inget minne av vad glaset hette och har förgäves kollat igenom gamla produktkataloger från Orrefors på nätet utan att hitta det. Det har vissa likheter med Dizzy Diamond, men de optiska mönstren är inte likadana. Mönstret på mitt glas är lutande vertikala linjer som går runt hela glaset. Tittar man rakt igenom glaset så bildar det ett diamant- eller harlekinmönster. Omöjligt att fota, men titta på fotot jag tog lite uppifrån så ser ni kanske vad jag menar. Jag skulle vara jättetacksam för varenda liten ledtråd så att jag kan komplettera min samling och börja använda dem på middagar igen.

    Tack!
    Bifogade filer
    Last edited by emma85; 2018-10-26, 11:47.

  • #2
    Troligtvis helt ute och cyklar nu, jag är ofta det men jag tycker det liknar Chateau? Fast det är ju Kosta

    Comment


    • #3
      Dizzy Diamond?
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Dizzy

        Med tanke på att det du beskriver är ju hela iden med Dizzy Diamond, den optiska effekten.
        Etiketten och att du köpte dem på bruket innebär ju andra sortering. Så de blev inte helt 100, såldes i bruksbutiken.
        Så med allra största sannolikhet Dizzy Diamond.
        Det finns liksom inga andra alternativ :-)
        mvh
        Janne ( glasboden.nu )
        Credo Elvem ipsum etian vivere.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av emma85 Visa inlägg
          [ATTACH]173458[/ATTACH][ATTACH]173459[/ATTACH][ATTACH]173460[/ATTACH]

          Hej,

          Jag hoppas kunna få lite hjälp med att identifiera mitt vinglas. Jag köpte 6 stycken när jag semestrade i Glasriket sommaren 2011 och nu har jag såklart tappat ett i golvet... Jag har inget minne av vad glaset hette och har förgäves kollat igenom gamla produktkataloger från Orrefors på nätet utan att hitta det. Det har vissa likheter med Dizzy Diamond, men de optiska mönstren är inte likadana. Mönstret på mitt glas är lutande vertikala linjer som går runt hela glaset. Tittar man rakt igenom glaset så bildar det ett diamant- eller harlekinmönster. Omöjligt att fota, men titta på fotot jag tog lite uppifrån så ser ni kanske vad jag menar. Jag skulle vara jättetacksam för varenda liten ledtråd så att jag kan komplettera min samling och börja använda dem på middagar igen.

          Tack!
          Heter de inte ORREFORS "Helena" Gunnar Cyrén

          Comment

          Working...
          X