Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"klotter" under kinesisk skål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: "klotter" under kinesisk skål

    Hej kära PES-medlemmar! Jag har i ett förhastat ögonblick lyckats shoppa på mig en ljust gulgrön kinesisk skål, påstått 1700-tal. Varför vet jag inte, då jag vanligen föredrar blåvitt, men men... så är det iallafall och den kostade inte särskilt mycket.

    När jag tittar under skålen ser jag något slags (i mina ögon) klotter skrivet, min fyraåring skulle kunna åstadkommit detta, men jag tror och hoppas att kanske någon här kan tyda vad "klottret" skulle kunna stå för? Eller om det, i värsta fall, faktiskt ÄR en fyraåring som kluddat under skålen... :-) Tack på förhand!:-)
    Bifogade filer

  • #2
    Hej!

    Klotter är det inte riktigt, snarare tror jag att det är ett försök att avbilda ett kejserligt sigill.

    Porslinet som levererades till kejsaren var det finaste, och då var det så klart frestande att sätta dit ett kejserligt sigill i botten på sin skål, eller i alla fall något som skulle kunna påminna om det. Troligen kunde vare sig den som gjorde skålen eller den som köpte den, läsa eller skriva.

    På 1700-talet hette kejsaren Qianlong, och då såg sigillet ut så här. Vissa element är rätt, men helheten stämmer inte alls. Jag gissar att det är en kopia av en kopia av en kopia, i många led.

    Click image for larger version

Name:	qianlong.jpg
Views:	1
Size:	15,4 KB
ID:	569218

    Det skulle så klart kunna vara riktiga tecken också, men jag tycker inte att det ser ut så. Det är heller inte särskilt vanligt på porslin från den tiden.
    Last edited by jonasgun; 2018-08-22, 09:07.

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar !

      Hej och tack för ditt svar :-) Kom på att ordet "klotter" kanske var lite dumt ,men det ser så tokigt ut och jag bannar mig själv för att ha köpt skålen. Min make var så lagom nöjd över detta impulsköp. *s*

      Comment


      • #4
        Äh, en skål är ju alltid bra att ha.

        Har du lust att posta en bild på hela skålen? Blev nyfiken.

        Comment


        • #5
          Tokskålen med bild

          Vassego :-) Jo det är sant, skålar är aldrig fel, perfekt till snacksen kanske :-))
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En vackert celadonglaserad porslinsskål, tycker jag.
            Åldern vågar jag mig inte på att bedöma.

            Om du skall ha snacks i den, så se till att de inte är alltför sura eller oljiga.
            Om det finns småsprickor i glasyren så skulle den kunna bli förstörd efter ett tag.

            Köpte du den på nätet eller på auktion?

            Comment


            • #7
              Äh, nu såg jag att du var intresserad av blåvitt (porslin får man kanske utgå från).
              Då har du ju säkert full koll på allt det här som jag skrivit. Ursäkta.

              Men det skulle ju kanske kunna vara intressant för någon annan!

              Comment


              • #8
                Haha, ja jag älskar blåvitt porslin och att läsa om kinesiska antikviteter, men jag är absolut helt nybörjare, så du har varit till suverän hjälp! Skålen kommer jag att lägga ut till försäljning igen, hur fin den än är så vill jag hålla mig till mitt blåvita :-) Ska jag göra massa förhastade köp ska det iallafall vara fint... *s*

                Uppsala auktionskammare gav lite mer info om skålen, de sa samma som du: en enkel skål, 17-1800-tal med oläslig krumelur och lågt värde.
                Visst är den vacker, dock :-) Är du också kinatokig som jag?

                Comment

                Working...
                X