Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikalinjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Amerikalinjen

    Nog bör denna assiett ha varit avsedd för SAL - Svenska Amerikalinjen. Av någon anledning är det varuhuset Ferd. Lundquist & Co i Göteborg som distribuerat. En specialbeställd vara borde väl gå direkt från tillverkaren till köparen? Eller var man inte så noga med varumärket tre kronor, så vem som helst kunde köpa. (Men inte hockeylandslaget )
    Bifogade filer

  • #2
    Det var vanligt att man köpte via en lokal distributör. Svenska Amerikalinjen hade hemvist i Göteborg och då blev Lundqvists det naturliga valet av inköpsställe. Företaget var en gång i tiden stora återförsäljare av diverse företagsporslin.

    Comment


    • #3
      Med krona på sniskan...

      Hallå, nog var servisen avsedd för 1:a klassresenärerna på Kungsholm och Gripsholm men såldes också i "finare" varuhus i Stockholm och Göteborg. Har en askkopp med dekoren (Made in Germany) och en identisk (Rörstrand). Rederiet hade många leverantörer.
      Märkligt att riksheraldikern tillät SAL att förvanska riksvapnet. Kungen hade nog ett finger med i spelet. Har för övrigt sett en liknande askkopp med svart tryck och tre kronor på "raken". Riksvapnet.
      So long
      Kim
      Bifogade filer
      Last edited by Kim von Platen; 2018-07-26, 10:00.

      Comment


      • #4
        Designed for S.A.L.

        Lagun heter serien av Sven Jonsson (1919-1998) och med silver i kant och dekor. 5,5x3,5 cm och 5,5 cm hög. Avsedd för cigaretter förmodar jag.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jag vet att Ferd. Lundqvist och Co hade en butik på 1:a klass-avdelningen på Gripsholm i alla fall på 1920-talet, för då jobbade min farmor där. Så de hade nog ett bra samarbete med Svenska Amerikalinjen.

          Comment


          • #6
            Tack för intressant info!

            Comment

            Working...
            X