Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är konstnären? Kan bli aningen klurigt....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Vem är konstnären? Kan bli aningen klurigt....

    Verket har varit i ägo hos samma familj i ca 40 år. Som ni ser så har fernissan/lack svartnat i sedvanlig manér när den inte sköts om så motivet är ju inte alltför tydligt. Ni kan säkerligen uttyda en sofistikerad handelsman eller dyl med ett förnöjt flin samt sin icke-så-synliga apa runt halsen. Jag postar även foton på baksida samt f d stämplar/Klistermärken från tänkbara utställningar eller var det nu kan komma ifrån. Inget datum finns att utläsa och inte heller en signatur. Den skulle ju tänkas kunna återfinnas på högra nederkanten men den har en sådan svärta att det inte går att se.

    Rent spontant håller den inte någon extremt hög kvalité men sedan beror väl det lite på ålder och vad ett ordentligt konservatorsmirakel skulle kunna göra med verket.

    Huruvida ramen är samtida med tavlan låter jag vara osagt då jag i ärlighetens namn inte har den blekaste aning.

    jag ursäktar mig för riktigt dåliga fotografier men jag hade varken min kamera eller mobil så jag fick låna en iphone 4 att fotografera med, resultatet är därefter (samt mina medelmåttiga fotoskills)

    Alla gissningar, åsikter, inlägg mm är varmt välkomna då det rent spontant inte känns som en särskilt lätt nöt att knäcka med tanke på skick om ingen av någon outgrundlig anledning känner igen motivet eller konstnären.

    Click image for larger version

Name:	Unknown.jpg
Views:	1
Size:	117,4 KB
ID:	684506
    Click image for larger version

Name:	Unknown2.jpg
Views:	1
Size:	107,5 KB
ID:	684507
    Click image for larger version

Name:	Unknown4.jpg
Views:	1
Size:	113,3 KB
ID:	684508
    Click image for larger version

Name:	Unknown3.jpg
Views:	1
Size:	146,9 KB
ID:	684509
    Collecting everything and nothing!

  • #2
    jeg tror at det er tyske kunsttryk.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      jeg tror at det er tyske kunsttryk.
      Undskyld meg hvis jag er en smule "lost in translation" men mener du kunsttryk som i grafiske tryck eller hvad?

      Etsning? Kopparstick? Litografi? Torrnålsgravyr? Träsnitt?

      Jeg er forvirret då dette verk er en oljemaling...iaf med rimelig stor sannolikhed...ikke noe tryk.

      Du må meget gerne erklære hvordan du tænker!
      Collecting everything and nothing!

      Comment


      • #4
        Tyvärr är inte bara bilden mörk utan även fotografiet dåligt. Vet ju att det finns andra målningar av män med apor men tycker den här liknar en annan jag sett så mycket att jag tror att den är en kopia. Ramen ser otvetydigt ut som 1700-tal, men jag kan inte avgöra om målningen är det, särskilt om den är en kopia. Den ser också ut att vara ganska enkel kvalitet och kunna förbli så även efter konservering.

        Comment


        • #5
          Tror att Hose uppfattar den som ett tryck på grund av den blanka utan från fernissan som ligger över målningen, med de dåliga fotona går det inte att urskilja själva måleriet.

          Comment


          • #6
            Nu blev jag tveksam. Tycker det ser ut som spännramen är fernissad. I så fall är den nog en kopia från slutet av 1800-talet och ramen kan kanske vara från den tiden också. Men som sagt, inga bra foton.

            Comment


            • #7
              Det var ungefär vad jag sa men ägaren motsatte sig...åratal vet jag inte mycket om men kopia av medioker kvalité, men likväl en "äkta" olja så att säga. Men ja, fotografierna är vidrigt dåliga. Ska ta med kamera nästa gång och ta tavlan till ett bättre upplyst rum så kanske vi kan spåna vidare.

              Jag försökte förklara på ödmjukaste vis att ett besök hos konservator med största sannolikhet inte skulle resultera i något guld och knappt en resa till en grön skog med tanke på priset.
              Collecting everything and nothing!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Nu blev jag tveksam. Tycker det ser ut som spännramen är fernissad. I så fall är den nog en kopia från slutet av 1800-talet och ramen kan kanske vara från den tiden också. Men som sagt, inga bra foton.
                Som sagt jag återkommer med nya foton, det är omöjligt att avgöra av dessa skakiga/gryniga bilder och jag skäms lite för att jag postade dom. Jag kunde ha väntat en vecka eller vad det nu kan ta tills jag återvänder Such is life!
                Collecting everything and nothing!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
                  Som sagt jag återkommer med nya foton, det är omöjligt att avgöra av dessa skakiga/gryniga bilder och jag skäms lite för att jag postade dom. Jag kunde ha väntat en vecka eller vad det nu kan ta tills jag återvänder Such is life!
                  Ingen fara med de dåliga bilderna, så länge du kan leva med att svaren blir likartat suddiga :-)

                  Comment


                  • #10
                    eksempel tryk på malerlærred https://ihre-kunst.de/reproduktionen...rahmen-27x32cm

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                      Jag vet att det görs reproduktioner i form av tryck dessa har dock väldigt lite att göra med det verk jag postade skulle jag tro.

                      Jag återkommer med fler bilder så småningom, det känns dumt att få folk att gissa när man knappt ser något.
                      Collecting everything and nothing!

                      Comment


                      • #12
                        jeg havde travlt imorges. Nu har jeg fundet et "maleri" som jeg har. Man ser tydelige pendselsstrøg - det er på lærred og det er gammelt. Fin patina og alt det vi leder efter.
                        Men se tråden se billederne. Fortæl mig hvad det er.
                        Så ser vi.

                        Jeg åbner en ny tråd falsken spillerne maleri. Vi kan fortsætte sporet i den tråd.

                        Comment


                        • #13
                          Din bekantings tavla är en kopia på en målning av Annibale Carracci. Bilderna är så suddiga att det är svårt att säga något säkert, men jag tycker det ser ut att vara sent 1800-tal eller början på 1900-talet.

                          Originalet hänger på Uffizierna.

                          ‘Man with Monkey’ was created in 1591 by Annibale Carracci in Baroque style. Find more prominent pieces of portrait at Wikiart.org – best visual art database.
                          Last edited by Jung_Kee; 2018-02-21, 21:10.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                            Din bekantings tavla är en kopia på en målning av Annibale Carracci. Bilderna är så suddiga att det är svårt att säga något säkert, men jag tycker det ser ut att vara sent 1800-tal eller början på 1900-talet.

                            Originalet hänger på Uffizierna.

                            https://www.wikiart.org/en/annibale-...th-monkey-1591
                            100000000kr går till jung_kee!!! Tack för hjälpen. Ägarna visste att dom sett den innan men kunde inte komma ihåg var. Jag lägger upp några bilder till ändå bara för sakens skull.Click image for larger version

Name:	IMG_1846.jpg
Views:	1
Size:	98,1 KB
ID:	567375Click image for larger version

Name:	IMG_1844.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	567376Click image for larger version

Name:	IMG_1847.jpg
Views:	1
Size:	120,1 KB
ID:	567377Click image for larger version

Name:	IMG_1852.jpg
Views:	1
Size:	81,6 KB
ID:	567378
                            Collecting everything and nothing!

                            Comment

                            Working...
                            X