Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytterligare en till den lilla samlingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ytterligare en till den lilla samlingen

    Det gäller att ha ögonen med sig när man har påbörjat en liten samling. Detta gäller nog speciellt när samlingen ska bestå i signerat/märkt pressglas. Märkningen på detta trevliga fat på fot var inte helt lätt att se, man såg att det var "nånting", knappt att det var bokstäver förrän man fick vrida fatet så ljuset föll rätt. Vi kan väl köra en liten gissningstävling om vad det kan stå
    Bifogade filer

  • #2
    Ja det var inte lätt att tyda. Ser inte heller hur många bokstäver det är. Hade gissat på Eda om det inte funnits ngn märkning. Kanske står det Rejmyre?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      RUMAMIA får jag det till... Första bokstaven är definitivt R, men sen...? RIIHIMÄKI?

      Comment


      • #4
        Hur många glasbruk har märkt sina pressglasalster?
        Skruf, Eda vet jag, sedan har jag en assiett märkt Kosta.
        Skruf gissar jag väl på eftersom R:et är det ända jag ser.

        Comment


        • #5
          Rejmyre Eda o Kosta jobbade ju nära varann och tog gemensam del i den tekniska utvecklingen, så de borde väl oxå haft denna märkning???
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Jag har ett märkt pressglasfat från Ruda.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              Trots hjälp av glasögon kan jag inte se vad det står. Alla tycks dock se ett R så för att ta något med R så får det bli Gryt. Vet inte om dom gjorde detta mönster men något måste man väl gissa på.

              Comment


              • #8
                Vi har en vinnare!!!!!!! Peter S. Visst står det RIHIMÄKI med breda och lite otydliga bokstäver i en cirkel. Av de svenska har jag endast några Reijmyre en Eda, jag har öven ett par britter och nu två finnar.

                Bland de svenska så finns även orrefors, Elme och givetvis Limmared bland de som märkt pressglas. Det är en rätt trevlig sak att samla på, de duggar inte alltför tätt, kostar inte för mycket pengar och det är en trevlig jakt att syna gammalt pressglas

                Comment


                • #9
                  Vi har en vinnare!!!!!!! Peter S. Visst står det RIHIMÄKI med breda och lite otydliga bokstäver i en cirkel. Av de svenska har jag endast några Reijmyre en Eda, jag har öven ett par britter och nu två finnar.

                  Bland de svenska så finns även orrefors, Elme och givetvis Limmared bland de som märkt pressglas. Det är en rätt trevlig sak att samla på, de duggar inte alltför tätt, kostar inte för mycket pengar och det är en trevlig jakt att syna gammalt pressglas

                  Comment


                  • #10
                    Strul med uppkopplingen igen på den här sidan, därav de dubbla inläggen. Glömde förresten bort min norrman från Hövik.

                    Comment


                    • #11
                      Det ser lite skumt ut när man tittar på när ämnena har blivit uppdaterade?? Tittar jag i listan ser det ut som om detta inlägg senast uppdaterades av Ulferic, trots att jag lagt in 3 eller egentligen 2 inlägg efteråt.

                      Comment


                      • #12
                        Nu när BAY är inne då och då kankse vi kan fylla på en lista över kända bruk som märkt sitt pressglas. Vi kanske ska begränsa oss till de svenska. Det skulle vara kul att få en översikt.

                        Comment


                        • #13
                          Det fanns lite gammalt på Nora Marknad. Nu är ju frågan om R. är Reijmyre eller våra finska vänner tro?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ytterligare några nya assietter till samlingen. Lite mer finskt i form av Notsjö
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Även elme hade ett segill som man använde från 1917 o fram tills trästämpeln bröts av c:a 1920...mvh Lasse
                              Last edited by Glasmannen; 2007-12-17, 00:12.

                              Comment

                              Working...
                              X