Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslinsfigurin: Häst och ryttare, tysk, märkt "R/JR"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Porslinsfigurin: Häst och ryttare, tysk, märkt "R/JR"

    Jag gissar främst på Tyskland och 1800-tal då känslan tar mig dit, jag kan inte så värst mycket om porslin och särskilt inte om tysk sådan. Märkningen som ni kommer se snart har gett mig svar som: Rieber & co eller möjligtvis Ludwigsburg of Wurtemmberg som använde en liknande stämpel vid specialutgåvor från 1947. Jag hittar dock inga konklusiva bevis då sökningar inte ger någon motsvarande figurin men väl exempel som påminner om den.

    Vet du något om figurinen så tveka inte att ge en hjälpande hand, all information mottages tacksamt.

    Click image for larger version

Name:	Rieber.oderwas.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	684360Click image for larger version

Name:	Rieber.Mark.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	684361
    Collecting everything and nothing!

  • #2
    Nappe....?

    Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
    Jag gissar främst på Tyskland och 1800-tal då känslan tar mig dit, jag kan inte så värst mycket om porslin och särskilt inte om tysk sådan. Märkningen som ni kommer se snart har gett mig svar som: Rieber & co eller möjligtvis Ludwigsburg of Wurtemmberg som använde en liknande stämpel vid specialutgåvor från 1947. Jag hittar dock inga konklusiva bevis då sökningar inte ger någon motsvarande figurin men väl exempel som påminner om den.

    Vet du något om figurinen så tveka inte att ge en hjälpande hand, all information mottages tacksamt.

    [ATTACH]167808[/ATTACH][ATTACH]167809[/ATTACH]
    Hallå Piraten,
    Förstår att du gillar smäcken, tre kanter har min hatt. Tyskland trodde jag också när jag såg bilden men formspråket är
    engelskt, jfr Staffordshire. Och tittar man noga på stämpeln har den en engelsk krona på krönet. Vad är tryckt i bokstäver under kronan?
    Oavsett ursprung är figuren ganska ung, möjligen gjord för att fira ett jubileum?

    So long
    Kim

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Piraten,
      Förstår att du gillar smäcken, tre kanter har min hatt. Tyskland trodde jag också när jag såg bilden men formspråket är
      engelskt, jfr Staffordshire. Och tittar man noga på stämpeln har den en engelsk krona på krönet. Vad är tryckt i bokstäver under kronan?
      Oavsett ursprung är figuren ganska ung, möjligen gjord för att fira ett jubileum?

      So long
      Kim
      Så kan det kanske vara. Vad tror du om ålder då, England, efterkrigstid? Jag får fortsätta leta.

      Det framstår ju som att det står R eller ett sammansatt J-R.
      Collecting everything and nothing!

      Comment


      • #4
        Friedrick Rex
        frederik der grosse

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
          Friedrick Rex
          frederik der grosse

          Vi snackade om Fredrik den store också (kul om det nu är så), jag kan dock inte hitta motsvarande figurin av Herr Rex. Kan du?
          Collecting everything and nothing!

          Comment


          • #6
            nej men det er en typisk positur-
            Click image for larger version

Name:	b10a4d8cd608735f49dd52169ddd3ceb.jpg
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	567274Click image for larger version

Name:	photo128489.jpg
Views:	1
Size:	41,3 KB
ID:	567275

            Comment


            • #7
              Ludwigsburg
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Ludwigsburg
                Det ser ju ut att vara rätt men jag hittar inte figurinjäveln för det
                Collecting everything and nothing!

                Comment

                Working...
                X