Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten rund ask i trä - till vad??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten rund ask i trä - till vad??

    Denna lilla ask i trä är jag lite nyfiken på: Vad kan man ha haft den till?
    Den ser ut att vara lite halvgammal av slitaget/patinan att döma. Att den är handgjord tycker jag man kan se men träslaget är jag inte säker på. Jag tycker den är söt - och riktigt fin.
    Jag tror inte det har varit något "starkt" i den, dvs något som har haft stark lukt, för det går inte att ana någon doft alls.
    Asken är inte stor - 4.5 cm hög totalt, underdelen är 2.5 cm hög och diametern är 5 cm.
    Kanske har den inte varit till någon särskild användning utan endast till prydnad?

    Oj! ser vid förhandsgranskning att bilderna blev alltför stora. Ber om ursäkt att ni måste scrolla sidled för att se hela.
    Trodde att jag hade minskat dem till "PES- storlek".
    Bifogade filer

  • #2
    Hmm. Jag tycker onekligen den ser gammal ut, men hade helst velat se även undersidan på asken.

    Jag tvekade lite vad jag skulle tro, uppenbarligen har den en modernare lack, men jag ser att det svarta kring locket, om det är tjära eller smuts kommit på innan den lackats, vilket får mig att tro att den "restaurerats" någon gång på 1900-talet. I så fall undrar jag om den inte kan vara en snusdosa som gjorts om för att rymma nipper. Om den haft spår av snuset invändigt så kan det ha slipats bort och har den lackats efteråt så finns det nog inte heller mycket doftspår kvar.

    Comment


    • #3
      FBQ - tack för dina synpunkter/funderingar. Jag ska ta lite bättre bilder inkl undersida imorgon, när det är ljust. I lampsken blir det inte så bra.

      Comment


      • #4
        Dom gamla fotsvarvarna brukar ge ganska grova och tydliga spår av svarvstålet. Jag ser ju svarvspår men de är ganska svaga. Då den ändå ser gammal ut får det mig att fundera på om burken har sandpapprats när den renoverades. Då kan den ju ha varit målad från början och att det mörka är målerirester. Men, tycker att det är svårt att bedöma foton.
        Last edited by FBQ; 2018-01-17, 10:49.

        Comment


        • #5
          Här kommer några fler bilder på asken, inkluderat två bilder av botten.
          Jag har svårt att bedöma om den har varit målad och i så fall senare har blivit rengjord från färgen. Dock finns inte minsta lilla färggnutta kvar - jag har tittat noga med förstoringsglas. Däremot har den en lackyta, vilken jag inte tycker ser ut att vara särskilt ny (den heller), dvs att asken inte är lackad under de senaste decennierna. Visserligen är den lite blank men inte högblank utan mer en kombination av "gammalt lack och handhavande" - att asken är slätare på vissa ställen där handen/fingrarna har lagts an. Den ser ut som de gamla saker min morfar hade och som hade en lite blank, men sliten, yta. Och jag tror att morfar i så fall införskaffade eller lackade sakerna första årtiondena på 1900- talet. Men, som sagt, jag är inte kunnig nog att uttala mig med bestämdhet, utan går mest på efter andra gamla träsaker jag har sett.

          Locket är lite smutsigt just runt den lilla knoppen samt en liten fläck, ca 1-1,5mm, som känns som att den ligger under den lackade ytan. Alternativt har fastnat i lacken. Detta är vad information jag kan ge.
          Kanske har det, som du säger FBQ, att det ändå är en snusdosa.
          Är det en vanlig form på den för att vara snusdosa? Och hur gammal kan den vara?
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X