Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stickande gumma målad av A.J.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stickande gumma målad av A.J.

    Hej!
    Känner någon till vem konstnären A.J. kan vara i detta fallet?
    Mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Aj, aj, aj..

    Hallå Antilauna...
    Nej, AJ känner jag inte till, sorry. Däremot stutsar jag på ramverket som ser ut att vara ett hopplock av senare tid än gumman. Den yttre guldiga ramen är nyrockoko (väldigt sent 1800-tal) och den inre inramningen minst 100 år yngre.
    Hur kan det komma sig? Delarna hör inte samman. Någon vildsint person i forma Sovjet (det finns rätt många skojare där som köper gamla ramar och kopierar en gammal fin målning). Bakstycket på tavlan brukar avslöja förfalskarna, visa gärna en bild.
    Bli nu inte nedslagen, jag framför bara en teori och gillar att bli motsagd...
    Kim

    Comment


    • #3
      Ja, jag säger att ramen är yngre - ser mest ut som mitten av 1900-talslrokoko.

      Bedömmer att det handlar om en amatörmålare eller gårdamålare som gjort tavlan, troligen efter en äldre förlaga. Förlagan kan nog ha varit ett oljetryck eller en äldrd tavla eller något annat. Konstnären blir nog svår att spåra om det nu inte handlar om em gårdamålare och man kan spåra den till en specifik trakt där dessa är väl kartlagda.

      Comment


      • #4
        Hej! Tack för era kloka kommentarer - och nedslagen blir jag absolut inte, det är bara roligt att få höra vad det är man släpar hem alt hittar på vinden Här kommer en bild på baksidan av detta "hopplock" till tavla.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Anitaluna Visa inlägg
          Hej! Tack för era kloka kommentarer - och nedslagen blir jag absolut inte, det är bara roligt att få höra vad det är man släpar hem alt hittar på vinden Här kommer en bild på baksidan av detta "hopplock" till tavla.
          Hallå igen,
          Tack för baksidan. Trodde den skulle se lite annorlunda ut så kanske faller gissningen om tavelförfalskning från en av öststaterna. Har själv sprungit på niten med några skeppsporträtt och blev lite nedslagen. Förlagan var nog en akvarell
          (vattenfärg) som hokus pokus blev en oljemålning på nyspänd duk.
          Nu har duk fått en historia även om EJ förbliver okänd.
          So long
          Kim

          Comment


          • #6
            Googla på Aage Jessen!

            Comment


            • #7
              Tack för tipset! Det ser likt ut

              Comment


              • #8
                Mycket likt till och med https://www.google.se/search?q=Aage+...XfW6AtJctU3AM:

                Comment

                Working...
                X