Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Varför buktigt glas?

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Halloj sent i koj, Kimmen.

Nog är det lite lustigt att detta kom upp när jag sökte på AB Internationella Förstoringsaffären IFA, Stockholm.
    Alltså firman som anges på baksidan av fotografiet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Maria_von_Platen.JPG
    Bara på skoj, Halloj,
    Ja, mycke är mysko. Oförklarligt. Slump eller tillfällighet. Ödet. Telepati. Tankeöverföring. Eller bara snubbar emellan på van sida bron?
    Att Maria von Platen dyker upp i glassriket är oväntat. Min fru heter Marie.

Spännande . Vill ivrigt rekommendera läsning av reklammannen och författaren Jan Cederkvist, "Slump eller tillfällighet".
    Av tillfällighet en vän. Här berättar jag om några oförklarliga möten med min Far i London, Paris och NY. Oannoserat.
    So long
    Kim
    PS. Sökte idag info en gammal ångare, S/S Östhammar II, som gick rutten Stlm-Östhammar och rundade Tollarö (dina hemmavatten) och fick upp en bild av Götakanalbolagets första fartyg Amiral von Platen. Av ren tllfällighet.

Nu har jag löst gåtan

Så där ja,några år senare efter att ha loppisfyndat en till tavla och med bättre Google skills och i och med att tillgänglig information på nätet har ökat så har jag löst gåtan.
    Tekniken heter Krystoleum(Crystoleum) och bygger på ett transferprint av antingen ett fotografi el en tryckt bild på konkavt glas som sedan handkolorerats. Oftast användes dubbla lager glas.
    Tekniken var populär ca 1880-1910 och majoriteten av tavlorna tillverkades i England och Tyskland.
    Namn:  20230119_110858.jpg
Visningar: 18
Storlek:  126,1 KB
    Senast redigerat av Fnusfröken den 2023-01-19 klockan 11:42.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •