Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Utgrävarna SVT 1

Mitt intresse för historia dödades i Folkskolan, som det hette då, korvstoppning, årtal, krig och fredsavtal, dimman i Tyskland och kortbenta skåningar som sprang vilse i natten. Mkt utav detta kunde blivit intressant...
    Faktum är att jag tror att den tidens pergamentdamm fortfarande vilar över svensk historia. Till min glädje fick jag ändå se och uppleva på plats, för några år sedan, att undervisningen i skolarna inte är FULLT lika träig.
    Historia går att göra intressant genom att prsentera en så mångfacetterad väv som möjligt. Nu har jag inte sett detta programmet då TV:n var upptagen av Animal Planet! men ska försöka komma ihåg och titta på det nästa vecka.

LiB du blev inte nedröstad, jag håller med dig det är intressant,
    det jag var besviken på var att jag väntat mig mer av programet.

Annars har programet ett intressant upplägg, utgrävning av nutids
    historiska platser kan vara ett bra upplägg.

Vi får se vad som kommer framöver.

Kan bara hålla med Äjth. Jag förstår inte hur ett så intressant ämne som historia fullkomligt kan förintas genom korvstoppning av krig, kungar och årtal. Jag fick en stark aversion mot ämnet och det inverkade menligt på mina möjligheter att studera på universitet... Så det var bara att ta boken i vacker hand och sätta sig och plugga in krigen, kungarna och årtalen på Komvux (eftersom det tydligen är det viktigaste med historien) och tenta av det. När jag sedan började med konstvetenskap så visade det sig att det fanns en annan historia också som inte fått framträda tidigare och plötsligt hade jag en helt annan struktur att fästa kungarna, krigen och årtalen mot. Ekonomisk historia, idéhistoria och kulturhistoria borde få minst lika mycket plats som den politiska.

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hade nog alldeles för stora förväntningar för inte upplevde jag några rysningar utmed kotraden som baken hänger uppe i.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •