Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänt föremål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänt föremål

    Fick med den här när jag köpte ett skrin nyligen. Har försökt klura på vad det kan vara men inte kommit på något. Funderade ett tag på falsben men hittar inga som inte är spetsiga i ena änden. Den verkar inte heller vara gjord i ben, utan materialet är något slags hårdare horn.Click image for larger version

Name:	20170514_085655.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	680200

  • #2
    Skall väl tillägga, längden är 7,5 cm.

    Comment


    • #3
      Hej FBQ

      När jag tittar på hela bilden, för på min dator
      ser jag bara en del, då din bild är 950 pixlar bred,
      så tror jag det ändå är någon sorts ben....kanske...

      När jag ser på benföremål och på föremål av horn,
      så tänker jag att man använde horn när man önskade
      forma materialet och ben, när föremål skulle behålla
      sin form trots uppvärmning eller blötläggning.

      Om det inte kan vara ett lock eller verktyg för "planing"
      jmf. verktyg i pappslöjd, så skulle jag tänka med en namn-
      platta för något sammanhang. Men jag vet inte.

      Valfiskben eller sälben?
      Gulnar inte föremål av "vanligt" ben ganska mycket?
      Kan den höra hemma i "sylådan"?

      Hälsar
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-17, 11:33.

      Comment


      • #4
        Det här är något hårt benmaterial som troligen inte gått att forma som kohorn. Jag tycker det ser för kompakt och känns för hårt för att vara ben. Skrinet i alrotsfaner som är tidigt 1800-tal har 1876 tillhört en kvinna i Visby, om jag hittat rätt var hennes far kyrkoherde i Alva. Jag vet ju dock inte om skrinet och föremålet hört ihop länge och har inte kunnat identifiera det med något syredskap jag känner igen. Bilderna verkar ibland bli beskurna när jag lägger in dem från mobilen, skall se om jag kan ordna bättre bild ikväll.

        Comment


        • #5
          Testar med hela och en närbild.Click image for larger version

Name:	20170517_200302.jpg
Views:	1
Size:	48,8 KB
ID:	565418Click image for larger version

Name:	20170517_200526_001.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	565419

          Comment


          • #6
            Tänker kanske att den tillhört en läkare, en spatel att
            hålla nere tuingan med när han ska se ner i halsen....

            Comment


            • #7
              Botten till snusdosa i näver
              Last edited by nobe; 2017-05-17, 22:40.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Botten till snusdosa i näver
                Nej, den är för tunn, eller kanske inte för tunn men tjockare i mitten och tunnare i ytterkanterns och kanterna ser ut att vara slitna av användning.
                Last edited by FBQ; 2017-05-18, 09:58.

                Comment


                • #9
                  Hej nobe, prylsnubben och FBQ

                  Jag tänkte också på botten eller lock till en
                  dosa, ja i annat material än horn, för då skulle
                  man annars redan haft materialet...

                  Sedan funderade jag om en kvinna ägt den,
                  så skulle jag leta i sylådan, till vävning eller
                  annat hushållsbestyr.

                  Varför inte från sylådan? Är den sliten? Kanske
                  en sak att jämna till, trycka till sömmar med,
                  innan det fanns rostfria skedar?

                  Hälsar
                  Staffan

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                    Hej nobe, prylsnubben och FBQ
                    Varför inte från sylådan? Är den sliten? Kanske
                    en sak att jämna till, trycka till sömmar med,
                    innan det fanns rostfria skedar?
                    Jag tror Staffan är inne på rätt spår.

                    Vid linnesömnad skrapar man vikningarna med nageln, för att få dem skarpa. Man kan också göra tillfälliga markeringar på linne under sömnaden genom att trycka nagelspetsen emot och dra den i sidled (i Japan finns ett traditionellt verktyg för detta, kallat Hera marker på engelska; falsben kan också funka). Jag tippar att verktyget gjordes för en kvinna som hade någon sorts problem med naglarna, t.ex. att de var sköra och skivade sig och sprack så att det gick dåligt att använda naglarna under sömnaden. Alltså ett tillfälligt handikapphjälpmedel, vilket skulle förklara att det inte är vanligt förekommande.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Botten till snusdosa i näver
                      Då tänker du att nävret ska ligga runt, u gefär som en krympask eller?
                      Jag tror mer på Staffans teori.
                      Noble jag ska kolla på ett tobaks forum jag var på mycket för några år sedan. Tror att en Belgare har en gammal tobaks dosa som faktiskt är tillverkad av näver med just ben botten. Skulle vara lite kul att få bilder på den och jämföra även om jag som sagt inte tror att detta är något sånt.

                      Comment


                      • #12
                        Nej, jag tyckte Staffan och Anna-Karins förklaring - min sambo här hemma var även inne på falsben. Jag hittade dock inga jämförelseobjekt. Sedan kan den ju ha varit så sällsynt som Anna-Karin föreslår, då lär inget dyka upp. Men, jag utesluter ju inte att en annan lösning dyker upp.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                          Nej, jag tyckte Staffan och Anna-Karins förklaring - min sambo här hemma var även inne på falsben. Jag hittade dock inga jämförelseobjekt. Sedan kan den ju ha varit så sällsynt som Anna-Karin föreslår, då lär inget dyka upp. Men, jag utesluter ju inte att en annan lösning dyker upp.
                          Jag tror att min syster har ett liggande i en låda, frågan är bara om hon har koll på vilken..

                          Du har rätt, det verkar inte finnas så jättebra bilder på internet, finns nya men det är ju inte riktigt vad vi/ni söker just nu.
                          Den här sidan är väl annars en av de bättre.
                            Här visar Wolfgang Bremer sina handgjorda falsben som han själv gjort och bearbetat i olika former. Här ovan endast ett fåtal bilder från kokta ko ben (bild 1 & 2) till färdiga falsben i bild…


                          Gör ett litet tillägg:
                          Falsben tror jag inte heller riktigt på, dom brukar ha en "trubbigspets" (hittade precis på ett nytt ord, men hoppas att ni förstår innebörden). Är båda ändarna så runda är det svårt att få till det bra.
                          Last edited by H-Å.W; 2022-06-18, 14:09.

                          Comment


                          • #14
                            Falsben kan det vara, men kanske inte för sömnad eller bokbinderi. Falsben kan användas för att behandla läder, t.ex. vid tillverkning av läderslidor till knivar.
                            Falsben och olika produkter för läderbearbetning. Falsben är även kallat glattepinne. Den gnuggas på lädret när det är blött för att forma och komprimera lädret, gör inte det så kommer du få ett läder med mycket porer, sk apelsinhud.   


                            Jag gissar att föremålet är av renhorn, ytan liknar lite den på en av mina sameknivar:
                            Click image for larger version

Name:	Skniv.jpg
Views:	1
Size:	80,8 KB
ID:	576348

                            Comment


                            • #15
                              Horn är det, inte alls likt renhorn, jag skulle säga att det av allt att döma är ben, även om jag inte kan avgöra djur. Horn brukar ha porer på ett annat sätt, och vara mycket tätare. Gulnar inte heller på samma sätt som ben. Även om jag inte vet skulle jag tro att det är gjort på Gotland.
                              Men jag kan mycket väl tänka mig att den är för annat än sömnad eller bokbinderi.
                              Last edited by FBQ; 2022-06-18, 15:20.

                              Comment

                              Working...
                              X