Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Okänt föremål

Citat Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Botten till snusdosa i näver
    Då tänker du att nävret ska ligga runt, u gefär som en krympask eller?
    Jag tror mer på Staffans teori.
    Noble jag ska kolla på ett tobaks forum jag var på mycket för några år sedan. Tror att en Belgare har en gammal tobaks dosa som faktiskt är tillverkad av näver med just ben botten. Skulle vara lite kul att få bilder på den och jämföra även om jag som sagt inte tror att detta är något sånt.

Nej, jag tyckte Staffan och Anna-Karins förklaring - min sambo här hemma var även inne på falsben. Jag hittade dock inga jämförelseobjekt. Sedan kan den ju ha varit så sällsynt som Anna-Karin föreslår, då lär inget dyka upp. Men, jag utesluter ju inte att en annan lösning dyker upp.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nej, jag tyckte Staffan och Anna-Karins förklaring - min sambo här hemma var även inne på falsben. Jag hittade dock inga jämförelseobjekt. Sedan kan den ju ha varit så sällsynt som Anna-Karin föreslår, då lär inget dyka upp. Men, jag utesluter ju inte att en annan lösning dyker upp.
    Jag tror att min syster har ett liggande i en låda, frågan är bara om hon har koll på vilken..

Du har rätt, det verkar inte finnas så jättebra bilder på internet, finns nya men det är ju inte riktigt vad vi/ni söker just nu.
    Den här sidan är väl annars en av de bättre.
    https://shemahsbokbinderi.wordpress....okbinderi/amp/

Gör ett litet tillägg:
    Falsben tror jag inte heller riktigt på, dom brukar ha en "trubbigspets" (hittade precis på ett nytt ord, men hoppas att ni förstår innebörden). Är båda ändarna så runda är det svårt att få till det bra.
    Senast redigerat av H-Å.W den 2022-06-18 klockan 13:09.

Falsben kan det vara, men kanske inte för sömnad eller bokbinderi. Falsben kan användas för att behandla läder, t.ex. vid tillverkning av läderslidor till knivar.
    https://vvknives.se/collections/falsben-polering

Jag gissar att föremålet är av renhorn, ytan liknar lite den på en av mina sameknivar:
    Namn:  Skniv.jpg
Visningar: 23
Storlek:  80,8 KB

Horn är det, inte alls likt renhorn, jag skulle säga att det av allt att döma är ben, även om jag inte kan avgöra djur. Horn brukar ha porer på ett annat sätt, och vara mycket tätare. Gulnar inte heller på samma sätt som ben. Även om jag inte vet skulle jag tro att det är gjort på Gotland.
    Men jag kan mycket väl tänka mig att den är för annat än sömnad eller bokbinderi.
    Senast redigerat av FBQ den 2022-06-18 klockan 14:20.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •