Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gammalt armbandsur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • gammalt armbandsur

    Hejsan, undrar om någon kan säga (skriva) något om denna klocka?
    Jag har köpt den billigt, den liknar mycket som min mormor hade en gång i tiden
    Vet inte ens om den är uppdragbar? hoppas inte är med batteridrift
    märket (?) K.E.A. Geneve

    tacksam för svar!
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av agika Visa inlägg
    Hejsan, undrar om någon kan säga (skriva) något om denna klocka?
    Jag har köpt den billigt, den liknar mycket som min mormor hade en gång i tiden
    Vet inte ens om den är uppdragbar? hoppas inte är med batteridrift
    märket (?) K.E.A. Geneve

    tacksam för svar!
    Hej!
    KEA står för Karl Elis Anderson, urmakare i Insjön.
    Han körde eget märke på postorder och i butik.
    Min morfar var han också =)

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Mannor Visa inlägg
      Hej!
      KEA står för Karl Elis Anderson, urmakare i Insjön.
      Han körde eget märke på postorder och i butik.
      Min morfar var han också =)
      Hmmm, tror du inte det kan röra sig om en annan firma med samma initialer? Det verkar långsökt att en urmakare i Insjön skulle märka sina produkter med Geneve och Swiss made, tycker jag!

      Comment


      • #4
        Ett fickur av samma fabrikat här:
        Buy Silver Silver Silver Pocket Watches and get the best deals at the lowest prices on eBay! Great Savings & Free Delivery / Collection on many items

        Comment


        • #5
          Om du vill identifiera åldern på dina gamla klockor kan du leta efter deras serienummer - det finns vanligtvis på baksidan av klockan. Serienumret på en klocka hjälper dig att matcha den med tillverkningsdatumet och tillverkaren. Här är lite information om Genève-klockor: a majoriteten av gamla Genève-klockor är inte särskilt värdefulla eftersom de finns tillgängliga för priser under 100 dollar. Några få Genève-klockor som har dyrbara material kan dock ha priser nära eller över 1 000 dollar, från och med 2016. Priserna för vissa Genèveklockor ligger under 20 dollar. Hoppas att det är till hjälp.

          Comment


          • #6
            Det kan mycket väl stämma som Mannor skriver. Urmakare och privatpersoner har i alla tider modifierat https://www.tradera.com/category/191501?sortBy=TimeLeft eller beställt egendesignade klockor https://www.skraddarsydda.se/klockor/ och ett serienummer baktill på en äldre boett säger endast vem som har tillverkat boetten, för genom åren har många urverk bytts ut om de gått sönder. Att hitta antika klockor i originalskick är som att hitta en nål i en höstack.

            Något klockföretag K.E.A. Geneve finns inte och har aldrig funnits inregistrerad någonstans i hela världen.
            Last edited by Platinum; 2023-03-25, 02:28.

            Comment


            • #7
              Mitt tidigare svar blev nog ingen riktigt klok på, men den går inte längre att korrigera, så därför skriver jag ett förtydligande.

              Den här damklockan är manuell dvs. uppdragbar och har inget quartzurverk för batteri.

              Angående serienummer på boetter, så anger de endast .året för när just boetten tillverkades och i bästa fall även urverket, om hela klockan är i orört originalskick och tillverkad av en urmakare/företag som själva tillverkar samtliga delar. Om du öppnar boetten så kan det i bästa fall finnas en stämpel med tillverkarens namn på insidan och det är först då man kan söka på serienumret för mer exakt tillverkningsår för boetten och i bästa fall även för urverket.

              För att få veta när själva urverket (klockan) är tillverkad, då måste man öppna boetten och titta på serienumret och namnet som finns stansad på urverket för att kunna få veta när den är tillverkad

              Många äldre dam- och även herrarmbandsklockor har troligen genomgått service av olika slag genom åren. Delar eller hela urverk kan ha bytts ut i såväl omärkta och märkta klockor.

              Gled in här ovan på de omärkta, för de är inget undantag. I många länder fanns/finns det urmakare som inte själva tillverkar urverken, urtavlorna eller boetterna i de klockor som dem säljer. Många av urmakarna har gedigna kunskaper och skulle kunna göra det, men kostnaderna blir för höga, därför köper de in större partier med omärkta delar och sätter ihop dem till fungerande vardagsklockor. En urmakare med verksamhet kan sedan stämpla sitt eller kundens namn, initialer eller logga på urtavlan, för att den ska kunna härledas till vem som har salufört och/eller köpt den omärkta klockan.

              Notera att jag skriver omärkta klockan, för där går gränsen. Om innehavaren skulle börja att stansa och stämpla omärkta boetter, urverk och urtavlor med något registrerat och märkesskyddat namn, då är denne inne på olagligheter.
              Last edited by Platinum; 2023-03-29, 22:49.

              Comment

              Working...
              X