Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flöten - Björkshult

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flöten - Björkshult

    Jag trodde det var ägarna av näten som fick sina initialer eller märken stämplade på glasflötena, inte att glasbruken stämplade med sitt namn som det flöte jag hittade idag med Björkshult på. Hur ligger det till med flötesmärkningen egentligen?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Här är något som jag tror är ett flöte. Det är från Sandviks glasbruk, Hofmantorp, och märkt med det. (Föremålet intill är ett värmeljus av standardmodell)
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Trevligt CBA, och blått dessutom, roligt att se andra flöten. Tack!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Jag har ett flöte märkt Björkshult.
        Hur länge tillverkades dessa?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Fritt ur minnet lades Björkshult ned 1962. Men under vilken tidsepok man tillverkade flöten, det vete "sjåen" som en vadsböling har tradition att uttrycka sig.

          Det här ovan avbildade flötet med texten runt magen är, för att uttrycka sig försiktigt, in i h.....e häftigt! Trodde i min enfald att den typen av märkning inte existerade, men den som säger att han vet något är den som inget vet.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            Vad gäller det runt magen märkta "flötet" så är det troligtvis en target ball. Dvs ett skyttemål. Om ni bara visste vilka hiskliga priser dollarnissarna brukar betala för dylika föremål. Anrika vapenaffären Mauritz Widfors stockholm hade dylika. Jag har sett utrop kring 800$

            Comment


            • #7
              Tradera är en annan sak. Där är de sparsmakade må jag säga, gällande flöten av denna typ. De norrmän som besöker sajten däremot, vet att uppskatta dessa "bollar".
              Byter vi ut dollartecknet till sek så har vi ett ungefärligt dagspris på T.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Tradera är en annan sak. Där är de sparsmakade må jag säga, gällande flöten av denna typ. De norrmän som besöker sajten däremot, vet att uppskatta dessa "bollar".
                Byter vi ut dollartecknet till sek så har vi ett ungefärligt dagspris på T.
                Många av flötena flyttas från Tradera till Ebay med kraftigt ökad försäljningsstatistik i dollar mätt.

                Comment


                • #9
                  Jo, förstår det, har själv föjt försäljningsvägen vid ett o annat tillfälle.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Vad gäller det runt magen märkta "flötet" så är det troligtvis en target ball. Dvs ett skyttemål. Om ni bara visste vilka hiskliga priser dollarnissarna brukar betala för dylika föremål. Anrika vapenaffären Mauritz Widfors stockholm hade dylika. Jag har sett utrop kring 800$
                    Lars K, nu måste jag reda ut en sak. När du skriver Skyttemål, vilken av flötena avser du då; björkshultar´n eller CBA´s Blå?
                    Innan lerduvan var "duvorna" oxå i glas men är inte säker på att jag minns hur de såg ut. Björkshult är definitivt ett nät-flöte. Hur stort är det förresten kecke?
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Björkshult är definitivt ett nät-flöte. Hur stort är det förresten kecke?
                      Ca 12 cm i diameter är mitt flöte.
                      Är det samma som ditt?
                      Har du någon uppfattning om ålder?

                      Comment


                      • #12
                        Jag har fått reda på från andra också att mitt blå föremål användes på samman sätt som en lerduva. Trevligt att det tydligen är värt en del men jag säljer det inte.

                        Comment


                        • #13
                          Det blå är ett skyttemål som CBA säger.
                          Ni kan se lite mer här.

                          Den svenska som jag tidigare nämnde beskrivcs här

                          Comment


                          • #14
                            Tack lars, jag har blivit visat ett förrut men har glömt. Trevligt att se både inhemska o utländska. var de ofta helt öppna i ena änden? de skulle ju ändå förstöras så.. Var glaset mkt sprött eller vad skulle de kunnas liknas vid i kvalité?
                            Kecke, mitt var större, drygt 15 tror jag. Hade ett grönt brunt och klart. Tiden vet jag inte på dessa, tyvärr.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Tack ändå,
                              före -62.

                              Comment

                              Working...
                              X