Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stoppapparaten, Perfekt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stoppapparaten, Perfekt.

    Hej

    Jag har frågor om den här "perfekta" apparaten.
    Den skulle användas till att stoppa strumpor med
    har jag nu förstått.

    Den tillverkades på "Svetsmekansika Verkstaden"
    i Stockholm(1945-46?)

    Den är omtalad på Internet, här flera länkar:
    Strumpstoppning är något som ofta underskattas. Visst är det ganska tråkigt att stoppa, men trasiga raggsockor är ännu tråkigare. Ibland kan trasiga raggsockor till och med nästan vara sorgligt, so…


    Idag har jag varit på loppis och köpt en liten ask som liknar en bok.  Innehållet är fantastiskt: stoppapparaten PERFEKT! Den lilla asken sk...




    På sista länken "Marias Garnhändelser" berättas om
    tillverkaren.

    På första bilden finns små metallpinnar med krokar,
    vad användes de till?

    Undrar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-07, 09:30.

  • #2
    Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
    På första bilden finns små metallpinnar med krokar, vad användes de till?
    De ser ut som nålar från stickmaskiner; tungan som fälls ner över kroken gör det lätt att dra igenom garnet. Man sticker kroken och tungan genom öglan, därefter läggs garnet över kroken (inte tungan); när man sedan drar nålen åt andra hållet fälls tungan ner och håller kvar garnet när det dras igenom öglan. Uppmaskningsnålar för damstrumpor hade samma konstruktion men var mycket tunnare.


    Det är konstigt, det här med hur saker springer iväg i pris. Jag råkade se en stoppapparat på Tradera och förundrades över att buden låg på flera hundra. Sedan tittade jag på avslutade annonser; över tjugo stycken har sålts de senaste månaderna, till priser mellan 300 och 1 000 kr. Någon gång kring 1990 köpte jag en till mig själv och ytterligare någon eller några som jag gav bort - då kostade de 10-20 kr styck på Myrorna i Stockholm...
    Last edited by Anna-Carin; 2021-12-18, 14:45.

    Comment


    • #3
      Det verkar som den här typen av saker blivit dyrare. På 1990-talet och lite senare kunde man ju köpa en hel låda med alla sakerna från en sybehörslåda för några tior, om det mest var 1900-tal. De här stoppmaskinerna var Jag letade för inte länge sedan efter en stoppsvamp, gärna en äldre men inte jättenoga då den ju skulle vara för att stoppa strumpor men hade riktigt svårt att hitta någon. Men den här efterfrågan hade jag missat.

      Comment


      • #4
        Skulle ha frågat här hemma innan jag svarade. "Visual mending" har gjort stoppapparater mycket eftertraktade. Tydligen har de också varit mer populära i Sverige än i andra länder och är svåra att hitta på annat håll så många säljs nu utomlands.

        Comment


        • #5
          Tack FBQ, då förstår jag! Jag visste inte om att liknande fanns i utlandet, nu har jag letat lite:

          Staffan har en länk ovan till en sida med ett klipp från Dagens Nyheter 2014-01-23 där tillverkarens dotter berättar om tillverkningen. Fadern hette Lars Klang och ägde Svetsmekaniska Verkstaden, Kronobergsgatan 25 i Stockholm, där han bedrev tillverkningen tillsammans med sin bror, son, och dotter. Hon deltog i monteringen 1945-1946.

          Jag hittar en enda samtida träff i de scannade dagstidningarna; DN 1946-11-02, vilket bekräftar årtalet.

          Via "visible mending" hittade jag "The Speedweve darner" ("Lancashire's smallest loom" kallas den på nätet), som är mycket lik stoppapparaten "Perfekt" till utförandet. Men när jag sökte efter samtida träffar så var de äldsta från 1948, när tillverkaren sökte patent i Kanada. Här är ett klipp från 1950 om Speedweve:
          Click image for larger version

Name:	speedweve.jpg
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	575793

          Frågan är om den svenska eller engelska tillverkaren var först, jag har letat efter ev svenskt patent på stoppapparaten "Perfekt" men inte hittat något. Det är möjligt att bägge fick idén från en dansk produkt. Jag hittade nämligen ett svenskt patent nr 89217, sökt 1934 för en dansk apparat av liknande slag, här bildas skälet av krokar på motsvarande sätt men istället för en spiral som håller fast arbetet så kläms det fast av två fjädrande skänklar:
          Click image for larger version

Name:	dansk_stoppapparat.jpg
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	575794

          Comment

          Working...
          X