Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kim von Platen och Staffan Kvist har visat femtaggare i nysilver och modell Svensk Spets #6 och # 27 - om de är för sardiner, makrill eller sill får väl användarna avgöra... Här är ytterligare en med svårläst prägling men nog står det väl efter diverse symboler ...SV...ALP NYSILVER 20? (14 cm).
    Jag passar på att visa en "äkta" sardingaffel i rostfritt från NilsJohan modell Silvana och 14 cm och formgivare var Gunnar Åkerlind (1883-1962). Fler sardingafflar finns här #35.
    Och så en smal anonym Stilton spoon med bara 18/8 och 18 cm. Fler finns på # 35, 133, 165, 191-194, 208, 227, 234 och 266
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2022-06-04, 22:21.

    Comment


    • Oj det var några riktigt suddiga bilder Lars M.
      Men jag tror att du tolkat dom rätt.
      Några liknande femtaggiga gafflar hade min mormor också, tror tyvärr inte att dom finns kvar.
      Men jag ska höra med min syster.
      Finns dom kvar så har hon eller min morbror dom.
      Har hon dom så kan jag nog bidra med bilder, har min morbror dom så.. Då uteblir bilderna.

      Jag lägger till en annons från Åhlén & Holm postorder katalog våren/sommaren 1944:
      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220605_081038.jpg
Views:	1
Size:	123,4 KB
ID:	576310
      -tror faktiskt att 'B' är samma som du visade foto på Lars.
      Last edited by H-Å.W; 2022-06-05, 09:18.

      Comment


      • Tack H-Å.W det var en trevlig bild du visar! Inte visste jag att jag levt utan ansjovisbestick, kaviarspade och en vinklad ostskärare... Men jag skall leta i besticklådan om där inte finns en pastejkniv som kanske är en kaviarspade... https://digitaltmuseum.se/011023807688/kaviarspade

        Comment


        • Ja du Lars man inser ibland att man inte riktigt använder besticken rätt.
          Min fru använder en sån när hon bakar.

          -Tror inte att jag bör rätta henne utan bara låta det fortsätta. Annars lär det bli jag som får stå och baka i fortsättningen..

          Comment


          • En sked i tunn mässing och dåliga stämplar visade jag här #213 https://www.precisensan.com/antikfor...Bestick/page22
            Nu har jag hittat en slev i samma formgivning och betydligt bättre stämplar. Men jag blir inte klokare för det Hålslagen, liten pip och 18 cm lång. Någon som vet?
            Jag passar på att visa ett par fruktknivar(?) i mässing och pärlemor på skaften. I en oval står det BRONZE och de är 14,5 cm. Varifrån?
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2022-07-21, 14:52.

            Comment


            • 5-taggare i nysilver

              Nog är det väl en sardin som är avbildad på denna 16,5 cm långa gaffel med skaft av ben(?). EPNS - Electro Plated Nickel Silver https://www.reference.com/world-view...df4a11451aedf5
              Bifogade filer

              Comment


              • Franska liljan.

                Jag har ett antal bestick franska liljan med olika stämplar.
                Några står det MALMÖ.NS.FAR.NS eller MALMONS. FAB.NS:1 eller C.G.HALLBERGS (någon stämpel?).EXTRA.(IMA ?).N•S eller PRIMA.NS.1 eller endast en 8 ( ser det ut som)
                Kan man få fram något av dessa stämplar? Hur gamla dom är tex?
                Tack
                Maria

                Comment


                • Ursprungligen postat av Marwin Visa inlägg
                  Jag har ett antal bestick franska liljan med olika stämplar.
                  Några står det MALMÖ.NS.FAR.NS eller MALMONS. FAB.NS:1 eller C.G.HALLBERGS (någon stämpel?).EXTRA.(IMA ?).N•S eller PRIMA.NS.1 eller endast en 8 ( ser det ut som)
                  Kan man få fram något av dessa stämplar? Hur gamla dom är tex?
                  Hej och välkommen till forumet!

                  Malmö Nysilfverfabrik grundades av 1884 Carl Frost, som gick bort 1902, endast 52 år gammal. Då tog hans bror, sjökaptenen Johan Frost över firman, men efter några få år lämnade han över till sin son Gustaf som tycks ha varit silversmed till yrket. Malmö Nysilverfabrik verkar ha varit verksam åtminstone till slutet av 1950-talet, kanske längre.

                  C. G. Hallbergs Guldsmedsaktiebolag grundades 1860 och är fortfarande verksamt, numera under namnet Hallbergs Guld. Om jag förstått rätt arbetade de först enbart i guld och silver, men anlade en fabrik 1896 för att tillverka nysilver.

                  "Extra prima" (eller "extra 1:ma") nysilver var en väldigt vanlig stämpel på nysilver. Det är en påhittad svensk uttolkning av "EPNS" som brukar vara stämplat på brittiskt nysilver, och som står för Electro-plated Nickel Silver ("nickel silver" är den silverfärgade legeringen som vi kallar nysilver, och den brukar alltså elektropläteras med silver för att få ett tunt ytskikt av silver).

                  Det är svårt att veta hur gammalt nysilver är, det brukade inte stämplas med årtal så som silver och guld. Jag gissar att dina bestick är från första halvan av nittonhundratalet.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                    Hej och välkommen till forumet!

                    Malmö Nysilfverfabrik grundades av 1884 Carl Frost, som gick bort 1902, endast 52 år gammal. Då tog hans bror, sjökaptenen Johan Frost över firman, men efter några få år lämnade han över till sin son Gustaf som tycks ha varit silversmed till yrket. Malmö Nysilverfabrik verkar ha varit verksam åtminstone till slutet av 1950-talet, kanske längre.

                    C. G. Hallbergs Guldsmedsaktiebolag grundades 1860 och är fortfarande verksamt, numera under namnet Hallbergs Guld. Om jag förstått rätt arbetade de först enbart i guld och silver, men anlade en fabrik 1896 för att tillverka nysilver.

                    "Extra prima" (eller "extra 1:ma") nysilver var en väldigt vanlig stämpel på nysilver. Det är en påhittad svensk uttolkning av "EPNS" som brukar vara stämplat på brittiskt nysilver, och som står för Electro-plated Nickel Silver ("nickel silver" är den silverfärgade legeringen som vi kallar nysilver, och den brukar alltså elektropläteras med silver för att få ett tunt ytskikt av silver).

                    Det är svårt att veta hur gammalt nysilver är, det brukade inte stämplas med årtal så som silver och guld. Jag gissar att dina bestick är från första halvan av nittonhundratalet.
                    Tack. Har varit här inne och läst lite då och då, men detta var mitt första inlägg.
                    Tack snälla för snabbt svar
                    Maria

                    Comment


                    • Gense Eskilstuna

                      A:B. Gustaf Erikssons metallfabrik har här gjort ½ dussin matknivar 668 LR. De är 23 cm och med rostfritt blad samt med skaft i nysilver. En lapp i lådan visar att N o 504 har avsynat den 2? Dec 1948. På bladet kan man läsa GENSE-R-SWEDEN och på skaftet 45. De har också gravyr GG. Vad kan 45 stå för?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2022-08-29, 19:41.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Vad kan 45 stå för?
                        45 skulle kunna vara en kvalitetsbeteckning, så som Kaptenen skrev i #2 här:

                        Comment


                        • Salladsbestick Gense

                          Sked och gaffel 27,5 cm och 18-8 stainless Sweden är OK. Men en krönt cirkel vari det finns en fågel? typ trana eller kalkon eller ?? Slitage och väl använt så kanske från någon restaurang eller matställe eller...?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Sked och gaffel 27,5 cm och 18-8 stainless Sweden är OK. Men en krönt cirkel vari det finns en fågel? typ trana eller kalkon eller ?? Slitage och väl använt så kanske från någon restaurang eller matställe eller...?
                            Märket påminner mig om märkena på vissa hus i Gamla Stan, Stockholm.
                            Många har säkert aldrig tänkt på det – andra har legat sömnlösa i år och dagar. Nu reder Expressens Ylva Johansson ut mysteriet: Varför kan man se Fågel Fenix på många av husen i Gamla stan?

                            Skulle märkningen av besticken kunna ha med brandförsvaret/räddningstjänsten att göra? Jag tycker mig se lågor under fågeln, som bör vara fågel Fenix. Besticken kan kanske ha tillhört en brandstation någonstans?

                            Kanske rentav ett märke använt av brandkontoret (Stockholms Stads Brandförsäkringskontor), kronan tyder på det:
                            UNDER FÅGEL FENIX VINGAR Brandkontoret firar i år att det är 260 år sedan ett antal kloka fastighetsägare i Stockholm gick samman för att solidariskt hjälpa varandra att ersätta skador vid brand. Brandkontoret

                            Stockholms Stads Brandförsäkringskontor startades efter ett antal storbränder i Stockholm. Idag är bolaget Skandinaviens äldsta...

                            Comment


                            • Ja, så kan det vara att fågeln Fenix reser sig ur askan! Tack Eskil!
                              När jag ändå är och rotar bland besticken vill jag visa ett (onödigt) men vackert köp härförleden: ost- hyvel och kniv samt smörkniv alla med skaft av masur. Endast hyveln var märkt med Spar - alltså från Norge (vad annat?). Ut får då rensas och det blir bl a en rostfri hyvel i 35-40° vinkel och märkt "När det gäller god ost Hugo Ericson" från Stora Saluhallen i Göteborg. Och så klart osthandlare gillar inte tunna skivor...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Far och flyg...

                                ...kanske passar idag?
                                För länge sedan träffade jag en person som påstod sig samla på "stöldgods" utan att stjäla. Köpa av hälare, frågade jag? Nja, det är bestick från flygbolaget SAS som jag försöker hitta, svarade han. Och visst kan man hitta bestick från flygbolag! Här några från SAS: en sked och tre olika knivar. Skeden (14 cm) och en kniv (18 cm) är Bernadotte och Norstaal 2 resp Norstaal 5 Norway. En av de båda övriga knivarna är också från norska Norstaal Theresia (18 cm). Nästa kniv är också Theresia men från MEMA i Sverige och även den 18 cm. Vem formgav Theresia åt SAS för både norsk och svensk tillverkare och med liten skillnad? https://www.bestickbutiken.se/matsil...ia-om-memagab/
                                PS Det finns fler som flyger...och fortsättning följer! DS
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2023-05-19, 16:05.

                                Comment

                                Working...
                                X