Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg 1897 ytterfoder/urna/kruka - penseldragare eftersökes!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gustavsberg 1897 ytterfoder/urna/kruka - penseldragare eftersökes!

    Gustavsberg 1897 ytterfoder/urna/kruka.

    Inpressad stämpel Gustafsberg 97 och AW (eller vad står det egentligen?), sedan målat nummer 5.

    Öser på med åtta bilder så ni även får se den smått fantastiska lagningen. Alla sätt är bra utom... Men visst, hellre lagad så här än att den hamnat på tippen!

    Nu undrar jag om någon annan sitter på en liknande eller har kunskaper att dela med sig av. Vem kan ha målat? Och nummer 5? Har letat högt och lågt men finner inget, kanske är den något av en specialare. Tjusig är den, i mitt tycke i alla fall

    Mått: ca 19.5 cm hög, mått rakt över upptill ca 20.5 cm och undertill 13.5 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Tillägg (hittar inte hur man redigerar sitt inlägg ...): Är nu absolut ingen expert på glasyrer och ugnsbränningar, tvärtom, men såvitt jag kan se och känna så har målningen varit menad att vara där, alltså inte målad i efterhand/ovanpå.

    Comment


    • #3
      Vad fasen står det...

      Ursprungligen postat av Ale. Visa inlägg
      Gustavsberg 1897 ytterfoder/urna/kruka.

      Inpressad stämpel Gustafsberg 97 och AW (eller vad står det egentligen?), sedan målat nummer 5.

      Öser på med åtta bilder så ni även får se den smått fantastiska lagningen. Alla sätt är bra utom... Men visst, hellre lagad så här än att den hamnat på tippen!

      Nu undrar jag om någon annan sitter på en liknande eller har kunskaper att dela med sig av. Vem kan ha målat? Och nummer 5? Har letat högt och lågt men finner inget, kanske är den något av en specialare. Tjusig är den, i mitt tycke i alla fall

      Mått: ca 19.5 cm hög, mått rakt över upptill ca 20.5 cm och undertill 13.5 cm.
      Hallå Ale,
      Det enda man vet om keramik är att föremålen förr eller senare går i kras. Fint foder och bra lagning, så vitt jag kan se. Gillar båtar men kan inte så mycket om G.berig. Fodret är i alla fall senempire och tydligt inspirerat av föremål från Italien/Frankrike ca 50 år tidigare. Generellt gäller väl att fodret är en modell man kallade AW och att modellen gjordes i minst 5 storlekar. Vem som står bakom dekoren vet jag inte för på min Kalle Anka-dator kan jag inte läsa signaturen...
      So long...
      Last edited by Kim von Platen; 2016-05-22, 23:09.

      Comment


      • #4
        Hej Kim och tack för svar (om än sent, min laptop fyller 10 år i år (anses väl antikt i dom kretsarna) och jag har inte haft igång den då jag tror att den kommer att gå hädan inom kort). Alltså är detta min premiärinloggning via telefon , för trots att det är ett jädra pill så ville jag tacka. Din dator är inte tokig, det finns nämligen ingen signatur. Däremot är 5:an målad av konstnärens hand, så att det skulle vara storleken känns inte helt korrekt, men jag kan ju ha fel såklart. Kanske skrev dom storleksnummer för hand på den tiden. Jag har lusat sidorna i Inga Arnö-Berg och Gösta Arvidsson men ser inget ytterfoder eller dylikt i denna stil eller modell, det närmaste är en smörask i en priskurant från 1844. Vi får väl helt enkelt vänta och se om det dyker upp någon som kan mer än oss eller har några idéer. Jag trodde att kunniga Gustavsbergare härinne skulle tycka att denna "pjäs" var spännande men så verkar inte vara fallet.
        Last edited by Ale.; 2016-06-07, 21:00. Anledning: Tillägg av :), som sagt, pill med mobil alltså :)

        Comment


        • #5
          Den som söker...

          ...han finner. I detta fall i 1913 års priskurant.
          Modellen heter AZ (måste ha blivit tryckfel på den jag har) och den verkar endast ha tillverkats i en storlek. Mystery solved.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hej Ale,

            Kul att få se ditt ovanliga ytterfoder. Även om de tillverkades under en längre tid så finns det nog inte så värst många kvar idag. Personligen föredrar jag egentligen jugendkrukorna som blev moderna ungefär samtidigt, men formen och måleriet på din kruka får de flesta andra krukor att ställa sig i skamvrån.


            Ursprungligen postat av Ale. Visa inlägg
            Jag trodde att kunniga Gustavsbergare härinne skulle tycka att denna "pjäs" var spännande men så verkar inte vara fallet.
            Det är nog fler som finner pjäsen spännande, trots det inte helt oskadade skicket. Inte alla besökare orkar, vill eller hinner kommentera.

            Ursprungligen postat av Ale. Visa inlägg
            Modellen heter AZ (måste ha blivit tryckfel på den jag har) och den verkar endast ha tillverkats i en storlek. Mystery solved.
            Det kan vara så att den gamla modellbeteckningen på krukan var just AW, men att det senare ändrades till AZ. Sånt har hänt förr. Nummer 5 tror jag är dekornummer, men det är bara en gissning.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
              Hej Ale,

              Kul att få se ditt ovanliga ytterfoder. Även om de tillverkades under en längre tid så finns det nog inte så värst många kvar idag. Personligen föredrar jag egentligen jugendkrukorna som blev moderna ungefär samtidigt, men formen och måleriet på din kruka får de flesta andra krukor att ställa sig i skamvrån.


              Det är nog fler som finner pjäsen spännande, trots det inte helt oskadade skicket. Inte alla besökare orkar, vill eller hinner kommentera.

              Det kan vara så att den gamla modellbeteckningen på krukan var just AW, men att det senare ändrades till AZ. Sånt har hänt förr. Nummer 5 tror jag är dekornummer, men det är bara en gissning.
              Hej Svärdsfalla,

              Vad glad jag blev över ditt svar! Stort tack för att du tog dig tid! Jag ber om ursäkt för att det tog ett tag innan jag tackade - det är jag som får stå i skamvrån, inte jugendkrukorna. Personligen gillar jag också dom krukorna och helt ärligt hade jag föredragit denna helt i vitt med en enkel gulddekor.

              Jag är väl medveten om att man inte alltid kan vänta sig ett svar eller feedback härinne (har aldrig pockat på det heller, blev nog bara lite snopen och besviken när jag lade in denna). Alltför ofta är det tyvärr så har jag erfarit och då tappar man lusten. Jag har en ganska full mapp på datorn med tänkta PES-inlägg, både frågor, dokumentation och nya trådämnen. Angående mina frågor om föremålen så har jag alltid gjort egna efterforskningar först och även försökt ta så bra bilder som möjligt. Jag slängde mig in på PES med både spänning och iver då jag hade förhoppningen om att hitta likasinnade att kunna utbyta kunskaper och annat trevligt med. Nu känns det inte kul längre. Ni som har varit här länge är väl sammansvetsade och släpps man inte "in" som ny och trevande så väljer man ju till slut andra kanaler. Tyvärr. Håll exempelvis med om att det känns ganska ruttet när man berömmer någons samling och alla utom en själv får feedback.

              Vad intressant det här med modellbeteckningen, det hade jag inte en tanke på. Ska se om jag kan nosa upp tidigare priskuranter för att jämföra denna och andra föremål med frågetecken. Nu när man vet vilka andra motiv det fanns så tror jag att din gissning på dekornummer är huvudet på spiken. Återigen tack!

              Comment


              • #8
                Krukor från Rörstrand har jag från 1880- och 1890-talet, men ingen från Gustavsberg. Mina tidigaste Gustavsberg är jugendkrukor i majolika från omkring 1920. Under cirka två års tid har jag köpt på mig något dussin blomkrukor och foder från tiden före 1930, men bara några enstaka är felfria. Hade tänkt lägga upp några på PES i mån av tid.

                Ursprungligen postat av Ale. Visa inlägg
                Jag är väl medveten om att man inte alltid kan vänta sig ett svar eller feedback härinne ../.. Alltför ofta är det tyvärr så har jag erfarit och då tappar man lusten. Jag har en ganska full mapp på datorn med tänkta PES-inlägg, både frågor, dokumentation och nya trådämnen.
                Lägg upp dina frågor och dokumentationer! Ibland händer det att man får vänta 6 månader på svar. Jag besöker tyvärr sällan PES. Jag arbetar heltid, har villa och trädgård och tusen fritidsintressen som jag försöker hinna med. Det är nog inte bara jag som är i den situationen. När jag besöker PES så vill jag ofta kommentera, hjälpa när jag kan, men oftast känner jag att det finns andra saker jag borde göra i stället och loggar ur.

                Ursprungligen postat av Ale. Visa inlägg
                Ska se om jag kan nosa upp tidigare priskuranter för att jämföra denna och andra föremål med frågetecken.
                Sitter du på priskuranter? Vilken guldgruva! Har du någon gång väldigt mycket fritid till övers så får du gärna posta några på PES.

                Ursprungligen postat av Ale. Visa inlägg
                Nu när man vet vilka andra motiv det fanns så tror jag att din gissning på dekornummer är huvudet på spiken. Återigen tack!
                Det är inget att tacka för! Det är bara gissningar. Har du fler gamla ytterfoder och blomkrukor?

                Comment

                Working...
                X