Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träredskap - till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Träredskap - till vad?

    Jag har svårt att tro att detta redskap är en slynga eller slynggaffel. Dels därför att den är helt platt och dels för att den är hela 30 cm lång och 6,5 cm bred.http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=slynga
    Den är gjord i ek och med punkter skrivet 1892. Strecken under och över årtalet är inte skarvar utan ritsmärken för att få raka linjer att skriva efter. Vad kan det vara?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2016-02-09, 18:49.

  • #2
    Vet inte ens om det har existerat handhållna linjaler för att göra parallella streck på skrivpapper. Jag gissar i alla fall att det kan röra sig om ett sådant instrument.

    Comment


    • #3
      Det har funnits sådana linjaler, vanliga inom sjöfarten, men de ser helt annorlunda ut:


      Jag tror att Lars M:s gaffel är en bykgaffel som använts för att vända tvätt i en tvättgryta. Den kan också ha använts till att vända linet i en vattenröta. Typen av trägafflar var även vanliga i färgerier, men då borde man se mer spår av det i träet. Så det finns några olika alternativ, men det förstnämnda är mest troligt med tanke på hur patinan ser ut.

      Comment


      • #4
        Tack HgF och Jung_Kee för era svar!
        Eftersom den är "tunn" kan den inte tåla stort motstånd i en byk, så linjal kan vara mer troligt?
        Eller är det bara en dekorativ "fästmansgåva" att linda garn runt ??

        Comment


        • #5
          Hur stort är mellanrummet i gaffeln, tänkte att man kanske kunde
          använda den för att kontrollmäta ett givet mått av något slag....
          PS Apropå "parallell rules " har jag visat en på PES, se inlägg 11.
          Last edited by prylsnubben; 2016-02-12, 22:34.

          Comment


          • #6
            Det är glest mellan tänderna - 36 mm!

            Comment


            • #7
              Ida från Ewetsberg

              Efter hjälp och lite efterforskning så är det troligen en kavel för att göra kavelfrans enligt modell här: http://talamodspasen.blogspot.com/20...avelfrans.html. Den här har runda tänder och gjord i kvistfritt virke (björk eller ek?). Och allt pekar mot Ida Johansson från Evertsberg. 37 x 5 cm och 3 cm mellan tänderna.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2019-05-19, 18:42.

              Comment


              • #8
                Tolvtaggare

                Brödnagg i luffarslöjd av metall finns även på PES. Nr 16 http://precisensan.com/antikforum/sh...farslöjd/page2 Men här är en helt i trä och gjord av Rolf Lindh i Stenungsund. Den har tolv naggar och 12,5 cm hög samt 5,8 cm Ø och kommer från Jordhammar slöjd i Ödsmål. Träslag? Kan det vara som tillverkaren? Lind?
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2019-11-05, 17:27.

                Comment


                • #9
                  Tibroklubban

                  Förlagan är gjord av finsnickaren Josef Andersson Tibro. Denna typ av klubba användes när snickarna zinkade (sinkade) lådor. Zinkans (sinkans) mönster (laxstjärt) är märket för Tibro förenade möbelfabriker. Träslag björk och 15 cm hög.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Inget redskap jag känner igen från barndom eller uppväxt men ändå på något vis bekant... 25 cm och "kugghjulet" är 5,5 cm Ø
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Pinne

                      Ytterligare en i trä. Tingest i svarvat trä i ett stycke. Handtag med skåra som inte är svarvad utan skuren lite vind och sned. Själva "rullen" är något konisk och dekorerad med små utskurna trianglar och man kan se tunna linjer för måtten. I båda ändar finns små knoppar och den till vänster är inte i mitten utan lite sned. 20 cm lång och 2,5-3,0 cm Ø. Vinda, rulle, mangel...eller till vad?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Gissar att det är en nystpinne.


                        (vinnepinne/vindepinne sa man i mina hemtrakter förr).
                        Last edited by Eskil; 2022-07-05, 16:17.

                        Comment


                        • #13
                          Tack Eskil - jag visste att jag sett något liknande tidigare, men kunde omöjligt komma ihåg vad den var till. Nu slipper jag grubbla!

                          Digitalt Museum har många av varierande ålder och utförande.

                          Comment


                          • #14
                            Tack till Eskil och Anna-Carin! Nu vet jag och skall inte sparka in den i brasan... https://www.youtube.com/watch?v=wuEP6m5tTRk

                            Comment


                            • #15
                              Vad är detta för träföremål med 44 hål varav åtta är runda och resterande 36 är spretiga och räfflade? Verkar vara avbruten och skadad så kanske ännu fler hål från början? På ena sidan vid handtaget ett ristat X. 43 x 3 x 0,5 cm. Jag har en aning men...
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X