Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

F.O. Andersson - vem är det? [ID: Finn Olof Andersson, Häradsbygden, Leksand]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • F.O. Andersson - vem är det? [ID: Finn Olof Andersson, Häradsbygden, Leksand]

    Denna akvarellmålning är på sitt sätt en gåta för mig. Den har i decennier hängt i fritidshuset. Jag har tyckt mycket om den – ger tillbakaflashar från barndomens fiskafängen . Tavlan är ca 25x40 cm, målad på pannå. Den har – i mitt tycke – ett visst schwung och talang i sig. Färgskalan är väl avvägd. Och den är signerad.
    Målningen är signerad F.O. Andersson 1942. Jag har sökt i svenska målarlexikon men inte funnit igen namnet. Är det någon som vet något om F.O.Andersson och om hen gjort andra saker.?
    Bifogade filer
    Last edited by Rexboräven; 2015-11-23, 19:26. Anledning: Bilder

  • #2
    Ursprungligen postat av Rexboräven Visa inlägg
    Är det någon som vet något om F.O.Andersson och om hen gjort andra saker.?

    Jag undrade samma sak idag på loppisen, när jag hittade en oljemålning signerad "F. O Andersson 1931 Häradsbygden". Själva måleriet var det inte mycket bevänt med (ett jaktmotiv, som tack vare anteckningen på baksidan kunde fastställas som kopierat från Johan Tirens "Riplock"), men eftersom jag är från trakten blev jag nyfiken. Häradsbygden är en del av Leksand.

    Så jag ställde en fråga till Facebook-gruppen "Leksand förr och nu". Fick svar efter ett par timmar från ett barnbarnsbarn till målaren ifråga.

    Hon skrev:

    "Finn Oll Andersson från Gärde Häradsbygden
    Målare som även målade tavlor och dalmålningar på väggar runt om i Leksand.
    Min fars morfar."

    Jag vet inte om användaren Rexboräven har haft tålamod att vänta i sex år på svaret, men nu var den gåtan löst.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Per Gudmundson Visa inlägg
      Jag vet inte om användaren Rexboräven har haft tålamod att vänta i sex år på svaret, men nu var den gåtan löst.
      Vad trevligt, tack för ditt inlägg!

      Jag kompletterar med lite persondata ur folkräkningen 1910:
      Finn Olof Anderson, målarmästare, född 1877 i Rättviks församling.
      Han var gift med Anna Olsdotter, född 1878 i Leksands församling, och de hade år 1910 fyra barn födda 1898-1907.
      De bodde på Gärde nr 3 hos hennes föräldrar, fadern hette Ingers Olof Karlsson.

      Comment

      Working...
      X