Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En diskussion kring Fribergs mästerlighet kontra resten av keramikerna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En diskussion kring Fribergs mästerlighet kontra resten av keramikerna

    Något som jag länge tänkt på är den positionen Berndt Friberg sedan länge haft inom den svenska keramikscenen. En position som verkar närmast ointaglig såvida du möjligen inte heter Patrick Nordström el dyl, och även då är du inte förfinad nog att accepteras i den yttersta hierakin och av flertalet utan snarare av den exklusiva skara nördar som alltid finns. Men varför undrar jag? För mig, på ett ytterst personligt plan, så representerar Friberg den relativt tråkiga delen av svensk design, den som skapar vackra objekt men även rätt åthållsamma och sparsmakade sådana, vi häpnar aldrig över personens fantasi utan snarare av det upprepat vackra och "naturtrogna". Visst kan jag inte motsätta mig detta, Friberg hade en enorm formkänsla och verkar ha varit en drejare av bästa klass då vaserna mm är lövtunna men glasyrerna däremot, dvs harpääääääääls, den eviga harpälsen...är ett evigt återkommande tema vilket enligt mig är otroligt fegt och tråkigt (jag är medveten om aniara glasyr m fl) Dock talar marknaden ju sitt klara språk, Friberg ligger definitivt i toppskiktet vilket inte verkar ändras.

    Är det faktumet att Friberg varit knuten till Gustavsberg samt Sthlm som höjt honom vida över säg Rolf Plam, Claes Thell, Sven Hofverberg m fl som enligt mig tillverkade/ar mycket lekfullare/intressantare/vackrare pjäser med större djup än sin äldre överman?

    Är det samlare och en marknad som försökt och lyckats att bibehålla Fribergs status och pris på marknaden? (något som går hand i hand såklart)

    Är det så att Friberg faktist helt enkelt kan och bör koras som den bäste enligt de som innehar kanonskapande makt vilket i sin tur bör innebära att även vi ska finna oss i denna vedertagna smak?

    Hade Friberg extremt utvecklade kontakter jämför med andra keramiker som hade kunnat vara anledning till hans succé?

    hjälp en fundersam herre på traven är ni snälla
    Collecting everything and nothing!

  • #2
    Friberg började väl sin karriär som barnarbetare på Höganäs, ibland funderar jag på vad hade hänt och Arthur Andersson hade kommit till Gustavsberg ...................
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Jo jag vet men det var nog inte tiden på Höganäs som höjde honom till skyarna. Snarare lade grunden till det som blev.
      Collecting everything and nothing!

      Comment


      • #4
        Jag föredrar ju också Palm, Thell, Hofverberg, Anagrius, Roger Nilsson med flera av våra sydsvenska keramiker, nej jag vet inte varför det gick så bra för Friberg i Stockholm.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Jag tror att det är en kombination av alla de faktorer du nämner Designpiraten.

          I mitt tycke så var Friberg ganska ojämn i kvaliteten, men när han är som bäst så finns det ingen som slår honom. Det är flera som har gjort lika bra alster dock. Men det är lite som med Picasso, Braque och de andra stora namnen på konstsidan, dels gäller det att hålla tillräcklig verkshöjd, men sedan är det mycket tajming och branding som sätter ribban. Är man tidig är man pionjär, är man sen är man kopist i sådana sammanhang. Och ju tidigare du är, desto längre kan du jobba in ditt namn.

          Och sedan får man ju titta på vad det är som säljs. Friberg var ju tidig med att göra "exklusiv" keramik i små serier och unikat, medan många av de andra stora gjorde stora serier som även ifall de inte kommer upp i samma priser som Fribergs alster kostar pengar, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att det rör sig om massproduktion. Och kommer det någon gång ut något unikt så kan även de nå jämförbara priser, jfr t.ex. figuren av Lisa Larson som nyligen klubbades för 45.000 kr. https://www.bukowskis.com/sv/lots/71...berg-osignerad

          Sedan så är det ju ren spekulation men det kan nog mycket väl ligga något i att anknytningen till Stockholm har hjälpt till att få upp och bibehålla priserna på en hög nivå jämfört med andra. Generellt så betalar man ju mer för lokalt, oavsett vart det är, men i Stockholm är man nog både mer mån om att stora utgifter skall ses som investeringar och konservativ i smaken jämfört med t.ex Skåne där man också gärna betalar bra för lokalt, men där det snarare är för egen lyst än som penningplacering och det nya premieras oftare än det gamcla. Det är nog ingen slump att det finns mycket fler och aktivare keramiker i Skåne än i Stockholmsregionen.

          Comment


          • #6
            Fler åsikter?

            Vad gör Friberg så bra?

            Hur ranknades/as Friberg av andra keramiker?
            Collecting everything and nothing!

            Comment


            • #7
              Det kan ju vara lämpligt att länka till den här gamla tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...hlight=drejare

              Comment


              • #8
                Hej

                Jag läser med intresse den här tråden, men skulle säja att den keramik,
                som Friberg gjorde inte "fångar" mitt hjärta.
                Jag arbetar inte med keramik utan är ganska "nybörjare".

                Ett annat område vet jag mer om och det är fotografisk bild.
                Kan man finna paralleller? Jo, keramik som är perfekt och vacker
                ...ja, kanske det vackraste...men som inte inspirerar eller "hittar
                våra hjärtan kan vara som perfekta bilder.

                Det kan bli tydligt om man jämför en "vacker(den vackraste?) och
                perfekt bild"...med en bild som "griper" oss, vi säjer "den är spännande"
                och vi kan "fascineras". Ja, kanske en bild med historia?

                Kan det finnas keramik där vi "förnimmer" just den keramikerns "ande"
                och hand?

                Skulle det vara, att vi talar om, dels vacker och skön, keramik och
                keramik, som inspirerar och fascinerar oss.

                När jag håller en filbunksskål i handen, en av de sista kanske(?), av
                Erik Forsberg, Vimmerby, så "lever" den skålen för mej.

                Nåväl, jag är "dokumentärfotograf" och har kanske min "egen" värld?

                Ja, Fribergs keramik är perfekt...i mitt tycke.
                Dock påverkas vi väldigt mycket av att vete vem som har gjort föremålet(bilden).

                Funderar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2015-10-20, 11:05.

                Comment


                • #9
                  ahhh självklart har allt redan diskuterats!

                  Det är inte lätt att vara yngre och "ny", skulle börjat intressera mig när jag var 10 år verkar det som
                  Collecting everything and nothing!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
                    ahhh självklart har allt redan diskuterats!

                    Det är inte lätt att vara yngre och "ny", skulle börjat intressera mig när jag var 10 år verkar det som
                    Hej
                    Hur menar du?

                    Staffan

                    (PS Allt har sin tid, tänker jag)
                    Last edited by Staffan Kvist; 2015-10-20, 11:14.

                    Comment


                    • #11
                      Jag syftade på Lars M's svar! Länken till den andra tråden om du missade den...

                      Men visst handlar det om perception, smak osv=subjektivitet (och indoktrination från marknaden och konstvärlden)

                      ps. håller med dig om Friberg, men det vet du redan!
                      Collecting everything and nothing!

                      Comment


                      • #12
                        Hur ska man kunna jämföra keramiker som har HELT olika uttryckssätt,
                        formspråk och tekniker. Inte ens om de är samtida går det.............

                        Comment


                        • #13
                          Ja duuu....hur jämför man Warhol med Duchamp? Visuellt har dom kanske inget med varandra att göra men ideologiskt kan det diskuteras och egentligen vet jag inte vad det spelar för roll om dom är samtida, arbetar inom exakt samma fält osv, det viktiga är vad NI tycker, varför är Friberg bättre alternativt sämre än andra?

                          Visuellt tilltalande objekt kan väl alltid jämföras med varandra, likaså deras designers.

                          Jag är inte ute efter en vetenskaplig studie eller att vi ska BEVISA något, jag vill bara veta varför en stor del av Sverige verkar tycka annorlunda än mig.
                          Collecting everything and nothing!

                          Comment


                          • #14
                            Jag menar ska vi göra det riktigt enkelt så är gemensamma faktorer:

                            Lera/Keramik--> Påverkan från Kina? Tyskland? Japan? --> Sverige --> En inavlad (liten) marknad-->Pengar-->Succé ----->varaktighet?
                            Collecting everything and nothing!

                            Comment


                            • #15
                              Hej

                              Jag tycker tråden börjar intressant och med en annorlunda frågeställning.

                              ...håller med prylsnubben.

                              Kanske är det t o m svårt att jämföra en keramiker...över tid...
                              som t ex Ulla Nilsson, tänker jag...när det gäller stil...(egen fundering)

                              Den högre omsättningen av keramiker i Skåne, gav en stor påverkan
                              kanske?(egen fundering)

                              Jo, jag tänker att det är bra att fråga och att "bena ut", ställa samman
                              tankar och fundera.

                              Hälsar
                              Staffan

                              Comment

                              Working...
                              X