Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand! Någon som vet vad den heter och ungefärligt årtionde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rörstrand! Någon som vet vad den heter och ungefärligt årtionde?

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	89,2 KB
ID:	671841Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	671842

  • #2
    ca 1800-1884. Troligen s k Rakstämpel. Mönstret känner jag inte igen.,finns en uppsjö.

    Comment


    • #3
      Flytande blått introducerades runt 1850, metoden användes till många olika dekorer.
      Din kopp skulle jag tro är från ca 1860 och dekoren påminner om Gustavsbergs Sobrown.

      Comment


      • #4
        Hallå Vicks,
        Fin kopp eller ska vi säga cup. Visst är det Rörstrand men mönstret/schablonen kommer nog från England.
        Mönstret finns inte dokumenterat som bordsserivis och fakta om teserviserna är dålig. En udda tillfällig
        invandrare i svensk tappning, utan namn, skulle jag vilja säga.
        So long...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Vicks,
          Fin kopp eller ska vi säga cup. Visst är det Rörstrand men mönstret/schablonen kommer nog från England.
          Mönstret finns inte dokumenterat som bordsserivis och fakta om teserviserna är dålig. En udda tillfällig
          invandrare i svensk tappning, utan namn, skulle jag vilja säga.
          So long...
          Tackar för informationen Kim von Platen.
          Då är den lite svårvärderad alltså,i pengar menar jag ;-)
          För mig har den sitt eget värde i form av minne och det lilla jag vet om den så den får fortsätta bo i hyllan hos mig tillsammans med de betydligt yngre tekopparna från 60-talets Gefle.
          Åter ett tack för infon!

          Comment


          • #6
            Rörstrandsmuseum

            Jag skickade frågan till Rörstrands museum och fick svaret 1850-1860 tal och att den rakstämpel och att det är en udda/ovanligare kopp och fat där inte heller de vet så mycket mer än att det är en mycket gammal och fin kopp och fat. Ni som köper och säljer sådant vart gör ni det?
            Det finn ju en uppsjö av ställen idag,vart köper ni saker till hyfsade priser och vart säljer ni det ni inte har plats för eller vill ha längre?

            Comment

            Working...
            X