Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lösa upp lim på lampfot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lösa upp lim på lampfot

    Hej
    Jag har idag införskaffat en lampfot i glas. Problemet är att nåt pucko har skruvat av lamphållaren och därmed har den ramlat ner inuti själva foten och dessutom klipp av sladden så resterna av det som skall vara en lampa ligger inuti. För att kunna förvandla den till en lampa igen och få ut restrena behöver jag lossa limmet som håller själva glasbiten mot lampfoten. Eller skall jag lämna den till en glasmästare som får skära isär den?
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

  • #2
    Prova att ha den i en skål med t-röd över natten,kan fungera.

    Comment


    • #3
      Ok skall testa det. Får skaffa en flaska först
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

      Comment


      • #4
        hej.
        Svårt att se på din bild hur det ser ut, men går det inte att "fiska" upp grejerna genom hålet med en böjd tråd eller dyl?
        mvh

        Comment


        • #5
          Hallon,
          Om nu inte T-spriten biter rekommenderar jag björntråd. Skaka foten tills den där gängade tappen ligger invid mynningen.
          Så gör du en snara (jfr hängning) av björntråd och trär den över tappen. Fingerfärdigt jämkar du snaran tills den sitter fast.
          Upp kommer eländet som om det vore en kork...lycka till...och berätta gärna. So öong...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av dreg Visa inlägg
            hej.
            Svårt att se på din bild hur det ser ut, men går det inte att "fiska" upp grejerna genom hålet med en böjd tråd eller dyl?
            mvh
            Nej det gör det inte. Lamphållaren består av två delar där den undre delen som ramlat ner har gängor och den övre delen som saknas skruvas på. När man monterat denna på glasbiten så har den limmats fast.
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

            Comment


            • #7
              Hej.

              Det framgår inte av bilden var det är limmat men jag gissar att det är under det som set ut som ett lock.
              Är det limmat med 2-komponent lim så biter varken T-sprit eller thinner, möjligen att du kan mjuka upp limmet lite om du ställer ner lampfoten upp och ner med hela locket under ett aceton bad under en dag. Sen tycker jag du ska prova att skära med en tunn ståltråd, sån som man skar ost med förr i tiden, alltså en liten pinne i varje ände på tråden så du kan föra tråden fram och tillbaka som en sågande rörelse.

              Lycka till.

              / Urban

              Comment


              • #8
                Varmluftspistol skulle jag testa, i de flesta fall tål inte lim höga temperaturer.
                Glaset kan förståss spricka också om man har otur eller är för het på gröten.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Varmluftspistol skulle jag testa, i de flesta fall tål inte lim höga temperaturer.
                  Glaset kan förståss spricka också om man har otur eller är för het på gröten.
                  Hallå,
                  Det vore bra om du visade en bild på skräpet. Vi famlar i bindo... so long...

                  Comment


                  • #10
                    Är det verkligen en LAMPFOT från början eller är det en omgjord vas eller dylikt.
                    En bild på HELA "skräpet"-"eländet" skulle underlätta..............................

                    Comment


                    • #11
                      Eländes eläde....

                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Är det verkligen en LAMPFOT från början eller är det en omgjord vas eller dylikt.
                      En bild på HELA "skräpet"-"eländet" skulle underlätta..............................
                      Hallå där...
                      Roligt att någon läser och citerar ur mina inlägg. Men låt mig förklara; med "skräpet" och "eländet" avses resterna av
                      fästanordingen som ligger där och skramlar i vad det nu är?

                      Min tanke är bara den att anordningen kanske består av ett gängat "rör" och en liten platta för att hålla det hela på plats.
                      Plus en sladden. En del alltså. Om då röret fortfarande sitter fast i plattan torde idén med snara funka.
                      Vi väntar med spänning på bild, kära samlartrollet...
                      So long...
                      Kim

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                        Nej det gör det inte. Lamphållaren består av två delar där den undre delen som ramlat ner har gängor och den övre delen som saknas skruvas på. När man monterat denna på glasbiten så har den limmats fast.

                        Jag är övertygad om att det går att fiska upp den gängade rörbiten med lite tålamod.
                        Antingen mha av en ståltråd du böjer till en liten bit i ena änden, böjen måste vara så liten att den går in i röret.
                        Eller så testar du Kims förslag med en trådögla.
                        Kan man bygga flaskskepp så kan man lösa detta.
                        Är det 2-komponentslim kan du glömma att försöka lösa det, Kanske med kungsvatten, men inte med mindre.
                        För härdat 2-komponentslim är det mekanisk borttagning som gäller.
                        mvh

                        Comment


                        • #13
                          Ledsen pojkar och flickor men det går inte att fota skräpet då lampfoten är så pass skrovlig så det blir inga bra bilder. Avslutningsvis så hjälper det inte med att försöka dra ut den då jag antar att det gått till som följande. Lamphållaren är skruvad på en del som sitter/satt på undersidan själva plattan. Någon har skruvat av lampan troligtvis för att byta den. På äldre lamphållare så fanns inte spärren som finns idag och då har förmodligen hela lamphållaren skruvats av av misstag och därmed har den undre delen skruven ramlat ner i lampfoten. Någon har då blivit irriterad och försökt dra ut den genom den nedre borrade hålet där sladden gått ut. När det hålet visat sig vara för litet så har någon sonika blivit förbannad och för att i stället försöka fiska upp skruven och skruva på lamphållaren igen så har man helt enkelt klippt av sladden. Därför ligger alltså skruven med en bit lampsladd kvar inne i lampfoten.

                          Antingen struntar man i att det ligger "skräp kvar" och drar ny el eller så försökar man lossa plattan. Just nu har jag arkiverat den för framtida projekt om jag inte får en lösning på hur jag skall lossa plattan.
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment

                          Working...
                          X