Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Fjärilar i Pesaniens värlshistoria...

Fortsättning på intro...

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Vet att det finns en jätteintressant tråd med fina bilder på vackra fjärilar men kan inte stå emot frestelsen att
    starta en tematråd som går rakt igenom kultur, historia, konst, litteratur, musik, mystik, gymnastik och design.
    Inspirationen kom från kära Alegnis trevliga, informativa och inledande hälsning på årets Hösttråd. Så inträffade någonting märkligt.

Det tog fart idag med att en "Amiral" gjorde sällskap med min hustru på muggen i duschrummet. Fortsättning följer....
    Kul om du hänger med.....
    So long
    KimBifogad fil 151902
    Hallon,
    Amiralen var en nässla, lika som bär. Jo, det här är fortsättningen på röda tråden. Min frus bästa kompis dog efter envis kamp och hustrun reste till Göteborg för en minnesstund med många gemensamma vänner. Morgonen efter kalaset surrade det av fjärilar där på altanen. Det svärmade.
    Väl hemma i Öregund kom en fjäril och satte sig på hennes axel.
    -Det är Lena, tänkte hon.
    Fjärilen återkom dag efter dag och satte sig på samma palts, där på axeln.
    -Jag har nog blivit vansinnig, berättade hon sin för nästan alltid kritiskt, ifrågasättande man.

Så kom den där "Amiralen" in i handlingen. På toa. Närgången, förevigad och räddad.

Nästa morgon kom hustrun in med ett litet blad, ett av hundra på grusade gången. Då beslöt jag att starta den här tråden för fjärilar kändes i magen.
    Slump eller tillfällighet? Inkarnation? Fantasi? Selektiv perception? Mystik?

Vet ej, synpunkter? Men Lena lever och blev en tråd.... So long
    Kim
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Dom frågorna överlåter jag åt Martinus och Kjell Höglund att svara på,
    själv är jag ju en skeptisk pragmatiker som Du vet, dessutom rödskinn.
    http://martinus.se/
    https://www.youtube.com/watch?v=YkbWPwmEudQ

Pragmatiker?

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Dom frågorna överlåter jag åt Martinus och Kjell Höglund att svara på,
    själv är jag ju en skeptisk pragmatiker som Du vet, dessutom rödskinn.
    http://martinus.se/
    https://www.youtube.com/watch?v=YkbWPwmEudQ

- Wie viel Uhr ist es?
    - Es ist keiin Filur, er ist mein Bruder.

Hallon... och so long...

Fjäril, som symbol..

Hallå,
    Avslutar mitt intro med detta citat:

Fjäril

Det här är ett starkt tecken på en

ny början på ett högre plan.

Precis som fjärilen

kommer fram ur sin kokong,

kan det betyda att du träder fram

med en ny skönhet och en ny medvetenhet

att du går in i en period av

pånyttfödelse och transformation.

Fjärilen är en mycket gammal symbol

för själen och till och med för själva livet.

En fjäril kan också symbolisera glädje

och lycka.
    Nu lyfter vi. Vill gärna se fler inlägg på tråden
    So long
    kim
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2015-09-25 klockan 21:02.

Några nya bilder på fjärilar har jag inte eftersom det varit mycket ont om dessa vackra varelser under den kalla sommaren.

Emellertid har jag en liknande upplevelse som du beskriver Kim, när det gäller en person som har dött. Sommaren för två år sedan var jag ”hemma” i Sörmland för att närvara vid en nära (ung) släktings begravning. När vi var på väg ut till bilen för att köra till kyrkan, flyger en fjäril in genom fönstret, just som min kusins hustru skulle stänga det. Jag fick en sådan stark känsla av att det var en hälsning från min släkting, vars begravning vi var på väg till. Och jag sade högt: ”Det är XX som kommer med en hälsning”. Att fjärilen var en sorgmantel var säkert en tillfällighet.
    Jag kunde inte släppa tanken på fjärilen och känslan jag fick när den flög in i hallen. Så i kyrkan höll jag ett litet ”tal” där jag berättade om fjärilen och hur jag tolkade händelsen. Om de andra begravningsgästerna tyckte att jag var tokig, så bjöd jag på det. Rent intuitivt kände jag det rätt att framföra de orden vid kistan.

Och ja, jag tror på reinkarnation – ”på gott och ont” så att säga. Inget jag ämnar utveckla här och nu då det skulle föra alltför lågt.

Prylsnubben nämner att han lämnar frågorna till bl a Martinus att svara på. Martinus har ”svar” på mycket. Jag har studerat honom, eller snarare hans litteratur under några år. Intressant, vare sig man tror eller ej.

Bifogar en bild på en vacker fjäril från Fjärilshuset i Nexö, där jag var i maj.

Tror varken på fan eller biblen...

Citat Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Några nya bilder på fjärilar har jag inte eftersom det varit mycket ont om dessa vackra varelser under den kalla sommaren.

Emellertid har jag en liknande upplevelse som du beskriver Kim, när det gäller en person som har dött. Sommaren för två år sedan var jag ”hemma” i Sörmland för att närvara vid en nära (ung) släktings begravning. När vi var på väg ut till bilen för att köra till kyrkan, flyger en fjäril in genom fönstret, just som min kusins hustru skulle stänga det. Jag fick en sådan stark känsla av att det var en hälsning från min släkting, vars begravning vi var på väg till. Och jag sade högt: ”Det är XX som kommer med en hälsning”. Att fjärilen var en sorgmantel var säkert en tillfällighet.
    Jag kunde inte släppa tanken på fjärilen och känslan jag fick när den flög in i hallen. Så i kyrkan höll jag ett litet ”tal” där jag berättade om fjärilen och hur jag tolkade händelsen. Om de andra begravningsgästerna tyckte att jag var tokig, så bjöd jag på det. Rent intuitivt kände jag det rätt att framföra de orden vid kistan.

Och ja, jag tror på reinkarnation – ”på gott och ont” så att säga. Inget jag ämnar utveckla här och nu då det skulle föra alltför lågt.

Hallå Tina,
    Tack, har berättat för kära hustrun. Hoppas på ett lyft, för det väl skillnad på

Prylsnubben nämner att han lämnar frågorna till bl a Martinus att svara på. Martinus har ”svar” på mycket. Jag har studerat honom, eller snarare hans litteratur under några år. Intressant, vare sig man tror eller ej.

Bifogar en bild på en vacker fjäril från Fjärilshuset i Nexö, där jag var i maj.
    Tack Tina...so long...Kim

Armadan består av ett gäng mer eller mindre defekta gråpäron när en amiral för befäl!
    PS Senare anlände ytterligare tre amiraler (conteramiraler?) men vem som var ÖB framgick inte. DS
    Senast redigerat av Lars M den 2021-09-14 klockan 17:19.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •