Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Fjärilar i Pesaniens värlshistoria...

Fjärilar i Pesaniens värlshistoria...

Hallå,
    Vet att det finns en jätteintressant tråd med fina bilder på vackra fjärilar men kan inte stå emot frestelsen att
    starta en tematråd som går rakt igenom kultur, historia, konst, litteratur, musik, mystik, gymnastik och design.
    Inspirationen kom från kära Alegnis trevliga, informativa och inledande hälsning på årets Hösttråd. Så inträffade någonting märkligt.

Det tog fart idag med att en "Amiral" gjorde sällskap med min hustru på muggen i duschrummet. Fortsättning följer....
    Kul om du hänger med.....
    So long
    KimNamn:  IMG_4901.jpg
Visningar: 131
Storlek:  75,5 KB

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    ...

Det tog fart idag med att en "Amiral" gjorde sällskap med min hustru på muggen i duschrummet. Fortsättning följer....
    So long
    Kim
    Ohoj Kimmen!
    Vi väntar med oerhörd spänning på hur det utvecklade sig på muggen
    med hustrun och amiralen.
    Senast redigerat av Lars F den 2015-09-23 klockan 15:53.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    So long
    Kim

Hallon Kim!

Vilken fin fjäril som gjorde din kära hustru sällskap. Men den får stiga lite i graderna innan den får titulera sig amiral!

Det är en nässelfjäril som hälsar på hemma hos er! https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sselfj%C3%A4ril

Här kommer min amiral flygande!

Amiralfjäril (Vanessa atalanta)
    http://tidningenland.se/amiralfjaril...r-hit-och-dor/
    "Milda höstar kan amiralfjärilen vara den vanligaste fjärilen i åtminstone södra Sverige. Denna vackra fjäril kommer hit från Europa varje sommar. De som kommer tidigt hinner lägga ägg här, vilka utvecklas till nya fjärilar som alltså ”föds” här i Sverige. Det är framför allt denna nya generations fjärilar vi ser nu på hösten. En del av dessa flyger faktiskt åter söderut, för här kan de inte överleva när minusgraderna slår till."
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Trevligt, Kim…jag gillar att lyssna på radioföljetongen när jag, som nu, har semester. Och att då få en att läsa här ser jag fram emot – inte utan viss spänning

Det är kanske tur, att nässelfjärilen inte har samma egenskaper som den växt den lägger sina ägg på. I synnerhet med tanke på var din hustru befann sig

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ja med då Kimmen måste vi ju bara ha lite skönsång som passar
    till sköna damer och dito fjärilar.
    https://www.youtube.com/watch?v=0nuB-7ZgPYM

Kik på det mesta...

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Ohoj Kimmen!
    Vi väntar med oerhörd spänning på hur det utvecklade sig på muggen
    med hustrun och amiralen.
    Hallå Lasse Kik. Ja, fortsättning följer.
    Tror ni förresten på inkarnation?
    So long...

[QUOTE=alegni;255319]Hallon Kim!

Vilken fin fjäril som gjorde din kära hustru sällskap. Men den får stiga lite i graderna innan den får titulera sig amiral!

Det är en nässelfjäril som hälsar på hemma hos er! https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sselfj%C3%A4ril

Hallon,
    Är ett blåbär på i ämnet, visst är det en nässelfjäril, förvillande lika till synes. Den här stackaren hamnade i ett spindelnät
    och blixtsnabbt var spindeln framme och nafsade på vingen. Hann rädda, plåtade och släppte fången fri.
    - Tack sa min hustru, det är Lena....
    So long....

Äggläggning...

Citat Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Trevligt, Kim…jag gillar att lyssna på radioföljetongen när jag, som nu, har semester. Och att då få en att läsa här ser jag fram emot – inte utan viss spänning

Det är kanske tur, att nässelfjärilen inte har samma egenskaper som den växt den lägger sina ägg på. I synnerhet med tanke på var din hustru befann sig
    Hallå Tina,
    Kul. Vi har utrotat nässlorna så kanske blir fjärilarna mindre frekventa gäster på dass. Du får gärna berika den här
    vingliga tråden med några av dina fina bilder. Vad tror du egentligen är skillnaden mellan tillfällighet och slump?
    So long
    Kim

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Vinbärksfuks

Denna hade jag ingen aning om, när jag fotade den och jag satt inte på dasset. Naturligtvis fick jag hjälp med namnet av en expert och just därför skrev jag dit det för att veta det till nästa gång. På tal om Vanessa Atalanta, heter min äldsta dotter Vanessa. Med andra ord kan jag det latinska namnet på Amiralen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    p-son

Ett bevingat paradis

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ja med då Kimmen måste vi ju bara ha lite skönsång som passar
    till sköna damer och dito fjärilar.
    https://www.youtube.com/watch?v=0nuB-7ZgPYM
    Hallon Snubben,
    Tack för musiken - det var faktiskt första gången jag läste och begrundade texten - Bellman är oslagbar. Än fladdrar det i
    Hagaparken och jag rekommenderar alla läsare ett besök i ett levande museum:
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...D99aSy41cDw2ag
    So long
    Kim

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •