Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på Tema-trådar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Förslag på Tema-trådar

    Det har varit lite diskussioner om att aktiviteten är låg här på PES och hur man skulle kunna få den att öka. Jag hade ett förslag om att starta trådar med veckans tema eller månadens tema, men det kanske är bättre att starta rena tema-trådar? Det finns ju redan en del som är ganska breda, t.ex. en med ugglor. Fler i liknande stil tycker jag vore önskvärt

    Som förslag finns:
    Svensk 30-talskeramik/porslin (oavsett tillverkare)
    Rostfritt stål, ej matbestick (ser massor med snyggt designade stålföremål; skålar kannor, uppläggningsfat m.m. på loppisar, men vet ofta ingenting om dem)
    Made in Finland - I Finland har väldigt mycket tillverkats; Porslin, glas, plast...
    Astrid Lindgren - hennes karaktärer som prydnadsföremål, gamla böcker m.m. Tror att det finns ganska mycket här.
    Ryska souvenirer - gamla Sovjetföremål kan man fynda på loppisar!
    NilsJohan - All deras produktion. Det finns en bra blogg med NilsJohan A-Ö, men tyvärr verkar den inte uppdateras längre och jag själv samlar en del och har grejer i min ägo som jag inte hittat på den bloggen.

    Det behöver inte nödvändigtvis vara diskussioner om föremålen, utan det kan vara mest bilder om man tycker så.

    Jag har lite ont om tid p.g.a. annat som skall göras de närmsta veckorna, men jag har lite att bidra med i i alla fall några av de ämnen som jag gett som förslag.
    Vad tror ni? Andra förslag? Nu är jag ingen moderator, men det vore ju bra att döpa Tema-trådarna till t.ex. "Tema: Rostfritt stål", så att det inte bara blir något som försvinner i mängden.

  • #2
    Hej
    Ja, det låter som en mycket bra idé. Teman som kan vara fördjupningar eller kanske "bara"
    om bortglömda "kulturområden" eller bruksföremål med speciell användning?

    Kanske om någon har en egen hemsida med speciella samlingar?
    Ett tema om svåra bestämningar av signaturer med beskrivningar av sökvägar.
    Jo, jag vet att här finns så mycket samlad kunskap....

    (T ex så startade jag en tråd, i all enkelhet, om resebestick, som gav intressant information/svar)

    Själv samlar jag filbunks-och grötskålar i keramik och hör och häpna turkiska kaffekvarnar
    se länken om dem: http://www.vernissage.nu/loppis2/turkiskkvarn/index.htm
    ...och vikinga-/ medeltidsmuggar länk: http://www.vernissage.nu/loppis2/vik...d/medeltid.htm

    Ja, för mej har det bara blivit så efter "glada loppisvandringar".


    Staffan, kolmilefotograf
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2015-09-18, 11:29.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
      Vad tror ni? Andra förslag? Nu är jag ingen moderator, men det vore ju bra att döpa Tema-trådarna till t.ex. "Tema: Rostfritt stål", så att det inte bara blir något som försvinner i mängden.
      Låter bra! Har man tematrådar kan man kanske göra dem "sticky" så de inte försvinner i mängden (med tanke på bristerna i sökfunktionen...) Eller en egen forumdel kallad "Tema"?

      Mina förslag;
      Tema: Svenskt vardagsglas 50 -70-tal (innan lågprisdesignen från Asien)
      Tema: Souvenirer (svenskt/utländskt)
      Tema: IKEA

      Comment


      • #4
        Känner mig tyvärr inte riktigt lockad av tematrådsförslagen, lite för allmänna alt. diffusa.
        Har själv inget bättre att komma med, det mesta finns redan på PES. Svårigheten är att
        hitta dit, nyckelorden saknas ofta och där är jag en stor syndare genom åren. Man skojar
        till det med en som man tycker fyndig rubrik vilket leder till att ingen hittar dit efter det
        att "stormen bedarrat" (i bästa fall), i andra hittar ingen någonsin dit-dom visar iaf ingen
        som helst respons.
        PS Apropå att det är jobbigt att lägga in bilder, jag har säkert lagt in minst 10.000 bilder
        och det har inte varit särskilt jobbigt.

        Comment


        • #5
          Konsten att skiva en limpa...

          Hallå...ållah...
          Är inte så upphetsad av den där tanken att vi gemensamt ska finna nya trådar. Hoppas istället att kreativiteten och lusten ska styra och ställa.
          Det är ju som en limpa. Du kan skära på tvären eller långsides.. Fördjupad kunskap i ett smalt ämne (typ elastolinsoldater) eller en bredare gemensam nämnare (typ Hundra hundar).

          So ong...

          Comment


          • #6
            Hej

            Jag instämmer med det som skrivs här.

            Skulle det kunna vara att "Precis en sån" har blivit så stort?

            T ex när jag söker på "brevpress", så finns det så många "olika" trådar att leta i,
            medan när jag söker Arvika (-keramik) så hittar jag en (övervägande) enormt stor,
            som sammanlagt skulle bli ett studiehäfte eller en hel bok.

            Men just dessa stora trådar är ju så bra, tycker jag, där hittar jag ofta, sådant jag
            undrar över, som t ex den stora tråden om lergökar.

            Men när jag har lärt mej söka bättre, så hittar jag faktiskt mer.

            I mitt inlägg här ovan ville jag berätta lite om hur "Precis en sån" fungerar för mej.
            Jag samlar inte så mycket, några "områden" bara och en del "märkliga saker" och
            bara i loppissammanhang.

            Men när ett "forum" växer, så kanske det blir både intressantare men också tungt
            att arbeta med och det finns inget här som egentligen blir gammalt, som i tekniska
            forum.

            Men jag vet inte och lyssnar gärna på de som varit verksamma här under lång tid.

            Staffan

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
              Det har varit lite diskussioner om att aktiviteten är låg här på PES och hur man skulle kunna få den att öka. Jag hade ett förslag om att starta trådar med veckans tema eller månadens tema, men det kanske är bättre att starta rena tema-trådar? Det finns ju redan en del som är ganska breda, t.ex. en med ugglor. Fler i liknande stil tycker jag vore önskvärt
              Vad tror ni? Andra förslag? Nu är jag ingen moderator, men det vore ju bra att döpa Tema-trådarna till t.ex. "Tema: Rostfritt stål", så att det inte bara blir något som försvinner i mängden.
              Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
              Låter bra! Har man tematrådar kan man kanske göra dem "sticky" så de inte försvinner i mängden (med tanke på bristerna i sökfunktionen...) Eller en egen forumdel kallad "Tema"?
              Tematrådar är bra! Vad tråden ska handla om får trådskaparen överraska oss med!

              Breda eller smala tematrådar!
              Jag misstänker att tematrådar som är mer specifika har större chans att överleva.
              Om vi ser på glas som exempel. En Tematråd om glas. Den skulle bli för bred. Om man är intresserad av Kosta så välj en tematråd om Kosta. Eller om man samlar på en specifik designer, t.ex. Göran Wärff, så starta en tematråd om Göran Wärff.
              Men en del breda trådar fungerar bra. Trevliga trådar om hundar samt ugglor, och glöm för allt i världen inte vår härliga svininventering.
              En tematråd om "Souvenirer (svenskt/utländskt)" tror jag blir för bred, men om man istället skulle välja souvenirskedar eller souvenirdockor (eller något annat souvenirområde) tror jag det skulle fungera bättre.


              Tips! Starta tematrådar + sökfunktionen.

              Den som startar en ny tematråd, välj Prefix: Tema + sätt en lämplig rubrik

              Sedan går det lätt att söka på Prefix: Tema ... så får man upp alla Tematrådar.


              Jag har noterat att det saknas Prefix på en del tematrådar, något som vi skulle kunna uppmärksamma admin/moderator på.



              Posta nytt ämne

              Click image for larger version

Name:	PES Tema nytt.jpg
Views:	1
Size:	39,6 KB
ID:	558765



              samt när man gör en sökning

              Click image for larger version

Name:	PES Tema.jpg
Views:	1
Size:	104,7 KB
ID:	558766

              Comment


              • #8
                Hej

                Ja, du visar på en väldigt viktig sak, om jag förstår rätt.

                Kan man inte i efterhand sätta prefix på trådar som är tematrådar
                eller vuxit så stora att...?

                Det du visar är ju väldigt bra och sorterar "trådarna" på ett utmärkt sätt.
                Jag har inte förstått detta....jag är ledsen...

                Jag gjorde säkert fel när jag startade tråden "Rese- och campingbestick", men
                ämnet "ser" tyvärr väldigt "smalt" ut....

                Jag provade länken i ditt inlägg, men fick den ej att fungera.

                Hälsar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2015-09-19, 08:37.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå...ållah...
                  Är inte så upphetsad av den där tanken att vi gemensamt ska finna nya trådar. Hoppas istället att kreativiteten och lusten ska styra och ställa.
                  Förstår ärligt talat inte vad du menar...?
                  TS och andra försöker -utifrån sina egna förmågor samt erfarenheter av PES- ge förslag för att kanske öka aktiviteten på PES? Ingen vet om det kommer att fungera. Men försök har gjorts och en diskussion skulle förmodligen ge uppslag till nya idéer och vidareutveckling av befintliga företeelser.
                  I min mening handlar det både om kreativitet och lust....

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                    Hej
                    Ja, du visar på en väldigt viktig sak, om jag förstår rätt.
                    Kan man inte i efterhand sätta prefix på trådar som är tematrådar
                    eller vuxit så stora att...?
                    Det du visar är ju väldigt bra och sorterar "trådarna" på ett utmärkt sätt.
                    Jag har inte förstått detta....jag är ledsen...
                    Jag gjorde säkert fel när jag startade tråden "Rese- och campingbestick", men
                    ämnet "ser" tyvärr väldigt "smalt" ut....
                    Jag provade länken i ditt inlägg, men fick den ej att fungera.
                    Hälsar
                    Staffan

                    Länken fungerar inte för mig heller idag. Vad jag ville visa var resultatet när man söker efter Prefix: Tema.
                    När man klickar på Avancerad sökning kommer man till en sida där det finns två sökalternativ:
                    "Sök enskild innehållstyp" eller "Sök flera innehållstyper", här ges olika sökalternativ
                    om man väljer "Sök enskild innehållstyp" så får man Ytterligare alternativ, där kan man t.ex. välja att söka i ett specifikt forum, eller om man vill söka efter ett Prefix.
                    Gör en sökning på Prefix: Tema, inget annat fylls i, och då kommer alla trådar som vid skapandet märkts med Prefix: Tema upp.

                    Om en Tematråd saknar prefix så kan man i efterhand be en moderator lägga till prefixet. Samma förfarande som när vi har identifierat ett okänt föremål. När vi vet tillverkare kan vi be en moderator lägga till id i rubriken.
                    Och hur gör vi då det?
                    I ett inlägg har vi på höger sida alternativ när vi ska svara. På vänster sida i samma rad finns en svart triangel (rapporera inlägget). Den kan vi använda för detta, dvs. att kommunicera med moderatorn. Då hjälps vi alla åt att göra PES mer sökbart.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
                      Förstår ärligt talat inte vad du menar...?
                      TS och andra försöker -utifrån sina egna förmågor samt erfarenheter av PES- ge förslag för att kanske öka aktiviteten på PES? Ingen vet om det kommer att fungera. Men försök har gjorts och en diskussion skulle förmodligen ge uppslag till nya idéer och vidareutveckling av befintliga företeelser.
                      I min mening handlar det både om kreativitet och lust....
                      Hallå Sollan,
                      TS känner jag inte. Min tanke var bara helt enkelt den att skapande är en tanke, en idé hos en individ och sällan frukten av kollektivt samarbete. Så är det i konstens värd, i litteraturen, vetenskapen etc. Men alla initiativ för att lyfta PES gillar jag..
                      So long...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                        Som förslag finns:
                        NilsJohan - All deras produktion. Det finns en bra blogg med NilsJohan A-Ö, men tyvärr verkar den inte uppdateras längre och jag själv samlar en del och har grejer i min ägo som jag inte hittat på den bloggen.

                        Har du sett följande trådar? Tråden med gamla tidningsurklipp är ju helt klart början på en tematråd. Den andra tråden är heller inte så dum!



                        http://precisensan.com/antikforum/sh...hans-produkter!
                        Last edited by alegni; 2015-09-19, 23:42.

                        Comment


                        • #13
                          Hej

                          (Svar till "alegni" om prefix och funktioner...)

                          Ja, det är intressant det du skriver, (skall läsa omigen...)
                          ...för det kan ju vara så att många "omfrågningar" och svar som kan hittas
                          på andra trådar tröttar och minskar "glädjen" och kreativiteten...kanske...

                          Jag blir alltid så glad när jag får svar och "ny information" om någon grej
                          jag frågar efter.

                          ...och länken med tingsklipp är ju mycket intressant, om namn mm på saker sedan
                          etiketter sedan länge försvunnit.

                          Hälsar
                          Staffan (Nu skall jag se om det finns någon tematråd om pepparkvarnar)
                          Last edited by Staffan Kvist; 2015-09-20, 00:14.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå Sollan,
                            TS känner jag inte.

                            TS - förkortning för trådskapare
                            Last edited by alegni; 2015-09-21, 18:06.

                            Comment


                            • #15
                              Sitter och tittar igenom existerande tematrådar. Noterar att några borde ha något annat prefix, eller kanske inget prefix över huvud taget. Hittar t.ex. en tråd märkt tema men som är en vanlig frågetråd. Kan bli svåröverskådligt om det blir för generös användning av prefixet Tema, eller om någon råkar välja fel prefix.

                              Funderade lite kring antalet existerande tematrådar men så trillade polletten ner! Om jag söker prefix tema, men samtidigt väljer ett specifikt forum som jag är intresserad av (t.ex. Glas), så går antalet tematrådar ner från 128 st. till 9 st., och vips blir det hela mer överskådligt. Jag har inte fördjupat mig fullt så mycket i olika sökvägar tidigare men detta är bra.

                              Jag vill även uppmärksamma er på ämnestaggar som är bra som sökhjälpmedel. Vi tar Marcolin som exempel.
                              Söker jag på tagg Marcolin får jag upp 28 trådar, söker jag tema+nyckelord Marcolin får jag upp 4 trådar.
                              På sökning Prefix: Tema får jag inte upp den stora FM Konstglas Ronneby-tråden (3619 inlägg/362 sidor), det får jag på sökning tagg. I det här fallet är således sökning på ämnestagg överlägset bättre!
                              Jag kan tillägga att FM Konstglas Ronneby-tråden har Prefix: Dokumentation ..... men samtidigt är den ju en tematråd.

                              Men tillbaka till tematrådar. En bra idé kan vara att se vilka tematrådar som redan existerar, och skaka liv i dom. Eller starta egna, vad dom ska handla om är upp till trådskaparen!

                              Comment

                              Working...
                              X