Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antikprat upphör till midsommar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Antikprat upphör till midsommar

    Det ca 15 år gamla antikforumet Antikprat kommer att avvecklas och läggas ned till midsommar. Vila i frid Antikprat.

  • #2
    Den enes död den andres bröd...

    Hallå HgF,
    Trist, (är bara ovanligt passiv medlem, är liksom född och uppfostrad i Pesanien.) Ett tecken på minskande kundintresse eller svaga affärsmöjligheter, gissar jag. Vad händer med den enorma faktabanken och dokumentationen? Hoppas nyheten inte är ett omen. Men titta fackpresstidningarna, två är en för många... tack och so long..

    Comment


    • #3
      Har varit inne på Antikprat nån gång men samtalstonen har ju inte alltid varit så trevlig så jag kommer nog inte att känna nån saknad.
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Tämligen aktiv på AP och upplever det (bortsett från trollen) som ett forum där svaren nästan aldrig är långt borta. Tycker det är beklagligt att de lägger ned!

        Comment


        • #5
          Tråkigt att höra tycker jag eftersom jag använt det forumet ganska flitigt under årens lopp och även lärt känna en del trevliga och kunniga typer via siten. Har dock tröttnat det sista då trollen förstör så mycket. Men på något konstigt sätt är det också trollen som håller debatten igång där, de fungerar på något sätt som en katalysator som har gjort det till ett livskraftigt forum. Personligen hoppas jag på att många kunniga konstprofiler nu istället drar åt detta håll, även om jag vet att motståndet (av någon anledning?) är ganska stort.

          Comment


          • #6
            Mr. Detta forumet skapades som motvikt till anonymiteten, trollen och den ofta tråkiga tonen på Antikprat, så det blev två läger liksom, därav motståndet du nämner.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Oro

              Har fått samtal från oroliga medlemmar på Antikprat, som sörjer för att forumet ska läggas ner. Finns det någon här som har tankar, idéer, förslag när det gäller all samlad data som finns på forumet?
              www.precisensan.se
              info@precisensan.com

              Comment


              • #8
                We don´t care...?

                Ursprungligen postat av precis en sån Visa inlägg
                Har fått samtal från oroliga medlemmar på Antikprat, som sörjer för att forumet ska läggas ner. Finns det någon här som har tankar, idéer, förslag när det gäller all samlad data som finns på forumet?
                Hallå där,
                Självklart måste man engagera sig och tycka till. Vi sitter ju i samma båt och surfar helt gratis, lär oss mycket och har kul och trevligt.
                Vad göra med med döende broderns databas? Vet ej, men vänd på steken, vad skulle hända om Pes tvingades stänga ned? Det vore intressant att veta.

                Kanske en fråga för Riksarkivet, men tveksamt.

                Mitt blygsamma förslag är att PES inleder samtal om att ta ansvar och på lämpligt och kostnadsfritt tar över databasen.
                Så kan man kanske samordna sökandet och vinna några tusen medlemmar - och framför allt goodwill.
                Good luck
                Kim

                Comment


                • #9
                  Det skulle verkligen vara synd, om all den kunskapsmöda som lagts ner på svar och ventilerats i diskussioner på Antikprat, bara skulle försvinna.
                  Det är ingen som vill det.

                  Om det vore tekniskt vore möjligt, skulle det vara utmärkt om allt (med bilder) kunde flyttas till de kategorier de hör på PES, eller bli ett sökbart (men kanske av tekniska skäl fruset) underforum, som går att länka till nya frågeställningar och vidarediskussioner.
                  Låt oss se på de tekniska möjligheterna. Det är hög tid att göra det, och jag hoppas att erfarna IT-tekniker kan svara på de många frågorna.
                  Samlad kunskap är till för att förvaltas för eftervärlden.

                  Comment


                  • #10
                    Instämmer.

                    Kan inte annat än att hålla med ovanstående talare.
                    Forumets faktabank är i vissa delar unik, silverdelen för att nämna en, men även konstdelen har varit väldigt aktiv genom åren. Lika så klockdelen.
                    Förfärligt tråkigt om den skulle försvinna.
                    Har ägaren till PES varit i kontakt med Christina Öberg om en eventuell överlåtelse av faktabanken?

                    Comment


                    • #11
                      Vi har skickat ut en trevare till Christina Öberg på Antikprat för att undersöka möjligheten till en lösning där databasen förs över till oss.
                      Återkommer när vi hör något.
                      /Admin
                      admin@precisensan.com

                      Comment


                      • #12
                        Tack Bruce jag tycker att det skulle bli det bästa en sökbart fil

                        Comment


                        • #13
                          Tack Bruce, det låter toppen.
                          Då får vi hoppas att hon nappar på erbjudandet.

                          Comment


                          • #14
                            Här är svaret från Antikprat:

                            ”Hej!

                            Tack för meddelandet och vidarebefordrat räddningsförslag. Vår plan är att tillsvidare fortsätta att tillhandahålla alla sparade inlägg i sökbar form, så kunskapsbanken blir alltså kvar. Låt oss därför avvakta med att diskutera detta.

                            Mvh / Christina

                            P.S. Juridiska/moraliska komplikationer uppstår vid en eventuell "flytt", eftersom forumets skribenter aldrig har godkänt att utnyttja inläggen i annan form än just som inlägg på Antikprat. ”
                            /Admin
                            admin@precisensan.com

                            Comment


                            • #15
                              Jag kan förstå det dilemmat.
                              Då kommer nog tyvärr faktabanken att gå i graven.
                              På Ap skriver hon att faktabanken kommer vara sökbar året ut och att dom sedan får se hur det blir.
                              mvh

                              Comment

                              Working...
                              X