Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska (plunta?) med tennkork.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Flaska (plunta?) med tennkork.

    Jag hittade denna flaska på en antikaffär i Göteborg, och blev kär direkt. Någon som vet något om den? Jag vill gärna veta ålder och tillverkare med mera. Vad användes den till?

    Den har som ni ser tennkork och en träring om halsen.

    Tacksam för hjälp! /Tobias Alm

    Click image for larger version

Name:	IMG_2277914.jpg
Views:	1
Size:	118,0 KB
ID:	668259Click image for larger version

Name:	IMG_2277916.jpg
Views:	1
Size:	97,4 KB
ID:	668260Click image for larger version

Name:	IMG_2277917.jpg
Views:	1
Size:	89,7 KB
ID:	668261Click image for larger version

Name:	IMG_2277919.jpg
Views:	1
Size:	105,9 KB
ID:	668262Click image for larger version

Name:	IMG_2277921.jpg
Views:	1
Size:	100,0 KB
ID:	668263

  • #2
    Pluntan är till för att ha sprit i, över halsen ska det sitta ett litet snapsglas upp och ner som hålls fast av gummiringen, detta glas kunde vara gjort ex i silver eller andra metaller. Åldern på den kan vara en bit över hundra år, de förekommer i priskuranter från olika svenska glasbruk runt 1900 och framåt. Dekoren kallas för turbinmönster.
    Flaskan i sig är vanligt förekommande men de är ovanliga med korken och gummiringen kvar.

    Comment


    • #3
      Tusen tack för fin information! Då vet jag lite mer om den.

      Jag trodde att det var en träring, men du har helt rätt i att den är av gummi.

      Vad kan ankarstämpeln på korken betyda?

      Comment


      • #4
        Hej Tobias Alm
        I min samling glaspluntor finns flera turbiner (fem st), den minsta är - 11 cm hög, 6 cm bred och 2 cm tjock, alltså en verklig miniplunta i västficksformat. Detta är också den enda av mina turbiner som har gängad tennpropp - exakt samma fason som på din Tobias Alm. Likadana och lika många dekorränder, samma ankare i mitten - på insidan korkpackning. Dock ingen anordning för mugg.

        Comment


        • #5
          Hallå Tobias,
          Fin fickplunta med fantastisk "kork". Grattis till fyndet. Som samlare av pluntor med anknytning till havet funderade jag på ankaret, som kommit lite på sniskan, och trodde att någon våghalsig på egen hand präglat. Men om HgF har samma ankare på minturbinen bör det vara ett varumärke eller en del i dekoren. Vad tror ni?
          So long...

          Comment


          • #6
            Hej HgF,

            Vad roligt, vi verkar ha liknande pluntor. Fast min är 17 cm hög, 8,5 bred, och 4 cm tjock.

            Vågar jag använda den, eller kan glaset eller korken innehålla något skadligt?


            Jag ska hålla ögonen öppna för fler likande. Den här är väl värd sina 100 kr tycker jag.

            /Tobias

            Comment


            • #7
              Whisky karaff

              Hej!

              Ny här och undrar då jag skulle vilja fråga lägga in en bild på en karaff som jag undrar om hur man gör?

              Med vänlig hälsning lottis

              Comment

              Working...
              X