Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla tavlor m religiöst motiv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamla tavlor m religiöst motiv

    Hej!
    Jag köpte för ett tag sedan 2 gamla tavlor med religiöst motiv. Tavlorna är gjorda på en väv och en del verkar vara broderat. men vad är de andra delarna? Är det möjligen papier mache eller något? Är det någon som vet vad denna teknik heter och hur gamla tavlorna kan vara? De ser rätt gamla ut om man tittar på baksidan se bild.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har sett liknande tavlor dyka upp på Tradera ibland. Det finns fler varianter än dessa två, med varierande religiösa uppmaningar. Om jag minns rätt så har de då tidsbestämts till slutet av 1800-talet eller runt sekelskiftet.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av ullelun Visa inlägg
      Hej!
      Jag köpte för ett tag sedan 2 gamla tavlor med religiöst motiv. Tavlorna är gjorda på en väv och en del verkar vara broderat. men vad är de andra delarna? Är det möjligen papier mache eller något? Är det någon som vet vad denna teknik heter och hur gamla tavlorna kan vara? De ser rätt gamla ut om man tittar på baksidan se bild.
      Hallp Ullelun,
      Kul att se. Visst kan vara papier maché, men jag är tveksam. Dina gudar ser ut att vara formgjutna i det man kallar pastellage, en gipsblandning. Är inte helt säker eftersom väven lätt kan släppa dekorationerna. Ramarna är nog original och då hamnar vi en lite bit in på 1900.talet.... so long...

      Comment


      • #4
        Dom jag sett har varit i något celluoidliknande material.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Dom jag sett har varit i något celluoidliknande material.
          Hallå,
          Gärna hårdplast, men det var ett ganska dyrt material när seklet var ungt. Varför inte kaulin; en grötig bandning av sågspån, cassein glue och lera som bl a användes för tillverkningen av Elastolinfigurer (och Lineol). Se exempel. Vi lär nog aldrig få veta... so long
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ja, varför inte lite KULin på fredagskvällen.

            Comment


            • #7
              Jag har grävt i några sådana här verk. Reliefpartierna kan dels vara gjorda av celluloid, dels av ett slags pressad kartong - typ obestruken tårtkartong ungefär. Ledstjärnan i tillverkningen är mer "Billigkait" än Gudstro. I bägge fallen är de färglagda precis som vi kan se på bilderna. Celluloid är ju en tidig polymer (plast) som har en tendens att chansera och tappa livslusten. Pappvarianterna tycks däremot hållas i herrans tukt och förmaning av färglagren, som möjligen är litografiskt pålagda före reliefpressningen.

              Utsprunget är Tyskland och de finns i massor av varianter. Lägg märke till stavningen på den översta. "Gut beskydda vårt hem", inte den svenska stavningen av Gud utan en slags sannolikt spontan tyskbesläktad variant Gut (Gott). De tidiga postorderfirmorna, t ex Åhlen & Holm, och billihetsbasarerna runt förra sekelskiftet handlade med dylikt.

              Comment

              Working...
              X