Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En liten julnöt att knäcka!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten julnöt att knäcka!

    Kom över det här redskapet häromdagen men har inte lyckats klura ut dess användningsområde.
    Längden är drygt 30 cm. Ringen är skjutbar och förmodligen tänkt att låsa fast något. Tacksam för hjälp!Click image for larger version

Name:	DSC_0140.jpg
Views:	1
Size:	18,7 KB
ID:	667461Click image for larger version

Name:	DSC_0142 (2).jpg
Views:	1
Size:	27,2 KB
ID:	667462Click image for larger version

Name:	DSC_0143.jpg
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	667463Click image for larger version

Name:	DSC_0147.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	667464
    Last edited by Patron; 2014-12-19, 13:44.

  • #2
    Hallå Patron,
    Nej, den nöten knäcker jag inte på egen hand men tillsammans kanske vi lyckas.
    Några funderingar:
    Om ringen är en låsanordning bör det som ser ut som smitt handtag ha en helt annan
    funktion och kroken är väl just en krok. Då kanske plåthylsan är ett handtag ett handtag.
    Om ringen ska funka bör den ha låst fast någonting mjukt och stabilt, kanske nät eller
    grov textil. Men vad hakade man fast i kroken?

    Ska bli spännande att följa tråden... so long...

    Comment


    • #3
      Kan det vara en kättingspännare?

      Comment


      • #4
        Hej!
        Ser ut som ett "brännjärn/märkjärn". Inte säker men sett liknande i usa där "cowboysarna" brännmärkte sina boskap med dessa. Ringen är till för "att man inte ska bränna sig/ett sorts skydd".

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bakåtsträvarn Visa inlägg
          Hej!
          Ser ut som ett "brännjärn/märkjärn". Inte säker men sett liknande i usa där "cowboysarna" brännmärkte sina boskap med dessa. Ringen är till för "att man inte ska bränna sig/ett sorts skydd".
          Den är nog för kort 30cm för att vara ett märkjärn

          Comment


          • #6
            Är det inte en s.k. "lysekärring" där man satte törepinnar som brann och lyste upp så man såg hjälpligt. Det som talar lite emot är om foten är för liten.
            DG

            Comment


            • #7
              Trevligt med lite olika förslag. LasseC:s verkar intressant.
              Kan det vara en variant på "lysekärring" som är hand buren?
              Om det kan vara till någon hjälp så är bakre delen lite böjd vilket gör att verktyget står stadigt på ett bord.

              Comment


              • #8
                Hallå alla nötknäckare,
                Tror också på lysekärring, men kanske utan fot. Fattade inte att bakre/nedre delen var vinklad. Kan man trä t ex en järnstång genom öglan och upp genom ringen? Då skulle ringen få en funktion och då kan jag tänka mig och kärringen skulle bli höjbar och sänkbar (vilket kärringarna ofta var förr i tiden).
                Finurligt om verktyget går att använda både som ficklampa, bordslampa och reglerbar golvlampa... so long....

                Comment


                • #9
                  Om man lägger en stång eller pinne i V-spåret och bakåt efter skaftet går det utmärkt att låsa fast den med ringen.
                  Ringen är skjutbar längs hela skaftet.

                  Comment


                  • #10
                    Va va det jag sa...

                    Hallå Patron...
                    Tillsammans kan vi komma nöten närmare. Roligt med frågenötter... piggar upp...
                    So long....

                    Comment


                    • #11
                      Någon Lysekärring tror jag inte på. varför frångå dom modeller som har funkat. de med smidda piggar som man fäste trästickan i eller med en fjäderbelastad ring. Att hålla i handen tycker jag blir klumpigt vad väger den. Jag har två teorier kan det vara en eldhund eller fattas det något och det hör till ett spjäll. ringen kan vara ren dekoration

                      Comment


                      • #12
                        Godmorgon på er!
                        Den är inte så tung, väger ca 5 hg och lätt att bära. Ficklampan jag har väger faktiskt mer.
                        Tack för uppskattningen angående denna julnöt Kim von Platen, lovar en ny nöt att knäcka under dagen.

                        Comment


                        • #13
                          Har fått ett nytt förslag som kanske kan lösa det här.
                          Ett tidigt "Timmerdrag" skulle det kunna vara.
                          Länken nedan förklarar dess funktion.
                          Om inte annat så är verktygen ganska lika.

                          Comment


                          • #15
                            Jag är helt övertygad at det är en timmerdrag men jag kan inte förstår vilken funktion ringen har. På dom jag har ringen en funktion att öka eller minska avståndet men här verkar den vara en ren dekoration

                            Comment

                            Working...
                            X