Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kvick krok - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvick krok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kvick krok

    Jag var på väg att visa denna tingest bland korkskruvarna. Det ser ju ut som en krok men också som ett enkelt ljuster eller vad kan det vara? Den är ganska vass och knoppen är präglad "Kvick". 13 cm lång.
    Bifogade filer

  • #2
    Ljuster eller skuv?

    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Jag var på väg att visa denna tingest bland korkskruvarna. Det ser ju ut som en krok men också som ett enkelt ljuster eller vad kan det vara? Den är ganska vass och knoppen är präglad "Kvick". 13 cm lång.
    Hallå där,
    Ovanlig korkskruv hellre än ljuster för småväxta.När tid gives ska jag kolla och återkomma... so long...

    Comment


    • #3
      Mycket riktigt en korkdragare. Att den är döpt till "Kvick" visar ju att det kunde vara bråttom att få ur korken ur knoppölflaskorna ibland. Hos korkskruvsamlaren brukar den hänga bland "prång"-dragarna.

      Jag har testat en sådan anordning, överraskande effektiv faktiskt. Det hela bygger på hullingens princip och bäst är att korken är vaxad.
      Tryck ned hullingen med den flata sidan i springan mellan glaset och korken. Vrid sedan hullingen in under korken. Drag ur korken. Hullingen får inte vara vass på ovansidan, då riskerar den att skära rakt igenom korken.

      Comment


      • #4
        Tack HgF!
        Då var jag inte helt ute och cyklade ..... men förstår nu bättre och ser att spetsen längst ner har en flat och en konvex sida och den lilla piggen är mycket riktigt inte spetsig utan trubbig. Men den flata sidan bör ju ha varit mot korken och den konvexa mot glaset och sedan vrider man 90 °.
        Jag visar bilden även på tråden med korkskruvar.

        Comment


        • #5
          Kanske skall denna precis som Kvick ovan vara bland korkskruvarna - en korkdragare? 14 cm lång har någon klensmed åstadkommit ett verktyg med något vriden spets och en öppnad skåra (4 cm) och på vredet stämpla in siffran 4. Vad kan det vara?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Det där är en vridborr som inte har blivit klar. Använder en ofta när jag ska förborra för en skruv
            Bifogade filer
            Last edited by nobe; 2022-09-11, 17:25.

            Comment


            • #7
              Tack nobe! Var smeden för klen för att fullgöra jobbet...

              Comment

              Working...
              X