Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad i H**vete är detta för best!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad i H**vete är detta för best!?

    Och vad används den till?

    Hittade denna monstrositet under gamla terrassen.

    Ca:1m lång och drygt 40 pannor skulle jag uppskatta måtten till.

    Fundera på att blästra av och lacka den svart för att ha som prydnad då den ser rätt häftig ut, men det skulle ju vara kul att kunna berätta för frågvisa vad tingesten är för något.

    Säkerligen någon av alla de kloka som huserar här som kan upplysa mig.

    Tack på förhand

    Click image for larger version

Name:	RIMG1259.jpg
Views:	1
Size:	69,4 KB
ID:	665014Click image for larger version

Name:	RIMG1258.jpg
Views:	1
Size:	71,2 KB
ID:	665015

  • #2
    Någon form av skruvstäd??

    Comment


    • #3
      Jo det var ungefär dit jag kom i mina egna funderingar, men vad för sorts och vad är det specifika användningsområdet är något som skulle vara kul att veta.....

      Comment


      • #4
        Ett skruvstäd av en fordomdags mycket vanlig modell för "universalbruk", alltså inte något speciellt …
        "Benet" stöder mot golvet och städet fästes i bänk eller bock.
        Last edited by Fahlis; 2014-09-10, 15:00.

        Comment


        • #5
          Aha! Då är jag med..
          Förstod inte praktikaliteten när jag hade den ståendes som på bilderna.
          Men benet/svansen går i golvet och "klykan" där fram skall alltså bultas i arbetsbänken så att manicklen står upprätt

          Inte mer spännande än så alltså.

          Men likväl en rolig prydnad, tack för förtydligandet.

          Comment


          • #6
            Som sagt flera gånger: Ett äkta skruvstäd fordom förekommande på alla större och mindre verkstäder med halvtung/tung verksamhet. Jag hade ett dylikt skruvstäd i min hobbyverkstad. Men jag måste sälja det plus alla verktyg och inventarier då jag förlorade lokalen genom att huset revs. Förankrat i golvet gjorde att det "svarade" då man använde hammaren på fastklämda arbetsstycken.
            Mitt var märkt med ett krönt C. Tillverkat och använt på Remintonverkstaden i Eskilstuna. Jag fick 800 kr för det hos Kanonauktioner i Stavsnäs för mer än tio år sedan. Ångrar fortfarande att jag sålde det och att jag släppte det så billigt.

            Comment


            • #7
              Jag noterade ingen märkning på detta ex vid en snabb översyn.
              Dock kanske det kommer fram efter en lättare "avpatinering"

              Comment


              • #8
                Jag föreslår att du kickar igång skruvstädet till full funktion igen, t ex om du har en hobbyverkstad eller ett garage. Det rent dekorativa värdet försvinner inte av det - tvärt om, en prydnad för varje verkstad och en dröm att använda.

                Comment


                • #9
                  Kanske kan det även vara så att skruvstädet kunde passa att monteras i ett av de hål som brukar finnas på ett smidesstäd. Det brukar finnas ett runt och ett fyrkantigt hål.

                  Click image for larger version

Name:	c121[1].jpg
Views:	1
Size:	88,0 KB
ID:	555645

                  Comment


                  • #10
                    Härligt städ.
                    Men Skruvstädet i det fyrkantiga hålet?
                    Näää, inte riktigt så. I detta fyrkantiga hål ska dels avskrotaren, avhugget passa, den grunka som sitter på kortsidan, dels den lilla ambulten som sitter på långsidan. Det kan finnas fler tillbehör som ska passa i detta hål.

                    Skruvstädet sitter bättre bultat med vagnbult i en stadig arbetsbänk med stödet i en järnsko i betonggolvet.

                    Comment


                    • #11
                      Det var bara en tanke som slog mig.

                      Comment

                      Working...
                      X