Morsning!
Detta är mitt första inlägg här på PES, vilket inte är någon slump eftersom jag alltid gillat gamla flaskor.
De enda flaskorna jag samlar på nu för tiden är antika medicinflaskor, och allra helst flaskor som innehållit, vad som i dagens samhälle hade kallats narkotika, men som förr var socialt accepterat. T. ex opium och och kokain.
Börjar med att visa upp några av favoritflaskorna i min samling. Flaskorna på just den här bilden gillar jag eftersom de bevisligen har hört ihop i uppskattningsvis 100-150 år och aldrig separerats från varandra.
Hur jag vet det? Etiketterna är handskrivna och det är definitivt samma handstil på tre av flaskorna (morfin, sprit och koffein). På opiumflaskan skiljer sig handstilen lite, men etiketten är likadan och kom med andra flaskorna så jag tror att även den hör ihop.
Flaskorna (vänster till höger) innehåller:
"Tin Opii" (opium), Morfin, "Spir. Conc" (läkarsprit) och "Coffein till injektioner"
Finns t.o.m. opium kvar i opiumflaskan, jag tycker att det är lite kul men tyvärr gör jag väl mig skyldig till något lagbrott bara genom att inneha den.
Morfinflaskan är nog den vackraste och har ett tillhörande plåtskal.