Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Medicinflaskor och apotekskrus, narkotiska preparat bl. a

Medicinflaskor och apotekskrus, narkotiska preparat bl. a

Morsning!
    Detta är mitt första inlägg här på PES, vilket inte är någon slump eftersom jag alltid gillat gamla flaskor.
    De enda flaskorna jag samlar på nu för tiden är antika medicinflaskor, och allra helst flaskor som innehållit, vad som i dagens samhälle hade kallats narkotika, men som förr var socialt accepterat. T. ex opium och och kokain.

Börjar med att visa upp några av favoritflaskorna i min samling. Flaskorna på just den här bilden gillar jag eftersom de bevisligen har hört ihop i uppskattningsvis 100-150 år och aldrig separerats från varandra.
    Hur jag vet det? Etiketterna är handskrivna och det är definitivt samma handstil på tre av flaskorna (morfin, sprit och koffein). På opiumflaskan skiljer sig handstilen lite, men etiketten är likadan och kom med andra flaskorna så jag tror att även den hör ihop.

Flaskorna (vänster till höger) innehåller:
    "Tin Opii" (opium), Morfin, "Spir. Conc" (läkarsprit) och "Coffein till injektioner"

Namn:  IMG_2781.jpg
Visningar: 1097
Storlek:  83,0 KB

Finns t.o.m. opium kvar i opiumflaskan, jag tycker att det är lite kul men tyvärr gör jag väl mig skyldig till något lagbrott bara genom att inneha den.
    Morfinflaskan är nog den vackraste och har ett tillhörande plåtskal.
    Senast redigerat av scientifica den 2014-09-06 klockan 18:42.

Verkar inte som att hela bilden syns, men det kanske är min dator som strular.

Prövar igen med en förminskad version.
    Namn:  IMG_2781.JPG
Visningar: 616
Storlek:  53,9 KB

Och ytterligare en bild. Flaskorna (vänster till höger) innehåller:
    1. Oläslig etikett och okänt innehåll
    2. Rosenvatten
    3. Oläslig etikett och okänt innehåll
    4. Laudanum, ett opiumpreparat som såldes receptfritt och oreglerat under slutet av 1800-talet.

Namn:  IMG_2785.JPG
Visningar: 779
Storlek:  52,6 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av scientifica den 2014-09-06 klockan 18:35.

Två apotekskärl.

"Cocain pur" har innehållit kemiskt rent kokain. Fascinerande om man betänker att kokain i modern tid är en av de allra mest eftertraktade och dyraste drogerna som finns och att kokain kan kosta 1000kr per gram på den illegala marknaden.
    Den här burken innehöll gissningsvis mer än 100 g och således torde innehållet ha varit värt ca 100.000 kr i dagens pengar.
    Men den är så klart tom. Jag har dock lekt med tanken på att fylla den med bakpulver, för utseendets skull.

"Dicodidi bitartras". har innehållit dicodid, numera känt som hydrokodon, en mycket stark opiat som nu för tiden bara ges till de som ligger för döden.

Namn:  IMG_2786.JPG
Visningar: 737
Storlek:  66,7 KB
    Namn:  IMG_2793.JPG
Visningar: 644
Storlek:  43,9 KB
    Namn:  IMG_2795.JPG
Visningar: 655
Storlek:  43,5 KB
    Namn:  IMG_2796.JPG
Visningar: 665
Storlek:  59,0 KB

Etiketterna är inte påklistrade utan emaljerade, dvs glasmassa.
    Kärlen är numrerade både på locket och behållaren, så de inte blandas ihop. Kokainet har nummer 28 och dicodiden har nummer 26.
    De har dessutom ett tresiffrigt nummer i botten, kokain nr 211 och dicodid nr 203. Hyllnummer kanske?
    Nummerna är graverade i glaset.

Trevlig samling!

Här är några medicinflaskor ifrån 1800-talet som jag har.
    Namn:  flaskor.jpg
Visningar: 774
Storlek:  108,1 KB

Här är några som är föregångare till dina, måttenheten står på bröstet istället för i botten på dem.
    De är ifrån tiden efter 1878-1888, innan metersytemet var klart. Före var måtten på bröstet i Ort.

Namn:  burkar.jpg
Visningar: 603
Storlek:  115,3 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •