Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lås i järn och mässing...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Lås i järn och mässing...

    Hallå,
    Gillar gamla byggnadsdetaljer, lås, nyckelbrickor och annat som under tid bytts ut och gått förlorade. Det här är bevarat sedan 20 år, ty se, vi hade ingen dörr där låset passade.
    Nu undrar jag hur gammat låset kan vara och till vilken typ av dörr/miljö låset kan ha varit avsett för? Låset mäter 140x110 och passar dåligt i de flesta äldre dörrar med klassisk panel eller speglar. Ja, vad tror ni? So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Gillar gamla byggnadsdetaljer, lås, nyckelbrickor och annat som under tid bytts ut och gått förlorade. Det här är bevarat sedan 20 år, ty se, vi hade ingen dörr där låset passade.
    Nu undrar jag hur gammat låset kan vara och till vilken typ av dörr/miljö låset kan ha varit avsett för? Låset mäter 140x110 och passar dåligt i de flesta äldre dörrar med klassisk panel eller speglar. Ja, vad tror ni? So long...
    Hallå,
    Knäpptyst var det då. Hur är det idag? So long....

    Comment


    • #3
      Kan tyvärr inget om lås, men det verkar som tråden blivit låst eller hängt sig,
      kanske hänglåst.

      Comment


      • #4
        Det ser ut som ett kammarlås från 1800-talets första hälft, men jag är ingen expert på lås så det är med en rejäl felmarginal på dateringen! Den har ju både regel och vrede, så det har suttit på en dörr man inte velat ska gå upp av sig själv eller öppnas av någon utifrån när som helst. En sovrumsdörr kanske?

        Comment


        • #5
          Munlås...

          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Kan tyvärr inget om lås, men det verkar som tråden blivit låst eller hängt sig,
          kanske hänglåst.
          ... är ingenting man sätta på Snubben. Hallå förresten, tack och so long....

          Comment


          • #6
            Låst läge..

            Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
            Det ser ut som ett kammarlås från 1800-talets första hälft, men jag är ingen expert på lås så det är med en rejäl felmarginal på dateringen! Den har ju både regel och vrede, så det har suttit på en dörr man inte velat ska gå upp av sig själv eller öppnas av någon utifrån när som helst. En sovrumsdörr kanske?
            Hallå Jung Key,
            Tack. Nyckel finnes. Tror dateringen är riktig. Enkelspårig som alltid vill jag tro att låset härstammar från ett fartyg för dörren var nog inte mer än 5 cm tjock. Bara en hypotes.... so long...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Jung Key,
              Tack. Nyckel finnes. Tror dateringen är riktig. Enkelspårig som alltid vill jag tro att låset härstammar från ett fartyg för dörren var nog inte mer än 5 cm tjock. Bara en hypotes.... so long...
              Ohoj Kimmen!

              Har också en nyckel... någonstans (hm) (i mässing). som jag skulle kunna tro är av samma ålder och i samma storlek som ditt lås.
              Återkommer med bild och lite historik om densamma när jag hittat den och kamerabatteriet är laddat. Vi hörs!
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                Ohoj Kimmen!

                Har också en nyckel... någonstans (hm) (i mässing). som jag skulle kunna tro är av samma ålder och i samma storlek som ditt lås.
                Återkommer med bild och lite historik om densamma när jag hittat den och kamerabatteriet är laddat. Vi hörs!
                Nyckeln återfunnen.

                Nyckeln tillhörde en inner köksdörr i mina farföräldrars hus en gång. Jag vet att huset byggdes i början på 1800-talet av en gelbgjutare som lät göra nycklar till flera lås i huset.
                Låsen såg likadana ut som ditt med en mässingsknopp på en sida och en mässingsnyckel på andra.
                Den är 9 cm lång.
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #9
                  Innerköksdörr tror jag på, hos mormor var dörren från köket
                  och till kammaren jättesmal och med både regel och vred.

                  Comment


                  • #10
                    Laddat ock klart...

                    Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                    Nyckeln återfunnen.

                    Nyckeln tillhörde en inner köksdörr i mina farföräldrars hus en gång. Jag vet att huset byggdes i början på 1800-talet av en gelbgjutare som lät göra nycklar till flera lås i huset.
                    Låsen såg likadana ut som ditt med en mässingsknopp på en sida och en mässingsnyckel på andra.
                    Den är 9 cm lång.
                    Hallå Kiken,
                    Med den nyckeln i låset ser man ingenting. Fin som snus, min nyckel till gåtan är också tillfälligt förlorad, men gjuten i järn. Att våra nycklar är korta stärker känslan av släktskap.
                    Allt talar väl för en innerdörr, som också Snubben är inne på. Tack gamla snedsglare.. So long...

                    Comment


                    • #11
                      Kammarlås...?

                      Hello there...
                      Med risk för att vara lite envis måste jag ställa frågan: vad är ett kammarlås? Till sängkammaren? Till köket? Har amatörmässigt tittat på saken och kommit fram till att benämningen kammare bör syfta på den där lila plåtlådan som omsluter låset. Utvändig montage, alltså. Mitt lås har ingen sådan kammare utan måste fällas in i dörren.Kanske
                      inte svenskt, kom jag att tänka på för jag köpte låset av en handlare och gammal vän på Köpmangatan Gamlingen
                      och han köpte väldigt mycket från England.
                      So long...

                      Comment


                      • #12
                        Nästan säkerligen engelskt, och du har helt rätt, det är inte något kammarlås utan ett instickslås! Såg bara vredet, svenska lås med vreden från den här tiden är nästan uteslutande kammarlås.

                        Comment


                        • #13
                          Instickslås i enkeldörrar blev tydligen inte vanliga i Sverige förrän i början på 1900-talet.
                          Last edited by prylsnubben; 2015-02-17, 23:02.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Instickslås i enkeldörrar blev tydligen inte vanliga i Sverige förrän i början på 1900-talet.
                            http://www.stockholmslansmuseum.se/f...nyckelskyltar/
                            Hallå Snubben, intressant sida du luskat fram. Så vitt jag kan förstå är mitt lås infällt lås av den typen som finns på Skansen

                            Lås vanligt på dörrar till boningsrum under 1700- och 1800-talen. Men det måste ha varit bamsedörrar eftersom låset fälldes in i ramverket (franska eller halvfranska modellen). Minst 20 cm breda, alltså. Då hamnar man på slott och herresäten, eller kanske i en kyrka. Har tyvärr inga så breda dörrar. Tack och so long...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Hallå,
                              Vill bara säga tack för alla svar. Det är lite spännande med gammal kultur och byggnadsvård. So long...

                              Comment

                              Working...
                              X