Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KRONAN BRYGGERIET Ölglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • KRONAN BRYGGERIET Ölglas

    Jag köpte ett ölglas i Degeberga som är rätt trevligt. Någon som har lite info om det?
    Det står EXTRA-ÖL Click image for larger version

Name:	floats1 013.jpg
Views:	1
Size:	26,5 KB
ID:	664474Click image for larger version

Name:	floats1 014.jpg
Views:	1
Size:	35,0 KB
ID:	664475 BRYGGERIET KRONAN GÖTEBORG

  • #2
    Kronan bryggde väl mest svagdricka. Bryggeriet låg vid Karl Johansgatan i den här byggnaden (till vänster).

    Click image for larger version

Name:	Kronan.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	555278

    Glaset vet jag tyvärr inget om.

    Comment


    • #3
      Ett mycket trevligt glas, och ett ovanligt fynd att glädja sig åt efter en loppisrunda. Det är väl all info jag har att komma med är jag rädd.

      När jag pluggade i Gbg för många år sedan cyklade man förbi ett ställe som kallades "Kronans bryggeri", en typisk sekelskiftesbyggnad i tegel som låg neråt Majorna-hållet. Av arkitekturen att döma gissar jag att detta bryggeri var verksamt runt förra sekelskiftet.
      Bryggerierna kämpade med varandra om varje såld flaska (knoppflaskor förstås) och ölkafeerna var stora kunder. Här kan man tänka sig att bryggeriet erbjöd kaféerna antingen ett bra pris, eller gratis sponsring, för en uppsättnings av dessa glas - om kafeet köpte bryggeriets produkter. Samma princip tillämpades ju när det gäller kaféstolar där man ofta kan hitta diverse bryggerinamn under i synnerhet Thonetstolar och fällbara utomhusstolar av plattjärn.

      När det gäller reklamglas var ju inte Kronans bryggeri ensamma på marknaden. Jag har haft några olika glas med bryggerinamn (Sthlm-firmor) och har fortfarande något kvar med kafénamn - Kastenhof, som sägs vara just bryggerireklam.

      På vinden har jag två Thonetstolar märkta med ett bryggerinamn (har för mig det är Bjurholms bryggeri), och har haft flera märkta Norrtälje bryggeri.

      Tillägg:
      Ja där kom bilden på nämnda bryggribyggnad, Fahlis hann före.
      Last edited by HgF; 2014-07-24, 12:22.

      Comment


      • #4
        En pint, please...

        Hallå i skuggan,
        Trevligt glas tycker en gammal reklamare som gjort många kampanjer för Carlsberg. Fick då lära mig att
        det klassiska ölglaset kallas Pint och ska rymma 56,8 centiliter. Testa.
        Skulle gissa att det här glaset är ganska tidigt 1900-tal och knappast avsett för vanligt caféslitage. Men slit
        det med hälsan... so long....

        Comment

        Working...
        X