Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Muggar Höganäs Keramik; glöggmugg??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Muggar Höganäs Keramik; glöggmugg??

    Hej jag har fått ett antal glöggmuggar/muggar tillverkade av Andersson/Johansson Höganäs? Jag har själv aldrig sett denna servisen förut.

    6 cm höga.
    Stämplade Höganäs Keramik med AJ i mitten, Sweden, 1038

    Vad heter servisen och vem har designat den.
    Är det 50-tal. Enligt stämpeln bör det vara mellan 1956-1967.
    Visst är de söta och är utmärkta som espressokoppar.Click image for larger version

Name:	Mugg Höganäs 1.1.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	663195Click image for larger version

Name:	Mugg Höganäs 1.2.jpg
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	663196

  • #2
    Hej

    Är det ingen som vill förbarma sig över dessa små muggar. (Ovanstående bild)
    Tacksam att få svar från någon som eventuellt vet något om dem.

    Comment


    • #3
      Jag skulle tippa på sent 60-tal och tror dom har tillverkats en bit in på 70-talet.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Jag skulle tippa på sent 60-tal och tror dom har tillverkats en bit in på 70-talet.
        Tack! Men vet du vad servisen heter. Jag har aldrig sett den och ändå kommer jag från Höganästrakten.

        Comment


        • #5
          Mer än 3 år senare..

          Mer än 3 år senare hittade jag nu i augusti 6 st muggar och en kanna i Hälsingland. Nu förstår jag att det är en glöggservis. Nu har jag 12 muggar.
          Jag har aldrig tidigare vid något tillfälle sett dessa på någon auktion. Rådfrågat olika experter om designer m.m. Inget resultat. Finns det hjälp här?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Har du kollar med Höganäs om dom har någon info om gamla serviser?

            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Höganäs Museums registerkort anger namnet "Iris" tillverkad 1969 - ca 1975, formgiven av Hertha Bengtson.

              Comment


              • #8
                Tack så jättemycket. Va trevligt att veta vad de heter och vem som designat dem.
                Jag hade väl fel om stämpelns årtal.

                Det märkliga var att jag lade ner mycket arbete för att skaffa information för 3,5 år sedan.
                Men inget resultat.
                Jag kontaktade Höganäs keramik som vidarbefordrade mig till Fiskars och Iitala. De skickade mig till Höganäs Museum som inte kunde ge svar. (Där du lyckats.) De i sin tur skickade mig till en som var expert på Höganäs keramiksaker, Joakim Bengtsson,antikexperten . Han var vänlig att svara men visste inte heller.

                Jobbar du på museet eller hur får man se registerkorten?

                Tusen tack! Nu ska jag njuta lite nyårsglögg i mina Iris-koppar.
                Last edited by kershty; 2018-01-01, 18:15.

                Comment


                • #9
                  "Höganäs uppfann inte kaffet, men frågan är om någon har gjort mer för att du ska kunna njuta av det". Reklam för bla de muggar i keramik som togs fram i Höganäs. Collection av Marie-Louise Hallgren, Clubmugg av Örjan Johansson och Domino av Maria Uggla är exempel. Från dess har utvecklats nya produkter av nya formgivare. Kristina Stark har formgett muggar i varierande storlek utan öra men som har gummiringar: Apollo. Java av Ann-Carin Wiktorsson är här i en äggkopp. De formgivande damerna har jag inte så mycket att säga om.
                  Bifogade filer

                  Comment

                  Working...
                  X