Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Imariporslin - ungefärlig ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Imariporslin - ungefärlig ålder?

    Hejsan på er! Har sett i arkivet att Imariporslin varit på tapeten flera gånger och här kommer jag med ytterligare en fråga: jag har två fat och en liten skål som har typiskt imarimotiv och typiska färger och undrar om någon med lite större kunskap än jag kan avgöra åldern. Dekoren är handmålad, och från början tyckte jag att den såg så slarvig och amatöraktigt ut att jag antog att det var nya kineskopior Men sen tog jag och började jag läsa lite mer om imariporslin och tror nu att dessa har ett par år på nacken. Det koboltblåa är glaserat ovanpå den vita porslinsbasen, medans det röda och gröna är påmålat. Massan är ganska grov och man ser en del knappnålsimperfektioner i den (av typen som man tex ser i en del keramik från 30-talet). Inga stämpar och blå cirklar runt fotringarna. Vad tror ni om mina grejer?

    Click image for larger version

Name:	imari1.JPG
Views:	1
Size:	118,0 KB
ID:	660704Click image for larger version

Name:	imari2.JPG
Views:	1
Size:	110,2 KB
ID:	660705Click image for larger version

Name:	imari3.JPG
Views:	1
Size:	93,5 KB
ID:	660706

    Mvh M
    Last edited by Mollet; 2014-02-16, 19:09.

  • #2
    Hejsan!
    Dina fat är tillverkade i Japan runt sekelskiftet 1900.

    Här kan du se mer imariporslin samt prisbilden på det
    Last edited by Fnusfröken; 2014-02-16, 20:52.

    Comment


    • #3
      Tack så mycket för svaret Fröken! Jag bygger hela tiden upp min egna kunskapsbank och det skulle vara intressant att höra hur du resonerar, hur du sluter ut äldre och yngre imari som jag tycker är rätt snarlik?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Mollet Visa inlägg
        Tack så mycket för svaret Fröken! Jag bygger hela tiden upp min egna kunskapsbank och det skulle vara intressant att höra hur du resonerar, hur du sluter ut äldre och yngre imari som jag tycker är rätt snarlik?
        Hmm...erfarenhet o känsla.Kinesisk/japansk 1700-tals imari är mer detaljerad o porslinet tunnare.Googla runt så ser du skillnaderna.Japanska imari skålar/tallrikar från 1900 +- 10år är relativt vanliga på marknaden.Bästa sättet att lära sig är att se o ta i föremålen men google är också bra

        Comment


        • #5
          Fröken, jag tackar för det svaret!

          Comment

          Working...
          X